הרב עובדיה יוסף: "שיאבד אבו-מאזן מן העולם"

בדרשתו השבועית אמר הלילה הרב יוסף: "שייתמו אויבינו ושונאינו, שיאבדו מן העולם. יכה בהם הקדוש ברוך הוא מכת דבר, בהם ובפלסטינים האלה, רשעים צוררי ישראל"

מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, מייחל למותם של יושב-ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובני עמו על רקע פתיחת המגעים הישירים לשלום, ביום רביעי הקרוב: בדרשתו השבועית אמר הלילה (שבת) הרב יוסף: "שייתמו אויבינו ושונאינו, אבו מאזן וכל הרשעים האלה, שיאבדו מן העולם. יכה בהם הקדוש ברוך הוא מכת דבר, בהם ובפלסטינים האלה, רשעים צוררי ישראל". כך מדווחים בגלי צה"ל.

עד כה הקפיד הרב, שנחשב לא פעם לקיצוני בהתבטאותיו, לשמור על שתיקה בכל הנוגע למשא-ומתן. בסוף שנות ה-80 קבע הרב יוסף כי יש לחתור לשלום גם במחיר ויתורים כואבים, במסגרת עקרון העל של ההלכה היהודית - פיקוח נפש.

אך גם מהצד השני של המתרס אין לאבו-מאזן נחת, כאשר חליל חיה, אחד האישים החזקים באגף הפוליטי של חמאס בעזה, שיגר לעברו איום שמילותיו נבחרו בקפידה. "גדודי עז א-דין אל-קסאם מוכנים לדרוך על צווארו של מי שיקל ראש בירושלים, בפליטים ובאדמה הפלסטינית. השיחות האלה נועדו לחסל את פלסטין", הוסיף חיה בעצרת שלשום ברצועה.

חליל חיה אינו לבד - מאחוריו ניצבת תנועה שלמה שרוצה בכישלון השיחות האלה, שלא לומר מדינה שלמה. דיווחים בתקשורת הערבית לימדו כי הבית הלבן העביר מסרים לדמשק שמא תתערב להקשות על אבו מאזן. הממשל הסורי כמעט לא השמיע קולו מאז פתיחת השיחות בחודשים האחרונים, אבל אחרים עושים את העבודה בשליחותו.

תחילה התכנסו נציגי 13 ארגוני הסירוב הפלסטינים בדמשק, ובהודעה משותפת קראו לאבו מאזן לא ללכת לשיחות. אחר כך אמר איסמעיל הנייה, כי השיחות, מבחינתה של ישראל, הן המשך המלחמה באמצעים אחרים. "השיחות האלה בלתי לגיטימיות, וגם לא התוצאות שלהן, ולכן אינן מחייבות את העם הפלסטיני", קרא גם חאלד משעל בעצרת בדמשק.

הלחצים מכיוונן של סוריה וחמאס מצטרפים לאופוזיציה שצמחה לאבו מאזן ברמאללה, חלקה אפילו בתוך הוועד הפועל של אש"ף. הנה התשובה למי ששאל, מדוע הוא צריך אתו את חוסני מובארק ואת המלך עבדאללה. אם השיחות האלה ייכשלו, אבו מאזן לא רוצה להיות שם לבד.

בתגובה לשאלות התקשורת לגבי דברי הרב יוסף, נמסר מלשכת ראש הממשלה: "דברים אלה אינם משקפים את גישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולא את עמדתה של ממשלת ישראל. ישראל באה למשא ומתן מתוך רצון להתקדם עם הפלשתינים להסכם שישים קץ לסכסוך ויבטיח שלום, ביטחון ויחסי שכנות טובים בין שני העמים".