נחשפה זהותו של מדליף "מסמך גלנט": אל"מ במיל' גבי סיבוני

(עדכון) - בשיחה עם "מעריב" הודה אל"מ (במיל') גבי סיבוני, המקורב לרמטכ"ל אשכנזי, בחשיפת המסמך ובהעברתו לחדשות 2 ■ המשטרה: "הדלפה אינה עבירה, סיבוני לא קשור לזיוף המסמך"

זהותו של המדליף בפרשת מסמך גלנט ידועה כעת. בשיחה עם עיתון "מעריב" הודה אל"מ במילואים גבי סיבוני בחשיפת המסמך והעברתו לידי פרשני חדשות ערוץ 2. סיבוני סיים את שירותו הצבאי לפני 15 שנה ונמנה בעברו עם "אחוות הגולנצ'יקים", הכוללת שורה ארוכה של קצינים יוצאי החטיבה.

סיבוני, הנחשב לאחד מחבריו הקרובים של הרמטכ"ל גבי אשכנזי, אמר כי עשה זאת "בגלל חומרתו הרבה של המעשה". סיבוני גם מיהר להבהיר כי "נייר העמדה לא יצא מסביבתו של אלוף פיקוד צפון אייזנקוט".

"המקור", שהיה עד כה חסוי, לא מאמין כי המסמך שהעביר הוא מזויף - כפי שסבורה המשטרה. "המסמך נכתב אולי בצורה לא מורשית על נייר לוגו של אייל ארד, אך תוכנו כלל לא מזויף. התוכן שלו אמיתי, מישהו כתב את זה".

סיבוני לא ידע להצביע על האשמים בכתיבתו, אולם ידע להעריך כי "מה שכתוב בו מלמד על תוכנית עבודה שתוכננה להתממש".

במשטרה אישרו אתמול (ה') ל"מעריב" כי סיבוני הודה גם בפניהם כי הוא המדליף, אך הדגישו כי במעשיו אין כל עבירה פלילית, וכי סיבוני לא נחקר כלל תחת אזהרה אלא מסר עדות פתוחה בלבד. עוד הוסיפה המשטרה כי לנותן העדות אין שום קשר לזיופו של המסמך.

"נזק תדמיתי גדול לצה"ל"

אתמול בערב הודיעה המשטרה כי אין תשתית ראייתית לפיה שר הביטחון, אהוד ברק, ומי מקציני המטכ"ל מעורב בהכנת המסמך המזויף המכונה "מסמך גלנט". הכרזה זו של המשטרה נוספה להכרזת הפרקליטות מוקדם יותר אתמול, לפיה יש ראיות לכך שמסמך גלנט מזויף.

הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, הביע שביעות-רצון מהודעת המשטרה, ואמר כי "כעת ברור שנגרם לצה"ל ולתדמיתו בציבור נזק גדול, וכי ההאשמות שהוטחו כנגד צה"ל ומפקדיו הבכירים היו משוללות כל יסוד". לדבריו, "לרגע אחד לא האמנתי שמי מחברי פורום המטה הכללי או מי ממפקדי צה"ל קשור לעניין זה".

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קבע כי בעקבות ממצאי המשטרה לפיהם קציני המטכ"ל ושר הביטחון אינם מעורבים בחיבור המסמך - אין כעת מניעה משפטית למנות רמטכ"ל חדש.

עם זאת, במכתב ששלח לראש הממשלה ולשר הביטחון הבהיר ויינשטיין כי השאלה הציבורית האם להמתין עם המינוי עד לסיום החקירה נתונה בידיהם.

"מסמך גלנט - מזויף"

בידי המשטרה והפרקליטות קיימות ראיות לכך שמסמך גלנט מזויף ושתלונתו של אייל ארד מוצדקת. בנוסף, הן יודעות מי העביר את המסמך לידי חברת החדשות של ערוץ 2 - כך עולה כאמור מהודעת הפרקליטות אתמול לבית המשפט המחוזי מרכז, לפיה היא מוותרת על דרישתה מחברת החדשות של ערוץ 2 להעביר לידיה את צילום המסמך, שעל בסיסו חשפו העיתונאים אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל את הפרשה שמסעירה את המדינה.

