גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שנים של דיבורים: האם נראה בקרוב ארנק סלולרי?

במשך שנים דיברו על טכנולוגיה שתאפשר לוותר על הארנק ולשלם בסופר, באוטובוס או במסעדה באמצעות הסלולרי ■ העתיד כבר נראה מעבר לפינה, וגם אפל מתכוונת להיכנס חזק

החלום הישן על ארנק סלולרי, כזה שיאפשר לנו להשאיר מאחור את כרטיסי האשראי, הצ'קים והכסף הקטן שאנחנו לוקחים איתנו לכל מקום, הולך וקורם עור וגידים. הטכנולוגיות אמנם עוד לא בשלות מספיק, אך היום שבו נוכל להשאיר את הארנק בבית ובכל זאת לקנות משהו במכולת הולך ומתקרב. בקרוב נוכל לשלם באמצעות הטלפון במסעדה, בחנות בגדים או בסופר בפשטות, בקלות ובלי תורים מיותרים.

אחת הטכנולוגיות שדוחפות קדימה את תחום הארנק הסלולרי היא NFC (רש"ת: Near Frequency Communication). מדובר על שבב זעיר במיוחד שמאפשר העברה דו-צדדית של פיסות מידע בין שני מכשירים בטווח קצר. חברות האשראי הגדולות בעולם היו בין הגורמים העיקריים לאמץ לחיקן את הטכנולוגיה הזו.

ויזה הפיקה כרטיס אשראי משולב NFC תחת המותג PayWave ומסטרקארד תחת המותג PayPass. הרעיון בשני המקרים דומה - קורא NFC מיוחד הוצב בצמוד לקופות בבתי עסק שונים כמו מסעדות מזון מהיר או חנויות אופנה, כך שניתן פשוט לנופף מולו את כרטיס האשראי המיוחד והעסקה מבוצעת במקום.

הרעיון לביצוע עסקה אלחוטית היה נחמד, אך בסופו של דבר הצרכן עדיין הזדקק לכרטיס האשראי, מה שהביא לפיתוח מדבקה מיוחדת בגב מכשיר הסלולר. באמצעות המדבקה, הכוללת את שבב ה-NFC, ניתן להניף את הטלפון אל מול קורא ה-NFC, ובכך לבצע את העסקה ללא שום צורך בכרטיס אשראי.

הייחוד בשיטה הזו לעומת הקודמת הוא שמלבד האפשרות לבצע עסקאות ללא כרטיס אשראי, הסלולרי משמש גם מנהל חשבון הוצאות. ניתן לראות עליו את העסקאות שבוצעו ובכך לבצע מעקב אחר הכסף היוצא.

השלב הבא באבולוציית הארנק הסלולרי מייתר את המדבקה ומשלב את שבב ה-NFC בתוך הטלפון. יצרניות מכשירים, כמו נוקיה וסמסונג, ייצרו כמה דגמים הכוללים בתוכם את שבב ה-NFC, אך נכון לעכשיו הכיוון עדיין לא תפס. נוקיה, למשל, ביטלה בפברואר השנה את הוצאת דגם 6216, שהיה אמור לשלב את ה-NFC בתוך כרטיס ה-SIM של הטלפון. עם זאת, החברה הפינית מבינה את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה האלחוטית, וביוני כבר הספיקה להודיע כי בכוונתה לשלב את חיישני ה-NFC בכל הטלפונים שתוציא החברה מ-2011.

ארנק בתוך כרטיס הזיכרון בטלפון

עד שזה יקרה, חברות טכנולוגיה וסטארט-אפ ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון ביניים. אחת מהן היא DeviceFidelity מטקסס, ארה"ב, שהבינה שכדי להצליח בתחום הארנק הסלולרי אין צורך ברכיב חיצוני כמו המדבקה, אלא לנצל את הטכנולוגיה הקיימת בתוך הטלפון. היא פיתחה כרטיס זיכרון מסוג MicroSD, הניתן לשילוב ברוב הטלפונים הסלולריים כיום, והוא נושא בתוכו את שבב ה-NFC.

היתרון הגדול הוא שכרטיס הזיכרון לא רק מאפשר לנצל את היכולות האלחוטיות של ה-NFC, אלא הוא משמש גם כרטיס זיכרון לכל דבר - מאפשר שמירת תמונות, מוזיקה ותוכן אחר על גביו - וזאת לעומת טכנולוגיה מתחרה של חברת Tyfone.

אבל כדי לדחוף את הטכנולוגיה קדימה ואת האפשרות לרכוש כרטיסים למשחקי בייסבול או לשלם על נסיעה במונית ללא צורך בכסף מזומן, צריך גם חברת אשראי שתבצע את הסליקה של העסקאות הסלולריות. לכן, בפברואר השנה הודיעה DeviceFidelity על שיתוף פעולה עם חברת ויזה לשילוב הטכנולוגיות של השתיים.

את הפיילוט הראשון יבצעו החברות בטורקיה, באמצעות שיתוף פעולה עם אחד הבנקים הגדולים במדינה המוסלמית, Akbank. ויזה, חשוב לציין, לא מסתפקת רק בטורקיה, ופועלת במדינות כמו הודו, יפן, קוריאה, מלזיה וסינגפור, ומאפשרת גם שם תשלומים באמצעות הסלולר.

