ייצוגית ב-4 מיליארד שקל: פרטנר מטעה בתעריפי הגלישה בסלולר

לטענת התובעים, פרטנר מציגה תעריף מסוים בנוגע לגלישה ברשת האינטרנט מחוץ לישראל, אך בפועל מחייבת את לקוחותיה בסכום הגבוה בשיעור ניכר מזה שמצוין בתעריף

בבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה היום (א') בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת פרטנר בטענה לחיובי יתר בגלישה הסלולרית בחו"ל ולהטעיות תעריפים חמורות בכלל השירותים בחו"ל.

התביעה הוגשה על-ידי לקוחת החברה באמצעות עורכי הדין גיל רון, קינן ושות' וכן על-ידי משרד עורכי הדין אביעד, סרן ושות'.

בני משפחתה של המבקשת שהו בצרפת במהלך החודשים פברואר-מארס 2009, כשברשותם מכשירי סלולר של החברה. קודם לכן בדקו את תעריפי השיחות והגלישה בצרפת, את אופן השימוש במכשירים ואת ההנחיות שהמשיבה מציגה באתר האינטרנט שלה, ובהתאם הונחו בני המשפחה לצרוך את שירותי החברה. סמוך לפני נסיעת בני המשפחה לצרפת, הוצג באתר האינטרנט של פרטנר כי תעריף הגלישה ברשת האינטרנט בצרפת עומד על סכום של כ-5 שקל למאה קילו בייט.

במהלך שהותם בצרפת, בני משפחת המבקשת עשו שימוש בשירותי הגלישה ברשת האינטרנט שמציעה המשיבה ללקוחותיה, בהתאם לתעריפים - אולם בפועל, התברר עם בדיקת חשבוניות פברואר, המבקשת חויבה ביתר ב-2,800 שקל, ובסך-הכול במחיר של כ-6.47 שקל ל-KB100. גם בחשבונית חודש מארס 2009 התגלה כי בוצע חיוב ביתר.

הניסיונות לברר את פשר החיוב לא סיפקו מענה ואף סתרו זו את זו, והחברה סירבה למסור מסמך המפרט את העלויות. המסמכים הנדרשים נחשפו רק במסגרת תביעה קטנה, ולטענת המבקשת הם מוכיחים הטעיה בוטה של הלקוחות. התביעה הקטנה נמשכה, לבסוף, לצורך הגשת הבקשה לייצוגית.

פרטנר, נטען, מציגה באתר האינטרנט ובאמצעות נציגיה תעריף בנוגע לגלישה ברשת האינטרנט מחוץ לישראל. בפועל, החברה מחייבת את לקוחותיה בסכום הגבוה בשיעור ניכר מזה שמצוין בתעריף.

עוד נטען כי החברה מטעה את הלקוחות בהתייחס לשירותים שהם צורכים בזמן שהותם מחוץ לישראל, תוך הצגת נתונים לא נכונים אודות תעריפי ספקי התקשורת הזרים שבאמצעותם מבוצעת ההתחברות.

התעריף של הספקים השונים בחו"ל אינו תמיד זהה, מוסבר בתביעה, כך שבמקרים שונים התחברות אל ספק זול יותר היתה חוסכת ללקוחות כסף - אולם פרטנר מחברת את הלקוחות באופן אוטומטי אל ספק מסוים, שאיננו בהכרח הזול ביותר, ומציגה להם מידע מטעה אודות תעריף אחיד.

עוד על-פי כתב התביעה, פרטנר מוסרת ללקוחותיה חשבונות ומסמכי פירוט שיחות בגין שירותים שנצרכו מחוץ לישראל אשר אינם ערוכים כדין, כשהיא מציגה שורה אחת המסכמת את כל סוגי השיחות שבוצעו - נכנסות, יוצאות ומקומיות - על אף שמדובר בתעריפים שונים ובספקים שונים. חשבון כזה, נטען, אינו מאפשר ללקוחות לבחון את נכונות החיוב, ומהווה הפרה של הוראות הרשיון.

התובעים דוקשים להוציא צו המורה לפרטנר לחייב את לקוחות הגלישה הסלולרית מחו"ל לפי התעריף המוצג להם, באופן שהסכום לחיוב ישקף את מכפלת המחיר ליחידה במספר יחידות החיוב; להשיב סכומי כסף שנגבו על-ידי החברה ביתר, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית עד למועד התשלום בפועל; להציג באתר האינטרנט של החברה - ובכל דרך אחרת שבאמצעותה היא מציגה תעריפים ללקוחות - את התעריפים האמיתיים אשר לפיהם היא משלמת לספקים מחוץ לגבולות ישראל; ולהשיב סכום השווה להפרש שבין הסכום שחברי הקבוצה שילמו למשיבה בפועל ובין הסכום שהיה משולם לפי התעריף הזול מבין תעריפי הספקים השונים בחו"ל.

עוד דורשים התובעים להורות לפרטנר לערוך את חשבונות הטלפון שהיא מוסרת ללקוחותיה כך שיכללו בצורה ברורה, לגבי שירותי חו"ל, את שם השירות - כל אחד בנפרד; שם ספק השירות, לרבות שמו ומספר הטלפון באמצעותו ניתן ליצור עמו קשר; כמות שימוש מדויקת של כל סוג שירות; תעריף מדויק על מרכיביו השונים, אם ישנם; והסכום לחיוב.

עוד מבקשים התובעים לפסוק סעד לטובת הקבוצה, כולה או חלקה, או לטובת הציבור: הנזק האישי של המבקשת עקב ההטעיה, מפורט בכתב התביעה, עומד על סכום של 1,524.93 - ובית המשפט מתבקש לפסוק פיצויים בהתייחס ל-2.9 מיליון לקוחות החברה שצרכו את שירותיה מחוץ לישראל במהלך 7 השנים האחרונות, סכום שעשוי להגיע למיליארדים.

מפרטנר נמסר: "התביעה טרם התקבלה".