"נמשכת חקירת המשטרה בחשד לזיוף המסמך שפורסם על-ידי חברת החדשות של ערוץ 2, ובשלב זה ניתן לומר כי לתלונתו של אייל ארד נמצאה תשתית ראייתית לכאורה", כתבה הפרקליטות בהודעתה, והוסיפה: "בשלב זה הגיעו לידי החוקרים מספר גירסאות של המסמך המזויף, ממקורות שונים. אחד המסמכים שהגיע לידי המשטרה, על-פי הראיות שבידיה, הוא המסמך ממנו צולם מאוחר יותר המסמך שפורסם".

עוד ציינה הפרקליטות, המיוצגת בידי עו"ד דן אלדד, מנהל תחום תפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, כי "העילה שבגינה ביקשה חברת החדשות לשמור בידה את המסמך (אי-חשיפת המקור שהעביר אותו. ח.מ.) כבר אינה רלוונטית".

"להשאיר את המסמך בכספת"

עם זאת, מבקשת הפרקליטות בהודעה - שניתנה במסגרת הערעור של חדשות ערוץ 2 על החלטת בית המשפט השלום לחייב אותה להעביר למשטרה את צילום מסמך גלנט - כי המסמך המזויף יישאר בינתיים בכספת בית המשפט.

"החזרת המסמך המזויף לחברת החדשות עלולה בשלב זה לפגוע בהליך, ואף אם לא תימצא תשתית ראייתית להגשת כתב אישום - מדובר במסמך המהווה הוא-גופו עבירה, ומוצגים שכאלה אינם מוחזרים למי שנתפסו מידיהם, שכן יש למנוע כל שימוש בלתי זהיר בעתיד בזיוף", נאמר בהודעה.

אייל ארד מסר בתגובה כי "אנחנו שבעי-רצון כעת משמתברר כי המסמך אכן היה מזויף, כפי שטענו כבר בתגובה הראשונה לפרסום של ערוץ 2, ולא היה מקום לקשור אותו לחברה שלנו בדרך כלשהי. צר לי שזייפן עלום ושפל גרר את המדינה כולה למערבולת הזו. עתה, ראוי שמי שזייף את המסמך יקום ויודה באומץ-לב במעשה, כדי לשים קץ למחול השדים בצבא ובמדינה כולה. אני ושותפיי נמתין בסבלנות כדי לא לפגוע במאמצי המשטרה ללכוד את הזייפן ולמצות איתו את הדין".

חשודים נוספים ייחקרו

"בחקירת זיוף חשוב להגיע לכל גירסה של המסמך המזויף, שכן כל שלב וכל יצירת עותק נוסף ממסמך מותירים שינויים וסימנים המסייעים לגיבוש הראיות", ציינה הפרקליטות בהודעתה.

הודעת הפרקליטות מייתרת את ההליך המשפטי בעניין העברת המסמך, הנושא עליו את לוגו משרד ארד תקשורת ועוסק בדרכים לקידומו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל, ושופכת אור על ההתקדמות המשמעותית בחקירת המשטרה.

בימים הקרובים צפויה המשטרה לזמן חשודים בזיוף המסמך לחקירות באזהרה, ונראה כי החקירה מתמקדת בקצינים בכירים במילואים הקשורים לדמויות הראשיות של הפרשה.

על-פי דיווחים בערוץ 1, בימים האחרונים העידו במשטרה האלופים יואב גלנט ואלוף פיקוד צפון, גדי אייזנקוט, וכן סיבוני. אייזנקוט כינס שלשום (ד') את קציני מטה הפיקוד ואמר להם כי הוא אינו מאמין שקצין בצה"ל היה שותף לכתיבת המסמך, וכי הוא מאמין שהאמת תצא לאור בקרוב.