בכיר בשוק: יצחק תשובה יתקשה לצלוח את הנפקת אלעד קנדה

(עדכון) - דרמה בהנפקת אלעד קנדה: תשובה מוותר על ההתחייבות החיתומית ■ הבוקר נודע על כישלון בהנפקה: גייסה 180 מיליון שקל בלבד מהמוסדיים, לעומת 220 מיליון שקל אותם ביקשה לגייס ■ הפניקס סירבה להשתתף בהנפקה

יצחק תשובה נחוש להוציא את הנפקת אלעד קנדה לפועל: אתמול (ד'), באיחור של יום, התקיים השלב המוסדי בהנפקה, בו תשובה הצליח, בקושי, לגייס ממשקיעים מוסדיים סך של 180 מיליון שקל, ואף קיבל התחייבות חיתומית לשאר הסכום שינסה לגייס בשבוע הבא בשלב הציבורי.

אלעד קנדה, נזכיר, רוצה לגייס 275 מיליון שקל - סכום המינימום הדרוש לשם תחילת המסחר של אלעד קנדה בבורסה בת"א על פי כללי הבורסה, כך שאת 95 מיליון השקלים הנוספים תנסה החברה לגייס בשלב הציבורי שיתקיים בשבוע הבא. ועדת ההשקעות של הפניקס, גם היא בשליטת תשובה, סירבה להשתתף בהנפקת אלעד קנדה.

עם זאת, בצהריים נודע כי תשובה החליט לוותר על ניצול התתחייבות החיתומית מכמה סיבות. ראשית, העמלה הכרוכה בכך הינה יקרה יותר ועומדת על 2-3% לעומת 0.5% מעמלת הפצה רגילה. שנית, ההערכה בשוק היא כי תשובה מאמין בשלב הציבורי בהנפקה ובהשתתפות הציבור, כך שסכום הגיוס יהיה גבוה יותר.

בנוסף, תשובה חושש מפגיעה במוסדיים שהשתתפו בהנפקה במידה ויממש את ההתחייבות החיתומית, שכן החתמים בד"כ מוכרים את המניות בשוק לאחר ההנפקה, מה שיוצר לחץ על מחירה בימיה הראשונים בבורסה.

השלב הציבורי בהנפקה יתקיים בין יום שני ליום רביעי בשבוע הבא, וחוסר הוודאות בשוק הינו גבוה. שלא לציטוט, גורמים בשוק ההון מטילים ספק ביכולתו של תשובה לצלוח את ההנפקה.

"לדעתי הסיכוי לגייס את הסכום הדרוש בשלב הציבורי לא מאוד גבוה, בלשון המעטה", אמר ל"גלובס" בכיר בשוק. "מבנה ההנפקה אינו פשוט. אני מהמר שרוב האנשים בעלי תארים אקדמאיים לא מבינים עד הסוף את המבנה, כך שיהיה זה יומרני להגיד שגברת כהן מחדרה תבין את המבנה. קשה לדעת כמה תשובה יצליח לגייס בשלב הציבורי, אך מצד שני היכולת שלו להביא משקיעים וכסף היא שונה מיכולתם של אחרים. הוא מאוד בטוח בשווי של הנכס שאותו הוא הנפיק".

המחיר נחתך

לאחר מו"מ ארוך ואינטנסיבי עם המשקיעים המוסדיים נאלץ תשובה להוריד אתמול את המחיר ב-10% ל-20 שקל, ולמרות זאת הנפקת זרוע הנדל"ן הפרטית של תשובה עדיין זכתה לביקושים נמוכים מהצפי.

החברה מצפה להשלים את הגיוס המבוקש מהציבור, אך אם גם בשלב זה יהיו הביקושים נמוכים, הבטיח לעצמו תשובה כי החתמים המלווים את ההנפקה יהיו אלו שישלימו את הרכישה וזאת לאחר שנתנו אתמול בלילה התחייבות חיתומית לההנפקה, מה שכמובן מייקר את עלויות ההנפקהה שתכנן תשובה, אשר עד כה השתמש בחתמים כגופי הפצה.

נציין כי דרכו של תשובה בהנפקת החברה הפרטית נתקלה בקשיים כבר בשלבים מוקדמים יותר ואחרי שנאלץ לדחות את ההנפקה מספר פעמים בשל חילוקי דעות שנגעו לשווי החברה, הציע תשובה בתחילת החודש מנגנון פיצוי למשקיעים במידה שהשווי יפחת לאחר ההנפקה.

החתמים בהנפקה הם את פועלים אי.בי.אי, לידר שוקי הון, כלל פיננסים, אקסלנס, לאומי פרטנרס ומיטב.

אלעד קנדה הוקמה בדצמבר 2009, כחברה בת של אלעד גרופ. הישות המשפטית החדשה (שהיא בעצם חלק הארי בפעילות אלעד קנדה) והריקה מתוכן, אמורה לרכוש עם הנפקתה שורה של נכסים מידי אלעד קנדה.

43% מהכנסות אלעד קנדה הם מהשכרת דירות למגורים, 39% מתחום הדיור המוגן ו-18% מתחום הנדל"ן מסחרי. את הרבעון הראשון של 2010 סיימה החברה עם הכנסות של 24 מיליון דולר קנדי (בדומה לתקופה המקבילה), ורווח נקי של 276 אלף דולר (ירידה של 71%). תזרים המזומנים היה שלילי בהיקף של 11 מיליון דולר, ההון העצמי הסתכם ב-417 מיליון דולר קנדי והיקף ההתחייבויות הגיע ל-530 מיליון דולר קנדי.