התערבות בעניינים פנימיים? מנכ"ל נובל אנרג'י הגיע לפגישה עם שטייניץ עם בכיר בשגרירות ארה"ב

מדובר בצעד חריג שהתפרש באוצר כניסיון אמריקני להפעיל לחץ לטובת נובל אנרג'י ■ שטייניץ לדוידסון: "לא אדון בתמלוגים עד המלצות ועדת ששינסקי" ■ ועדת ששינסקי אמורה להגיש המלצות ביניים בתחילת החודש הבא ■ חילוקי דעות התגלו גם בפגישה עם שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו

נציג בכיר של שגרירות ארה"ב נכח בפגישה שהתקיימה ביום שני השבוע בין שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ למנכ"ל נובל אנרג'י צ'ארלס דוידסון. מדובר בצעד חריג שהתפרש באוצר כניסיון של הממשל האמריקני להפעיל לחץ לטובת נובל אנרג'י, שמרכזה ביוסטון טקסס.

הפגישה הוגדרה "קשה" על ידי גורמים המקורבים לצד האמריקני, זאת לאחר ששטייניץ דחה את בקשתו של דוידסון להבהיר כי התמלוגים שגובה המדינה ממפיקי נפט וגז לא יועלו באופן רטרואקטיבי.

שר האוצר הודיע לאורחו כי הוא אינו מוכן לדון בנושא התמלוגים עד שוועדת ששינסקי שמונתה על ידו לבחון את המדיניות הפיסקאלית בנושא קידוחי הנפט והגז תגיש המלצות ביניים בתחילת החודש הבא. בהודעה שפרסמה לשכתו של שטייניץ אף נאמר כי שטייניץ ביקש מנובל אנרג'י "להתאזר בסבלנות" עד לפרסום המלצות הביניים.

ל"גלובס" נודע כי הנציג האמריקני הבכיר הוא הציר הכלכלי של השגרירות בתל אביב. הבקשה לצירופו של הנציג הבכיר הגיעה לאוצר ביום הפגישה, אך באוצר הוחלט לקבלה "מטעמי נימוס". מדובר בצעד הנחשב לחריג בפגישות מעין אלה והוא התפרש באוצר כניסיון להפעיל לחץ מצד הממשל האמריקני על שר האוצר. הציר לא דיבר במהלך הפגישה שבה השתתפו מלבד שטייניץ ודוידסון גם מנכ"ל האוצר חיים שני ובכירים בנובל אנרג'י.

"גלובס" חשף במאי כי ממלא מקום השגריר מרק סיברס שיגר מכתב חריף לשטייניץ בעקבות מינוי ועדת ששינסקי ובו הוא מביע דאגה לנוכח סירובו של שטייניץ להגביל את כתב המינוי של הוועדה לגילויי נפט וגז עתידיים. סיברס כתב לשטייניץ כי מדיניות זו "מקעקעת את האמון במערכת הפיסקאלית הישראלית ויוצרת חסמים להשקעות זרות בישראל".

ועדת ששינסקי בראשות פרופ' איתן ששינסקי אמורה להגיש המלצות ביניים בתחילת החודש הבא. בוועדה חברים, מלבד ששינסקי, הממונה על התקציבים באוצר אודי ניסן, מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות שאול צמח והממונה על ענייני הנפט במשרד ד"ר יעקב מימרן.

חילוקי דעות התגלו גם בפגישה נוספת שערך דוידסון אתמול עם שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו. בפגישה זו הציג דוידסון את "תוכנית המגירה" של נובל להזרים את הגז מ"תמר" לישראל דרך אסדת הקידוח של ים תטיס (שבבעלות נובל וקבוצת דלק) מול חופי אשקלון.

ל"גלובס" נודע כי השר לנדאו הסתייג מכך שהתוכנית מבטלת למעשה את האופציה של הקמת כניסה צפונית לגז הטבעי באזור חדרה. דוידסון הסביר כי מדובר בצעד הכרחי על מנת לעמוד בלוחות הזמנים של הפרויקט, לאור העיכובים הצפויים באישור מתקן קבלה יבשתי בצפון.