מהבוקר ברחבי הארץ: קמפיין נגד העלאת תמלוגי הגז

קמפיין המחאה של "הפורום למען א"י" עלה לאחר שהתברר כי אשתו של יו"ר הוועדה לקביעת התמלוגים, רות ששינסקי, חברה בקרן החדשה לישראל שפועלת למען העלאת התמלוגים

הבוקר (ב') עלה ברחבי הארץ קמפיין המחאה של "הפורום למען א"י" נגד העלאת תמלוגי הגז. הקמפיין עלה לאחר שהתברר שאשתו של יו"ר הוועדה לקביעת התמלוגים, רות ששינסקי, חברה בקרן החדשה לישראל, ארגון אשר בעצמו פועל למען העלאת התמלוגים, ופרופ' ששינסקי לא דיווח על ניגוד עניינים זה.

המחאה מתמקדת בנזק שיגרם לכלכלה הישראלית כתוצאה מחיזוק הגז הערבי במידה ויועלו התמלוגים, אם יכנעו ללחץ של הקרן החדשה לישראל.  

כמו כן, "הפורום למען א"י" ערך אתמול אחה"צ הפגנה מול ביתו של ששינסקי בירושלים. המפגינים קראו במהלך ההפגנה לששינסקי להתפטר. המפגינים טענו כי ששינסקי, בחסות הקרן החדשה לישראל מעודד את העדפת הגז הערבי על חשבון הגז הישראלי, ובכך מחליש את עמידתה וחוסנה הכלכלי של ישראל.

מהקרן החדשה לישראל נמסר כי "ראשית, אנו קוראים ליצחק תשובה להודיע, כי הוא מתנער מהקמפיין המסית שעלה הבוקר ולהודיע כי הוא אינו עומד מאחוריו ואינו מממן אותו. הקמפיין הזה, שלידו תוכנית הפעולה של גלנט נראית פתאום אלגנטית, מנסה להפוך את כל מי ש שסבור שדי בכך שתשובה יהפוך למולטי-מיליארדר בעקבות גילוי הגז, ולא למולטי-מולטי מיליארדר, לאויב ישראל ולמי שמסייע לאויביה".

"כמעט מיותר לציין, שהקמפיין המסית והבלתי אחראי הזה גם מסכן את היחסים השבריריים בין ישראל לבין מצרים. הקרן החדשה, לצד שורה ארוכה מאוד של כלכלנים, אישי ציבור, חברי כנסת ומקבלי החלטות, קוראת לקיום דיון ענייני בסוגיית תמלוגי הגז. הקרן סבורה, כי בעלי ההון עדיין יתעשרו באופן אגדי בזכות גילויי הגז המבורכים, והם הראשונים שצריכים לתמוך בהעלאה מתונה של התמלוגים, לטובת השקעות נוספות בחינוך, בבריאות וברווחה של החברה הישראלית".

בשבוע שעבר, נזכיר, ביקר בארץ מנכ"ל חברת נובל אנרג'י צ'ארלס דיוידסון, ונפגש עם בכירים ישראליים ביניהם שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ. שטייניץ דחה את בקשתו של דוידסון להבהיר כי התמלוגים שגובה המדינה ממפיקי נפט וגז לא יועלו באופן רטרואקטיבי.

שר האוצר הודיע לאורחו כי הוא אינו מוכן לדון בנושא התמלוגים עד שוועדת ששינסקי שמונתה על ידו לבחון את המדיניות הפיסקאלית בנושא קידוחי הנפט והגז תגיש המלצות ביניים בתחילת החודש הבא. בהודעה שפרסמה לשכתו של שטייניץ אף נאמר כי שטייניץ ביקש מנובל אנרג'י "להתאזר בסבלנות" עד לפרסום המלצות הביניים.

התפתחות נוספת בעניין הייתה ביום חמישי, כשבג"צ דחה את טענות המדינה ונובל אנרג'י בעתירת תושבי חוף הכרמל, שטענו כי נובל אינה יכולה להציע ולקבוע חלופות יבשתיות למתקן הגז בחוף כרמל, מאחר שהיא מצויה בניגוד אינטרסים בולט מעצם היותה היזם בפרויקט.

החלק המעניין ביותר בדיון, עם זאת, היה הרגע בו טענו פרקליטי חברת נובל אנרג'י כי הגז שתספק החברה מקידוח "תמר" אינו כלל בגדר משאב של מדינת ישראל, כי אם משאב בבעלות נובל עצמה. נציגי מדינת ישראל בדיון הביעו עמדה הפוכה, לפיה הגז הטבעי הינו רכוש מדינת ישראל, שלנובל יש בעלות חלקית בו מעצם החזקותיה ב"תמר".