סקר חדש: שחיקה במעמדו של ברק אובמה בעולם הערבי

רק 16% הביעו אופטימיות לגבי השפעת המדיניות האמריקנית על המצב במזה"ת, בהשוואה ל-51% ב-2009 ■ הגורם המכריע: אכזבה מנושא הסכסוך הישראלי - פלסטיני ■ רוב בעולם הערבי סבור עתה שהתחמשותה הגרעינית של איראן תטיב עם המזה"ת

סקר חדש, שנערך בשש מדינות ערביות, מצביע על שחיקה משמעותית במעמדו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעולם הערבי ועל גידול דרמטי בתמיכת הערבים בהתחמושתה הגרעינית של איראן.

מממצאי הסקר, שנערך מדי שנה ע"י מרכז סבן למזה"ת במכון ברוקינגס, בשת"פ עם מכון הסקרים זוגבי אינטרנשל, יפורסמו היום (ה'), אך חלק מהממצאים נחשפו בראשונה באתר "פוליטיקו". הסקר נערך במצרים, סעודיה, מרוקו, ירדן, לבנון והאמירויות הערביות המאוחדות בין 19 ביוני ל-20 ביולי השנה.

הממצא הבולט ביותר הוא, שרק 16% מהנשאלים הביעו אופטימיות לגבי השפעת מדיניות החוץ האמריקנית על המזה"ת; 63% הביעו פסימיות. לעומת זאת, במאי 2009, הביעו 51% אחוזים אופטימיות לגבי מדיניות ארה"ב במזה"ת ורק 15% הביעו פסימיות. שינוי ניכר נרשם גם במידת ההערכה של הנשאלים לגבי אובמה עצמו, הן כנשיא והן באופן אישי.

שינוי ניכר נרשם בדעת הקהל הערבית לגבי התחמשותה הגרעינית של איראן. בעוד שנרשמו תוצאות שונות בכל אחת משש המדינות, מעלה שקלול הנתונים, ש-57% מהנשאלים סבורים שהתחמשות איראן בנשק גרעיני תהיה התפתחות חיובית במזה"ת. 21% גרסו שזו תהיה התפתחות שלילית. להשוואה: בסקר ב-2009, רק 29% מהנשאלים ראו בהתחמשות גרעינית של איראן התפתחות חיובית ו-46% ראו בה התפתחות שלילית.

"הנתונים מותירים מעט מאוד ספק בכך שהגורם המכריע לשינוי בדעת הקהל הערבית כלפי ממשל אובמה הוא אכזבה לגבי הסכסוך הישראלי - פלסטיני", אמר פרופ' שיבלי טלהאמי, ממרכז סבן ומאוניברסיטת מרילנד, שצוטט ב"פוליטיקו".