לימור דנש: "הייתי משלמת את הכל עד השקל האחרון שיש לי"

מנהלת השקעות הנוסטרו במגדל פורסת את ציפיותיה מבעלי שליטה בחברות שנקלעו לקשיים: "הייתי מזרימה לחברה את כל הכסף" ■ "מכרנו החזקותינו באג"ח אפריקה כשנה לפני המשבר"

בעיצומה של הלחות המטרידה בת"א, ניתן לאתר את רוב השחקנים הבולטים בשוק ההון המקומי בחופשה. רגיעה מסוימת, לפחות למראית עין. מתחת לפני השטח עדיין רוחשים תהליכים של הסדרי חוב בלא מעט חברות שנקלעו לקשיים. מצב העסקים הלא מזהיר, עשוי לדחוף חברות נוספות לאותו תהליך.

זוהי תקופה המאפשרת לגופים מוסדיים ללקק פצעים ולהפיק לקחים מהסדרי החוב שכבר הושלמו, חלקם תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהמוסדיים, בהם הוכיחו הבנקים שהידע שלהם בהשבת חוב הוא לא רק יתרון תיאורטי אלא עוצמה של ממש. דומה שהשיעור הראשון אותו נדרשים המוסדיים ללמוד כנותני אשראי למגזר העסקי, הוא שאין חוקיות באופן בו פועלים בעלי מניות בחברות שנקלעו למשבר חוב.

"אני הייתי משלמת את הכל עד השקל האחרון שיש לי. אני לא אוהבת להיות חייבת לאף אחד", אומרת לימור דנש, סמנכ"ל בקבוצת מגדל ביטוח ומנהלת השקעות הנוסטרו, ההשקעות הריאליות, פעילות הפרייבט אקוויטי ותחום האשראי בקבוצה.

כמי שאחראית על עמדתה של מגדל בכל הנוגע להסדרי חוב, מבהירה דנש, אם למישהו היה ספק, למה היא מצפה מבעלי המניות בחברות בקשיים: "הייתי מזרימה לחברה את כל הכסף". נו טוב, מאחוריה הגב של אחד השחקנים המרכזיים בשוק המוסדי, וללא ספק מקובעי המגמות בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות.

"נכון, בעלי השליטה לא חייבים לעשות את זה", אומרת דנש. "משפטית הם יכולים להכריז על פשיטת רגל, ונגמר הסיפור. אבל, כל אחד והערכים ותפיסת העולם שלו, כשערכית המצב שונה מכיוון שיש להם מוניטין שצריך לשמור עליו". בהתכוונה למוניטין, היא מוסיפה כי "להתנהגות בעלי השליטה בזמן משבר, במהלך הסדר חוב, תהיינה השלכות לעתיד. מעבר לכדאיות העניינית והכלכלית, אתה נותן את הכסף לפרסונה שיושבת מולך".

תיאלץ להתחרות בענת לוין

מגדל לא מעורבת בהסדרי חוב רבים, להוציא צים וסקורפיו . את הקרדיט על כך יש לתת לדנש ולעמיתה, עומר קרייזל, סמנכ"ל המנהל את כל כספי העמיתים, ההשקעות בנדל"ן וקרנות גידור בקבוצה. השניים ירשו יחדיו את ניהול תחום ההשקעות בקבוצה שהותירה אחריה ענת לוין עם עזיבתה את מגדל.

דנש - בת 35 בלבד - החלה את דרכה בברוקראז' של בנק איגוד, שם עבדה מול גופים מוסדיים. אז גם פגשה את לוין, שהתרשמה מהצעירה הנמרצת והציעה לה להצטרף למגדל. מאז הספיקה להתקדם במהירות במערך ההשקעות בקבוצת הביטוח הגדולה בשוק, עד לתפקידה הנוכחי.

בינואר הקרוב היא תציין 10 שנים במגדל, ונראה שדנש צריכה להתכונן לתחרות ישירה מול לוין, כיום בבנק הפועלים, לאחר שנים ארוכות של שיתוף פעולה. "אנחנו מהווים אלטרנטיבה למערכת הבנקאית", היא משוכנעת, "כשהערך המוסף שלנו טמון במח"מ וביצירתיות העסקה".

