נעילה אדומה בת"א: המעו"ף איבד 1.8%; גבעות צנחה 11.1%

כי"ל היכתה התחזיות - הרווח זינק ב-94%; המניה ירדה 1.2% ■ גבעות צללה לאחר האסיפה אתמול ■ קמהדע קפצה 16.2% ■ הריבית במשק נותרה על 1.75% ■ ירידות באירופה ובוול סטריט

המסחר בבורסה לניירות ערך בת"א התנהל היום (ג') במגמה שלילית, והמדדים המובילים סיימו קרוב לרמות הנמוכות של היום. זאת, בהמשך למגמה בעולם -הבורסות באירופה מאבדות כ-1.7% והחוזים העתידיים בוול סטריט ירדו בכ-1.3% - וכך גם נפתח המסחר. הבורסות באסיה המשיכו היום את המומנטום השלילי ברובן - ירדו ב-1.3%, כשהבורסה בשנגחאי עלתה ב-0.4%. במוקד המסחר היו בין השאר מניית כי"ל לאחר פירסום דו"חות שהכו את התחזיות המוקדמות של האנליסטים. לצידה ריכזה עניין גם מניית גבעות לאחר אסיפת בעלי המניות אמש וכן מניית אפריקה על רקע הדו"חות שפירסמה אתמול. אמש, כידוע, החליט נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר להותיר את הריבית הבסיסית במשק בחודש ספטמבר ברמתה הנוכחית - 1.75%. עוד נזכיר, כי ביום ה' הקרוב צפויות לפקוע האופציות לחודש אוגוסט על המעו"ף. מחזור המסחר הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל.

המסחר בת"א התנהל היום על רקע החלטת בנק ישראל מאמש (ב') להותיר את ריבית הבסיס במשק על כנה ברמה של 1.75%, בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק. בהודעת הריבית ניתן היה לראות כי הפעם, בניגוד לחודש שעבר, בנק ישראל הזכיר שוב את העלייה במחירי הדירות בנתוני הרקע של הודעת הריבית, אך השמיט את הרמיזה שמתפתחת בועה בשוק הדיור, כפי שצוינה בהודעה בחודש שעבר: "קצב עליית מחירי הדירות, ממשיך להיות מהיר מאוד והמשך עלייתם בקצב זה גם בעתיד צפוי להרחיק אותם מהרמה התואמת את גורמי היסוד".

לעומת זאת, הבנק הדגיש כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-1.8% (סביב אמצע תחום היעד) למרות העלייה החדה במחירי הדיור. הבנק מציין גם שציפיות האינפלציה ירדו מתחת לגבול העליון של היעד (3%), מה שהניע אותו להותיר את הריבית על כנה.

כי"ל היכתה התחזיות

כשברקע מאבק השליטה על "פוטאש" ומגזר הדשנים מרכז עניין רב ברחבי העולם - פירסמה הבוקר כי"ל את תוצאותיה לרבעון השני, שהכו את התחזיות המוקדמות. החברה דיווחה על עלייה של 38% בהכנסות הרבעוניות לכ-1.5 מיליארד דולר לעומת הרבעון השני של 2009 ועל זינוק של 94% ברווח הנקי לכ-296 מיליון דולר.

מי שהמשיכה עוד לרכז עניין גם היום היא מניית גבעות - שחתמה אתמול יום שני רצוף של זינוק בערכה לקראת אסיפת בעלי המניות שהתקיימה אמש בירושלים. "הסיפור של גבעות עולם מזכיר לי את יציאת מצרים. הרבה שנים היינו בחשיכה, קודחים בארות נפט ללא הצלחה. אך 'מגד 5' זה התגלות, זה כמו מתן תורה. כמובן שנצטרך סבלנות, אי אפשר לגמור הכל בבת אחת, ייקח עוד שנים לפתח את כל השדה. בישיבה האחרונה בחודש מארס, שנראית כמו לפני המון זמן, הכל השתנה. אנחנו עכשיו באר שמפיקה נפט", אמר טוביה לוסקין העומד בראש השותפות בפתח דבריו למשקיעים.

עוד בלטה היום מניית אפריקה בבעלותו של איש העסקים לב לבייב - לאחר שדיווחה אתמול כי כי הרווח הנקי שלה הסתכם ברבעון החולף בכ-1.2 מיליארד שקל לאחר הפסד של כ-1.3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עוד פורסם אמש, כי קרן הנפט הלאומית של נורבגיה המנהלת נכסים בהיקף של 450 מיליארד דולר מחרימה שתי חברות ישראליות, את אפריקה ישראל והחברה הבת שלה דניה סיבוס , על רקע מעורבותן בבנייה ופיתוח התנחלויות, וכן מחרימה חברת ביעור יערות מאלזית על רקע אתי, כך אמר היום שר האוצר הנורבגי היום, שמסר גם כי הקרן מכרה את כל ההחזקות שהיו לה בחברות. הקרן החזיקה מניות של אפריקה ישראל בהיקף של 1.16 מיליון דולר בסוף שנת 2009.

עוד נציין את ההערכות שפורסמו אמש ב"גלובס", לפיהן בחברת דן רכב , המחזיקה בזיכיון אוויס בישראל, מתפתח מאבק שליטה בין השותפים השולטים בה - קרדן ישראל וקואופרטיב דן. שני השותפים מחזיקים בחלקים שווים בחברה הפרטית אמד, שמצידה מחזיקה בכ-54% ממניות דן רכב, ובמספר נכסי נדל"ן.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]