הקרב על התודעה

תנועת ימין ישראלית מול אגודת עיתונאים פלסטינית - המלחמה הבאה תהיה על כתיבת הערכים של ויקיפדיה

לפני כשבועיים פתחה תנועת ימין בשם "ישראל שלי" (שאינה מפלגתית, אך נתמכת על-ידי מועצת יש"ע) קורס ל"עריכה ציונית בוויקיפדיה". ברור שזו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה הקצרה של האתר (בינואר נחגוג עשור להקמתו) בה דעות פוליטיות באות לידי ביטוי בכתיבה ובעריכה של ערכים, אבל זו הייתה הפעם הראשונה בעולם שסדנה הצהרתית וגלויה שכזו נערכה.

מאחורי הסדנה עמדה ההבנה שמילים והגדרות מעצבות את התודעה, שיש הבדל אם מגדירים את האנשים שהיו על סיפון המרמרה כ"פעילי שלום" או כ"טרוריסטים"; אם אריאל היא עיר או התנחלות; ההגדרה של המאבק בבילעין, אלים או לא; ועוד כהנה וכהנה הגדרות. עוד סיבה לסדנה היא שוויקיפדיה היא כבר מזמן לא "רק" אנציקלופדיה. יותר ויותר אנשים משתמשים בה כאתר חדשות לכל דבר.

ואין צעד בלי צעד נגדי: אתמול (שבת) התבשרנו שראש אגודת העיתונאים הפלסטינית, עבדול נאסר א-נהאר, הודיע כי הפלסטינים יפתחו קבוצות לעריכה נגדית. הוא אף הצהיר כי "המלחמה הבאה באזור תהיה מלחמה תקשורתית".

על הסיפא של דבריו נאמר רק: הלוואי. מוויכוח על איך תוגדר אריאל בוויקיפדיה עוד לא מת אף אחד. להיפך, לי זה נשמע כמו תחילתו של דיאלוג. אבל מה שאותי מדאיג הרבה יותר זו הרישא של דבריו והעתיד המצפה לנו.

למרות ביקורת רבה על ויקיפדיה, הרי שבסך הכל, וברוב המקרים, מדובר ביופי של דבר. לא משהו שצריך לסמוך עליו במאה אחוזים, אבל ללא ספק אחד מהמקורות האמינים בסביבה. וכשאני אומר "אמין" אני בכלל לא מתכוון ל"נייטרלי".

זירת התנגשות בלתי נגמרת

ויקיפדיה מעולם לא התיימרה לנייטרליות, ולא רק בגלל שאין דבר כזה. קראו את הצהרת הכוונות שלה. ויקיפדיה לא התחייבה ליותר מהצגת כל הצדדים. אין לי שום בעיה עם מאבקים סביב הגדרות עד למציאת פשרה שתספק את שני הצדדים - כמו למשל הגדרת המכללה באריאל כ"המכללה הציבורית הישראלית הגדולה ביותר", ולא "המכללה הציבורית הגדולה ביותר בישראל". דיאלוגים מהסוג הזה חשוב שיתקיימו.

אבל הצעדים האחרונים, של "ישראל שלי" ושל אגודת העיתונאים הפלסטינית, מאיימים להפוך הרבה מהערכים של ויקיפדיה ללא יותר מזירת התנגשות בלתי נגמרת, ואת הקריאה בערכים העוסקים והנושקים לקונפליקט - ומי יודע מתי יניחו שני הצדדים מקלדותיהם? -לבזבוז זמן.

גורו האינטרנט יוסי ורדי אמר פעם על תוכנית עסקית שהיא כמו נקניק: רק מי שלא יודע איך עושים את זה, מוכן לאכול את זה. את האמירה הזו ניתן יהיה להכיל גם על ערכי ויקיפדיה רבים: בלתי ניתנים למאכל אדם.

ויקיפדיה, במהותה, היא אתר וכלי המקדם את הדיאלוג, מקום בו ישראלים ופלסטינים - לצורך העניין - יכולים להיפגש בעמודי השיחה ולדון איך להגדיר ערך מסוים. ברגע שכל העסק הופך למקום המקדם את ההתנגשות במקום את השיתוף, הכל יכול להתמוטט.

ומכיוון אחר: נכון שלא היינו אוהבים את הרעיון שחברות הסיגריות, למשל, היו מעבירות סדנאות לעורכים ומלמדות אותם לטעון שסיגריות זה דבר בריא? כך גם בנושאים הפוליטיים. ברגע שהדבר יוצא מידיהם של אנשים רגילים ונהיה עסקן של "התאחדויות" כאלה או אחרות, זה זמן טוב להתחיל לדאוג. או לפחות להתחיל לא להאמין לאף מילה שכתובה שם מבלי לבדוק אותה בעצמכם.