לאומי: "הריבית והגידול בהתחלות הבנייה יבלמו מחירי הדירות"

כלכלני לאומי: בטווח הקצר, עם זאת, המגמה של גידול בהיצע, כפי הנראה, עדיין אינה מספיקה לשינוי במגמת המחירים

ברבעון השני של השנה נרשם גידול במספר התחלות הבנייה בהשוואה לרבעונים קודמים והיקפן נאמד בכ-39.6 אלף דירות, במונחים שנתיים. רמה זו היא הגבוהה ביותר בשנים האחרונות ומשקפת מגמה של עלייה מתונה מאז ראשית שנת 2009.

בסקירת המאקרו השבועית אומרים כלכלני בנק לאומי כי נתוני המכירות של דירות חדשות והמלאי שנותר למכירה מלמדים עדיין על עודפי ביקוש. לכן, המגמה החיובית של גידול בהיצע עליה מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כפי הנראה, עדיין אינה מספיקה לשינוי במגמת המחירים בטווח הקרוב.

חיזוק לכך ניתן ללמוד מסקירת משרד השיכון לחודש יולי, לפיה הביקוש השנתי לדירות עומד כיום על כ-50 אלף דירות כאשר כ-40 אלף הם תוצאה של תוספת במספר משקי הבית וכ-10,000 דירות שנרכשות על ידי משקיעים שלא להשכרה (בעיקר מחו"ל), רכישת דירות נופש וכן מלאי חיכוכי הדרוש לקיום שוק משוכלל.

עם זאת, במבט לטווח רחוק יותר, מעריכים בלאומי כי המשך מגמת העלייה בהתחלות הבנייה, במקביל לצעדי צמצום מוניטרי הנעשים באופן הדרגתי, עשויים להביא בסופו של דבר לבלימת עליית מחירי הדירות ויתכן שאף לירידה בהם.

חלק מן הביקוש לדיור, מקורו ברכישת דירות על ידי משקיעים זרים. נתוני בנק ישראל (לרבעון הראשון של 2010) אמנם כוללים את כלל ההשקעות במקרקעין, דהיינו לא רק בדירות למגורים, אך "להערכתנו ניתן לקבל מנתונים אלה אינדיקציה טובה על המגמה בקרב משקיעים אלה. ניתן לומר כי קיים "עוגן" של ביקוש מצד ההשקעות של זרים בנדל"ן בישראל, שגם אם היקפו אינו מהותי ברמת המשק כולו, הרי שייתכן שבאזורים מסוימים בארץ השפעת רכישות הנדל"ן על ידם היא משמעותית", אומרים בלאומי.