לוין, שהובילה את בניית מערך ההשקעות של מגדל, חצתה השנה את הכביש ועברה למערכת הבנקאית, שם מובילים את הביקורת על תפקוד הגופים המוסדיים בשוק האשראי העסקי.

בבנקים גורסים שהמוסדיים ידעו רק לתת את הכסף (וגם זה, ללא בדיקה ובחינה מספקות), כשבכל הנוגע לשלבים החשובים לא פחות של ליווי החוב והחברה הלווה, ודאגה להשבת הכספים - נוצר ואקום גדול. דנש, באופן טבעי, לא מסכימה עם הטענות הללו בכל הנוגע למגדל.

"במגדל נבנתה תשתית להענקת אשראי שלא נופלת מהתשתית הקיימת בבנקים", היא אומרת ומפרטת: "יש אנליסטים שמטפלים רק בנושא של חוב, ויש בקרת אשראי ותפעול אשראי. החוב נבחן בצורה דינמית, כשמתבצע מעקב שוטף של יחידת האשראי; מעקב שוטף של האנליסטים; מעקב של יחידת תפעול אשראי בנוגע לאמות מידה פיננסיות והתניות חוזיות; ופורום חובות בעייתיים, המתכנס אחת לחודש ודן במצבת החובות ומדווח לוועדת האשראי".

היא מדגישה כי "אחוז החובות הבעייתיים שלנו נמוך מאוד יחסית. נוצרה לנו בעיה רק בצים ובסקורפיו, וגם שם אנו חשופים בסכום נמוך. מדיניות האשראי ונהלי האשראי במגדל מאוד מקיפים".

"לא צריכים עצות מהאוצר"

מהצד השני, מגדל לא נכוותה בהסדר של אפריקה ישראל. "לשמחתי, מכרנו את ההחזקה שלנו באג"ח אפריקה כשנה לפני פרוץ המשבר. לאחר שנרשמו בנייר ירידות חדות, חזרנו לקנות בשוליים בתשואות מאוד גבוהות", אומרת דנש, ומוסיפה ומשגרת חץ לעבר חלק ממתחריה שהיו טרודים עד הצוואר בהסדר החוב של אפריקה ישראל: "ניתן היה לראות עוד לפני ההסדר שבאפריקה ישראל יש בעיה בתזרים לשירות החוב".

בשנה האחרונה האוצר הוביל מהלך לשיפור ההתנהלות של השוק המוסדי בשוק האג"ח הקונצרניות, כשהקים את ועדת חודק ולאחר מכן אימץ את מרבית המלצותיה. אם תרצו - האוצר ניסח את חומר הלימוד, והכריח את כל המוסדיים להשתתף בקורס "יסודות ודגשים במתן אשראי עסקי".

דנש לא מתרשמת. "זה היה כבר חלק מהמדיניות שלנו במגדל. ההתנהלות האחראית שלנו הוכיחה את עצמה גם במשבר, והתנהלות מגדל היוותה מודל לוועדת חודק במובנים רבים. אנחנו לא צריכים באמת שמישהו יגיד לנו איך לעשות אנליזה, כי שלנו הרבה יותר מקיפה ממה שיש בחוזר".

יותר מכך, "יש לנו מודל פנימי לדירוג ומערך רחב של אנשים שבודקים את העסקאות ברמה הכלכלית והמשפטית, כולל שימוש ביועצים חיצוניים", היא מציינת. אפרופו המערך הפנימי של מגדל לבחינת האשראי שהיא מעמידה ויתר ההשקעות שהיא מבצעת, נציין שמודל דירוג החוב הפנימי של הקבוצה טרם קיבל אישור ותוקף מצד האוצר. לעומתו, אושרו כבר המודלים הפנימיים של המתחרים מקבוצת כלל (כלל מימון) והפניקס.

בקרוב: 50 המשפיעות של "ליידי גלובס"