ענקיות התקשורת נכנסות לעניינים

מי שעוד מגלה עניין רב בתחום הן מפעילות הסלולר הגדולות בארה"ב - וריזון, AT&T ו-T-Mobile (של דויטשה טלקום). אלה הודיעו בתחילת אוגוסט על מיזם גדול ומשותף לפיתוח ארנק סלולרי מבוסס טכנולוגיית NFC. המפעילות, בשיתוף חברת האשראי האמריקנית Discover והבנק הבריטי ברקליס, ישקיעו מאות מיליוני דולרים בפיתוח הטכנולוגיה ובהצבת קוראים מתאימים בקופות בתי העסק, אך עיקר הכסף יופנה, ככל הנראה, לקידום ולשיווק השירות המתוכנן.

גם אפל מתכוונת להצטרף ברצינות לחגיגה. דיווחים ברשת פרסמו כי אפל הספיקה לרשום כמה פטנטים בטכנולוגיית ה-NFC, ושלאחרונה צירפה מומחה לתחום בשם בנג'מין ויגייר, שהגיע מחברת mFoundry העוסקת בנושא הארנק הסלולרי. ביומיים האחרונים אפילו דווח באינטרנט כי החברה כבר ערכה ניסויים ראשוניים במכשירי אייפון משולבי NFC.

אין ספק שכניסה של ענקית כמו אפל לתחום תאיץ אותו קדימה, במיוחד כשמאחורי האייפון עומדת חנות האפליקציות הענקית של אפל, iTunes, והפוטנציאל לביצוע עסקאות ישירות מהמכשיר גדולה.

טכנולוגיית ה-NFC, יש לציין, היא לא המענה היחיד לאתגר הארנק הסלולרי. חברת ThinkLink השיקה לאחרונה אפליקציה בשם Face Cash, שמאפשרת לשלם באמצעות ברקוד שמופיע על גבי מסך הטלפון ונסרק באמצעות קורא ברקודים רגיל. לצורך אבטחה, מופיעה תמונת המשלם על גבי המסך. את המיזם מוביל אהרון גרינשפן, שטען בעבר כי היה חבר של מארק צוקרברג בהרווארד וכי היה לו חלק פעיל בהקמת פייסבוק.

קשיים בדרך למימוש

אמנם נראה כי לא מעט חברות נכנסות וייכנסו בצעדי ענק לתחום הארנק הסלולרי, בהן PayPal ואחרות, אך הקשיים האמיתיים עוד בדרך. בראש ובראשונה קיימת בעיית האבטחה בביצוע עסקאות באמצעות הטלפון הנייד, מה שעלול להניא אנשים מלהשתמש בטכנולוגיות החדשות.

חלק מהחברות מצהירות כי פרטי חשבון הבנק והאשראי אינם נשמרים ישירות על המכשיר, וכי קיימים מנגנוני אבטחה ובטיחות שונים. אך כמו שלקהל הצרכנים בעולם לקח זמן להתרגל לביצוע עסקאות באינטרנט, כנראה גם כאן דרושה סבלנות.

לדברי גיא באומן, סמנכ"ל חטיבת התוכן והמוצרים בפלאפון, אחת הבעיות בהטעמת טכנולוגיית הארנק הסלולרי נובעת מהצורך באינטגרציה מתאימה לקופה הרושמת. לדבריו, קיימות היום גרסאות ושיטות שונות לניהול קופות, והן יצטרכו ללמוד "לדבר" עם האפליקציות הסלולריות. "צריך יהיה לשדרג גם את הקופות וגם את התוכנות שהן עובדות איתן. צריך להביא בחשבון שהסטנדרט שונה ממקום למקום, וייתכן שקופה בחנות אחת לא תוכל לעבוד עם אפליקציה שחנות אחרת כן יכולה לעבוד איתה. בטח ובטח כשמדובר במדינה אחרת".

אייל שמעוני, מנכ"ל לאומי קארד ניכיונות, פיתוח עסקי ואסטרטגיה, מסביר כי הטמעת הטכנולוגיה בבתי עסק עלולה להוות מכשול רציני בדרך לאימוץ התחום. "תשלום באמצעות הסלולרי לא בהכרח יגדיל את המכירות, כי זה בעיקר פועל לטובת הלקוח שנהנה מקיצור זמן ההמתנה בקופה ומנוחות בשימוש. אולי ברשתות מזון מהיר זה יחסוך זמן קופה, אבל לרשת אופנה זה משהו שהוא פחות קריטי. לכן, צריך לדאוג לקדם את הנושא מול בתי עסק כדי שהטכנולוגיה באמת תתפוס".

ומה קורה בישראל? כרגע לא הרבה. חברות האשראי עוקבות מרחוק אחר הפיילוטים הנערכים מסביב לעולם, וכך גם חברות הסלולר. הראשונה שתרים את הכפפה תיאלץ להתמודד עם חבלי לידה לא קלים, אך מצד שני תקבל ערך מוסף לשימור ולגיוס לקוחות, בזכות שירות מתקדם כזה.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים