הפרזידנטה קונה קולות

כשהמפה הפוליטית של סילביו ברלוסקוני התחילה להשתבש עדי כדי דיבורים על הקדמת בחירות, מה יותר פשוט ונוח מלהביא לציבור הבוחרים את זלאטן איברהימוביץ' ורוביניו?

מה יכול להיות טוב יותר? אחרי ניצחון מוחץ 0-4 על לצ'ה, ניצבת מילאן בראש טבלת הסרייה ‏A‏ בגאון. בבית המוות של ליגת האלופות היא הוגרלה לשחק עם ריאל מדריד ואייאקס, יריבות אטרקטיביות מאוד אך לא בלתי ניתנות לעצירה. פלא שהבעלים של המועדון, אחד סילביו ברלוסקוני, חוגג? אחרי המשחק עם לצ'ה הוא התראיין לטלוויזיה. מראיין צנוע ונחבא אל הכלים הציג בפניו שאלות נוחות ומזמינות להאריך בדברים. אחרי הכל, ברלוסקוני הוא גם הבעלים של חברת הטלוויזיה 'סקיי איטליה' לה שייך הערוץ, וברלוסקוני באופן מעשי הוא גם המעסיק של המראיין.

‏‏לכן זה גם לא מפתיע, שהמראיין קרא לו בעליצות "פרזידנטה". אחרי שבית המשפט אסר על ברלוסקוני לשמש כנשיא מילאן, אין למועדון נשיא והתפקיד "פתוח". רשמית לפחות.

פאטו, מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צילום: רויטרס
 פאטו, מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צילום: רויטרס

פאטו. פתאום למילאן יש חוליית התקפה מפחידה (צילום: רויטרס)

בנינוחות הסביר ברלוסקוני את דעתו על הטקטיקה של מילאן, על המשחק ובעיקר את הרכישות האחרונות שביצע עבור קבוצתו האהובה. "למילאן יש את ההתקפה הטובה בעולם, וסוף סוף השחקנים מוצבים על המגרש כפי שדרשתי", הסביר. המאמן החדש מסימיליאנו אלגרי לא במצב להתווכח.

‏‏***

‏נשאלת השאלה: האם לברלוסקוני היו עוד כמה שיקולים נסתרים, מעבר לכדורגל, כשהביא לקבוצה הזקנה שלו את רוביניו ואיברהימוביץ', בנוסף לעוד כמה שמות מכובדים, או שמא מדובר בעיקר בתרגיל יח"צ?

‏האם יש למילאן מה להציע בליגה ובאירופה מעבר לכוכבים עולמיים שמגיעים למועדון כשמחירם במגמת ירידה עם תווית כישלון על גבם; איך אמורה להיראות קבוצה שבחלק ההתקפי שלה ישחקו איברהימוביץ', רונאלדיניו, רוביניו, אלכסנדר פאטו ופיפו אינזאגי, אבל מאחור אין כמעט כלום. מלבד הבלם היווני בן ה-22, סוקרטיס פאפאסטאפופולס שהגיע מגנואה, לא התחזקה מילאן מאחור. לפי הסטטיסטיקות של אופ"א, מילאן היא הקבוצה המבוגרת באירופה - 29.6 שנים בממוצע לשחקן, ולמרות העבודה המעולה של המילאנלו, קשה לראות איך נלחמים שם בגיל.

רוביניו וזלאטן היו ללא ספק נקודות השיא של ה"מרקאטו" השנתי. מילאן מתגאה מהעונה בשני חלוצים מהשורה הראשונה בעולם. רוביניו, שעלה לפני שנתיים 43 מיליון אירו למנצ'סטר סיטי, נגס לה 18 מיליון אירו "בלבד" מהתקציב. עבור זלאטן, שמגיע בהשאלה ועובר לרשות מילאן בעונה הבאה, ישלם המועדון בארבעה תשלומים מחיר מציאה של 24 מיליון אירו. עלות חוזהו של החלוץ השבדי, כולל ההעברה, תגיע ליותר מ-100 מיליון אירו. שליחיו של ברלוסקוני עוד הצליחו להוריד את המחיר ההתחלתי של זלאטן שעמד על 42 מיליון אירו, אחרי שרק לפני שנה עבר מאינטר לברצלונה עבור סמואל אטו פלוס 50 מיליון אירו, כלומר הוערך בכ-80 מיליון אירו שווי.

זלאטן איברהימוביץ', מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צילום: רויטרס
 זלאטן איברהימוביץ', מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צילום: רויטרס

זלאטן מוצג בסן סירו. מחיר מציאה (צילום: רויטרס)

‏‏מאיפה למילאן יש כל כך הרבה כסף פתאום? הרי רק בשנה שעברה הודיע סגן הנשיא אדריאנו גליאני ש"הוא (ברלוסקוני) קיבל הלם מהמאזנים והורה לי קודם כל לשקם את המצב הפיננסי של המועדון". במקביל פורסם ב"לה רפובליקה" שבגלל החובות ברלוסקוני רוצה למכור בהדרגה חלקים מהמועדון לידידו מועמר קדאפי. בכלל, הוסיף העיתון, ילדיו של ברלוסקוני, מארינה ופייר סילביו, המנהלים את השקעותיו, לא מתעניינים במילאן ולוחצים למכור.

‏הדברים לגבי המניע האמיתי להשקעות האחרונות במילאן מפתיעים עוד יותר על רקע ההתנהלות בשבועות האחרונים. ‏לפני מספר שבועות הודיע ברלוסקוני לאוהדי הקבוצה שבשנים הקרובות הם ייאלצו להתאזר בסבלנות במה שקשור להעברות ענק. "המשבר אמנם מאחורינו, אבל אנשים לא יקבלו יפה הוצאות מטורפות", אמר. ההעברה הרצינית היחידה של מילאן באותו שלב של הקיץ היתה של קווין פרינס בואטנג הגנאי, שהגיע בעסקה סיבובית בהשאלה כדי לחסוך. אלא שתוך כמה ימים הכל התהפך, ומהצהרות של צמצומים ביולי ו"אין כסף לרכש", פתחה מילאן את העונה עם גרעון של 34 מיליון אירו בין מכירה וקנייה של שחקנים - יותר מכל קבוצה אחרת בסרייה ‏A‏.

‏אז מה קרה פתאום בין ההצהרות ביולי וההוצאות באוגוסט?‏

***

‏מה שקרה קשור לעיסוקו הצדדי הנוסף של ברלוסקוני, כראש ממשלת איטליה. הממשלה הנוכחית בראשותו שנבחרה ב-2008, נקלעה למשבר. חקירות שחיתות ערערו אותה, ולבסוף הגיע בסוף יולי קרע עם סיעה בראשות דובר הפרלמנט ג'יאנפרנקו פיני, ניאו-פאשיסט לשעבר, שהודיע שלברלוסוקני "חסרה תפיסה ליברלית של דמוקרטיה מהי". הרוב של הקואליציה הצטמצם מאוד, ובתנאים הפוליטיים האיטלקיים עלתה פלאים הסבירות לבחירות קרובות. החיבור נראה מופרך? ככה זה באיטליה.

על החתמתו של רונאלדיניו הודיע ברלוסקוני ב-2008 בכנס של מפלגתו. את ההודעה על מכירתו של קאקה למדריד הסתיר ודחה ראש הממשלה עד ליום שאחרי הבחירות לפרלמנט האירופי. אחרי הכל, 14% מתושבי איטליה אוהדים את מילאן. בעיקר במחוז לומברדיה, שבירתו מילאנו, יש למפלגתו של ברלוסקוני צרות פוליטיות עם היריבים מ'ליגה נורד'. כרגע, לא טוב לברלוסקוני לריב עם אוהדי מילאן.

כרגיל בשנים האחרונות, התקבל מסוקו של ברלוסקוני על-ידי ה'טיפוזי' של מילאן במהומות ורימוני עשן ביום פתיחת העונה. אבל אחרי שאיברהימוביץ' הוטס במטוס פרטי לאצטדיון למשחק הפתיחה ובמחצית נפרש שטיח אדום, עליו צעד השבדי ונופף לקהל הנלהב, פרשו האוהדים שלט ענק: "גראציה, פרזידנטה". ברלוסקוני סיכם: "אני רגיל לאי-הכרת תודה מהפוליטיקה. אבל עכשיו האוהדים ואני התפייסנו".

‏ב"פייננשל טיימס דויטשלנד" הועלתה הסברה, שכאשר איברהימוביץ' מכריז: "אנחנו נזכה בהכל!", הוא מתכוון בעיקר לבחירות...‏‏‎