אורן: "בניהול המדינה - הרכבת הקלה תפעל מוקדם מהצפוי"

החשב הכללי שוקי אורן בגל"צ: "לצערי הזכיין (MTS) לא מסוגל להרים את הפרויקט, ולכן נשלל ממנו הזיכיון" ■ "הרכבת מפ"ת עד בת ים תקום בתוך 6 שנים"

"פרויקט הרכבת הקלה בת"א לא מתקדם באופן ממשי בשנים האחרונות. לצערי הזכיין לא מסוגל להרים את הפרויקט, ולכן נשלל ממנו הזיכיון". כך אמר החשב הכללי שוקי אורן בגלי צה"ל לגבי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. הזיכיון על הפרויקט עבר לאחרונה לטיפול המדינה לאחר ששללה את הזיכיון מקבוצת MTS וזאת כי לא הצליחה להשיג סגירה פיננסית למימון הפרויקט.

"היתה עבודת שתדלנות מכיוונים שונים בפרויקט הזה, אך הלחצים האלה לא רלוונטים אנחנו מגיעים להחלטות בעצמנו. ישנם פרויקטים שהצליחו - הפרויקט הזה לצערי לא הצליח. אני מאמין שבטיפול הממשלה לוחות הזמנים יתקצרו, ולהערכתי חלק מהקטעים של הרכבת יתחיל לפעול מוקדם יותר מהצפוי, מבלי להיכנס לתאריכים", אמר אורן. להערכתו, הרכבת מפ"ת עד בת ים תקום בתוך 6 שנים.

עד שעבר לידי המדינה, פרויקט הרכבת הקלה היה בבעלות קבוצת MTS שבבעלות אפריקה ישראל, סימנס, אגד, CCECC הסינית וסוארס דה קוסטה הספרדית, שזכתה בדצמבר 2006 בזיכיון להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב בעלות של 10 מיליארד שקל.

ב-10 באוגוסט המדינה הודיעה ל-MTS על ביטול הסכם הזיכיון, וכי בתוך 30 יום ממועד הביטול יחולטו הערבויות שהפקידה, בסך 120 מיליון שקל. שלשום MTS הגיבה באופן רשמי לביטול ואמרה כי "לצערנו, מדינת ישראל ממשיכה להתנהל באופן שלא מכיר בקיומו של המשבר הפיננסי בישראל ובעולם, בניגוד למציאות, לדיווחים ולחוות הדעת". הקבוצה טוענת כי זעזועים קשים בשווקים הפיננסים העולמיים מקפיאים את חובתה להגיע לסגירה פיננסית של ליווי הפרויקט, ולפיכך הוציאה מכתב מחלוקת רשמי, שאמור לחייב את המדינה לנהל איתה מו"מ מואץ בדרגים בכירים עד סוף השבוע הבא. למעשה, המכתב סולל בפניה את הדרך לבוררות, שלכל הפחות תשעה את חילוט הערבויות.