פישר התערב אך לא הצליח לעצור הידרדרות הדולר: 3.772 ש'

בנק ישראל רכש 30-50 מיליון דולר - אבל הדולר איבד 0.185% ■ האירו התחזק ב-0.113% לשער יציג של 4.857 שקל ■ פישר אתמול לייצואנים: "לא נגן על שער הדולר לנצח"

חצי יממה לאחר שאמר כי בנק ישראל לא יוכל לקבוע את שער החליפין לנצח ולעמוד לאורך זמן מול כוחות השוק, התערב היום (ב') שוב נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בשוק המט"ח. ההערכות בשוק הן כי בנק ישראל רכש עשרות מיליוני דולרים, ככל הנראה 30-50 מיליון דולר, החל משער של 3.765 דולרים לשקל.

לאחר ההתערבות, הדולר נחלש ב-0.185% ל-3.772 שקלים ושומר על רמה זו. מדובר בהיחלשות לעומת השער היציג שנקבע ביום ו', אולם בהתחזקות קלה מהשער הנמוך היומי. האירו הוסיף 0.113% ל-4.857 שקלים.

הנגיד פישר נשא אמש דברים בכנס של מכון הייצוא ואמר כי בנק ישראל לא יוכל לעמוד לנצח מול כוחות השוק, הדוחפים להיחלשות הדולר מול השקל. "אנחנו לא מגינים על הדולר", אמר הנגיד. "אם נסמן קו אדום - נזמין מתקפת ספקולנטים".

בזירת המאקרו, הלמ"ס פרסמה היום תחזית מעודכנת אופטימית למדי, לפיה התוצר המקומי הגולמי של ישראל יצמח ב-2010 בשיעור של 4.1% לעומת צמיחה של 0.8% בלבד ב-2009.

פרשנות / טל עבדה: האם הספקולנטים יאמינו לפישר?

בתקופה האחרונה התערב בנק ישראל בהיקף מצומצם בשוק המט"ח, על מנת למתן את הידרדרות הדולר. ההתערבויות נעשו בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים בודדים ביום, ללא כל תנודות חריגות בשוק. נזכיר כי לאחר הפסקת רכישות המט"ח הקבועות של 100 מיליון דולר מדי יום באוגוסט אשתקד, הצהיר בנק ישראל כי הוא יתערב בשוק רק אם יבחין ב"תנודות חריגות".

"ההתערבות של בנק ישראל ביום ה' האחרון בוצעה בסכום קטן יחסית, כ-60 מיליון דולר, ככל הנראה במטרה לאותת לשחקני השוק שבנק ישראל פועל על מנת לשמור על היציבות בשוק", אמר איתן אדמוני, מנהל מחלקת המט"ח של בנק ירושלים. הוא הוסיף, כי "עקב פעילות דלה בשווקים בתקופת החגים - המסחר צפוי להיות תנודתי בטווח מחירים שבין 3.755 שקל ל-3.793 שקל השבוע".

גם בזירה הבינלאומית נחלש היום הדולר מול מרבית המטבעות ונסחר בירידה של 0.1% אל מול האירו ו-0.2% אל מול הליש"ט. אל מול הין נסחר הדולר ביציבות, כאשר המטבע היפני החזק ממשיך לעורר דאגה בקרב יצואנים במזרח לאור חוסר ההצלחה של המהלכים הרגולטוריים שנקט הבנק המרכזי של יפן בניסיון להחליש את המטבע המקומי.

עם זאת, בבנק ירושלים מעריכים כי התחזקות המטבעות האחרים אל מול הדולר היא קצרת-טווח, שכן "הדולר מצוי במגמת תיקון עולה שנקטעה", כהגדרתם.

[לאתר המט"ח]