העליון: נמחקה עתירת אדם טבע ודין בעניין הקמת עיר הבה"דים

ביהמ"ש: "עתירת הארגון, שהדגישה את הצורך בעריכת תסקיר השפעה על הסביבה בפרויקט הקמת עיר הבה"דים, תרמה תרומה סגולית לקיומו של הליך תכנוני מלא ומפורט בהקמת הפרויקט"

עתירתו של ארגון אדם טבע ודין, שהדגישה את הצורך בעריכת תסקיר השפעה על הסביבה בפרויקט הקמת עיר הבה"דים, תרמה תרומה סגולית לקיומו של הליך תכנוני מלא ומפורט בהקמת הפרויקט - כך ציינו שופטי בית המשפט העליון, שמחקו היום (ה') את ערעורו של הארגון, לבקשתו.

כזכור, ארגון אדם טבע ודין הודיע אתמול (ד') על הסכמתו למחוק את הערעור שהגיש לבית המשפט העליון, לאחר שבוצע תסקיר השפעה על הסביבה ונערכה תוכנית שמטרתה להתנות את הקמת עיר הבה"דים בטיפול במפגעי רמת-חובב.

בהינתן היענותה המלאה של המדינה להצעה לקיים הליכי תכנון מלאים, לרבות הכנת תסקיר סביבה בנושא, אישר היום בית המשפט העליון את מחיקת ערעורו של אדם טבע ודין.

הארגון ערער ב-2008 על פסק דינו של בית המשפט המחוזי באר-שבע, שאישר את חוקיות הליך התכנון להקמת עיר הבה"דים. הארגון טען כי יש צורך בתכנון ראוי של פרויקט עיר הבה"דים נוכח חשיבותו והיקפו, ובמיוחד בהיבט הסביבתי שנועד להבטיח את שלומם ובריאותם של תושבי עיר הבה"דים העתידית מבחינת איכות הסביבה, נוכח קרבת האתר לאזור התעשייה רמת-חובב.

בשנתיים שחלפו מאז הגשת הערעור פעלו רשויות המדינה להכנת תסקיר השפעה על הסביבה, שהועמד לעיון ולהערות הציבור ונדון לגופו על-ידי מוסדות התכנון. כן הוכנה תוכנית סטטוטורית למחנות עיר הבה"דים, שנידונה ואושרה בוועדה המחוזית מחוז דרום בדצמבר 2009, כשלאדם טבע ודין ניתנה אפשרות לערער על החלטה זו במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התוכנית פורסמה למתן תוקף בחודש שעבר.

על כן נמחק היום ערעורו של אדם טבע ודין, והמדינה חויבה לשאת בשכר-הטרחה של אדם טבע ודין וארגון מגמה ירוקה, שהצטרף לערעור, בסך 15 אלף שקל.

עד למקרה זה היו נידונים פרויקטים של צה"ל בוולמ"ב (הוועדה למתקנים ביטחוניים), אך לא במסגרת הליכי תכנון אזרחיים, גם אם לא היה מדובר במתקנים סודיים. העברת תוכנית זו במוסדות התכנון האזרחיים ביססה נורמה חדשה, שלפיה החל צה"ל להעביר תוכניות נוספות בצינורות התכנון האזרחיים, כמו פרויקט קמפוס התקשוב ופרויקט קריית המודיעין.

באדם טבע ודין מסרו היום כי "פסק הדין מהווה תקדים חשוב. מעתה ואילך, על מתקן צבאי שאינו סודי יצטרך לעבור הליך תכנוני מלא".

לדברי מנהלת המחלקה המשפטית של אדם טבע ודין, עו"ד נעמה אלעד, "החלטתו של בית המשפט העליון מבטיחה כי הליך תכנון עיר הבה"דים יהיה מותנה בטיפול בזיהום ברמת-חובב, לרווחת חיילי צה"ל שיתגוררו בעיר ותושבי הדרום. זאת מעבר לחשיבות הציבורית הכוללת שבחיוב מערכת הביטחון לקיים הליכי תכנון שקופים ודמוקרטיים, מקום בו השפעתו של צה"ל על המרחב היא ברורה וודאית, ואין הצדקה לכסות תחת מעטה של סודיות או דחיפות מבצעית".

ממערכת הביטחון נמסר בתגובה כי "ההחלטה מהווה בשורה ויום חשוב לפיתוח הנגב. קריית ההדרכה תהווה המשך לפרויקט הלאומי להעברת מחנות צה"ל לנגב ולמינוף הכלכלי של הנגב במיליארדי שקלים נוספים בשנה. מערכת הביטחון לא רואה בהחלטה סוף פסוק בכל הנוגע להמשך הטיפול במפעלי רמת-חובב. ללא עמידה איתנה ונחרצת של המשרד להגנת הסביבה ומערכת הביטחון לא היינו מגיעים למצב בו אנו כבר נמצאים, לאחר שמפעלי רמת-חובב השקיעו סכומי-עתק בהטמעת טכנולוגיות סביבתיות מהמתקדמות ביותר. יחד עם זאת, מערכת הביטחון תמשיך לפעול באופן נחרץ יחד עם המשרד להגנת הסביבה, על מנת לוודא כי מהפעלים עומדים בכל היעדים ואבני-הדרך שנקבעו להם טרם האכלוס של קריית ההדרכה".