גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אירופה הקלאסית

ב-10 בספטמבר נפתח בעיר בון בגרמניה "פסטיבל בטהובן", אחד הפסטיבלים היוקרתיים למוזיקה קלאסית. הפסטיבל נמשך עד 9 באוקטובר, ממש בחגים שלנו, ויתרונו נעוץ, בין היתר, בעובדה שהוא מתקיים לאחר תום עונת התיירות המקובלת

בון, העיר העשירה והמנומנמת השוכנת על גדת נהר הריין, היא עיר הולדתו של בטהובן. המלחין הנערץ אמנם עזב אותה בגיל 22 ואת עיקר חייו בילה דווקא בוינה האוסטרית, אבל בון, בירת גרמניה המערבית לשעבר, ממשיכה להתהדר בו כאחד מבניה.

אחת האטרקציות התיירותיות בעיר היא "בית בטהובן" (Beethovenhaus), הנמצא בעיר העתיקה הקומפקטית של בון. בבית זה נולד בטהובן וגדל, וכיום הוא משמש כמוזיאון מעניין, עמוס בחפצים אותנטיים יותר ופחות מעזבונם של המלחין ובני משפחתו. העובדה הבולטת ביותר בבית היא התיקרה הנמוכה, עדות-חיה לקטנות קומתם של בני המשפחה (גובהו של בטהובן המבוגר מוערך ב-162 ס"מ).

באופן לא מפתיע, גם אולם הקונצרטים של בון נקרא "אולם בטהובן" (Beethovenhalle). האולם ממוקם בסמיכות לנהר הריין היפה, ומהמסעדה הצמודה אליו ניתן להשקיף על הנהר. על משטח הדשא הרחב שלפני האולם ניצב פסל דיוקנו של המלחין. שם הפסל הוא "בטון" (Beethon)- משחק מילים בין שמו של המלחין לבין החומר ממנו עשוי הפסל.

לשוט בין הקונצרטים

בנוסף לתכנית הקונצרטים העשירה של "פסטיבל בטהובן", העיר מציעה אפשרויות בילוי מגוונות: שייט רוגע על הריין, שורה ארוכה של מוזיאונים, שוק פשפשים נחמד (בשבת), טיול רגלי נעים לאורך הנהר, טיול באופניים שכורות, וכמובן שגם ביקור בערים השכנות, קלן ודיסלדורף.

שתי ערים אלו, אף הן על הריין, נמצאות במרחק של פחות מחצי שעת נסיעה מבון. חובבי ארכיטקטורה עשויים ליהנות מביקור בשכונה בה שכנו השגרירות הזרות, לפני שעברו לברלין עם איחודה של גרמניה בשנות ה-90. כיום משמשים בתי השגרירויות המפוארים כבתי מגורים או משרדים.

בלי אתגרים מודרניים

הפסטיבל משלב בין מוזיקה סימפונית לבין מוזיקה קאמרית, וכולל אפילו תכניות מיוחדות לילדים. הוא אמנם לא יוקרתי כמו הפסטיבלים של לוצרן וזלצבורג, אבל מארח שמות מהצמרת העולמית ומציע תוכנית קונצרטים עשירה מאד.

מבחינת רפרטואר, הפסטיבל נוטה להתמקד במוזיקה קלאסית ורומנטית, שנחשבת קליטה ונגישה יותר לקהל הרחב. בין המלחינים שיבוצעו בו נמנים בטהובן, שומאן, שופן, ברוקנר, מהלר וכדומה, ואילו מלחינים מודרניים זוכים לייצוג מועט יחסית. לבעלי טעם מוזיקלי סולידי, שלא אוהבים להתמודד עם יצירות מודרניות מאתגרות, התוכנית הזו היא גן-עדן.

בין השמות הגדולים הצפויים להופיע בפסטיבל השנה בולטים הפסנתרנית הלן גרימו (Grimaud); הצ'לנית הארגנטינאית המטאורית סול גאבטה (Gabetta), בעלת המראה המצודד; הכנר רנו קפוסון ואחיו, הצ'לן גוטייה קפוסון; תזמורת בוואריה בניצוחו של קנת נגאנו (Nagano); הכנר קוליה בלאכר; תזמורת דרזדן (Dresden) בניצוחו של המנצח האנגלי הוותיק קולין דייוויס; התזמורת הלאומית של צרפת בניצוחו של דניאל גאטי; זמרת המצו-סופרן המצוינת אנג'ליקה קירשלאגר ועוד.

כמו בכל שנה, גם הפעם יבוצעו מחזורי יצירות של בטהובן לצד מלחינים אחרים. השנה יהיו אלו שלישיות הפסנתר מאת בטהובן ושומאן, וכן הסונטות לכינור ולפסנתר שלהם.

המוזיקה של רוברט שומאן תבוצע השנה גם בקונצרטים רבים נוספים, לכבוד מאתיים שנה להולדתו. יש להניח שהבחירה בו נתמכה בעובדה ששומאן נפטר בעיר בון. מוקד נוסף יספק המלחין והמנצח הגרמני בן-זמננו פטר רוציקה (Ruzicka), מלחין הבית של הפסטיבל. בין היתר ינצח רוציקה על הסימפוניה מס' 9 של בטהובן, ב-30 בספטמבר. היצירה המונומנטלית מעניינת במיוחד הפעם, בעיבוד שעשה לה גוסטב מהלר.

חלק מהקונצרטים כבר "סולד אאוט", אך הניסיון מלמד שבדרך כלל ניתן להשיג כרטיסים ממש לפני המופע. פשוט צריך לעמוד עם שלט Suche Karte ("מחפש/ת כרטיס") ליד הקופה, ולקנות מאנשים שמוכרים ברגע האחרון.

אתר הפסטיבל: http://www.beethovenfest.de

היכן לשהות:

הילטון בון

הבחירה המומלצת היא מלון הילטון בון. המלון נמצא במיקום מושלם לבאי הפסטיבל: שלוש דקות הליכה מ"אולם בטהובן" בו מתקיימים מרבית הקונצרטים, חמש דקות הליכה מ"בית בטהובן" בעיר העתיקה, ודקת הליכה לבית האופרה של בון ולבארים האופנתיים הנמצאים לידו.

המלון נמצא ממש על נהר הריין, וניתן לצאת ממנו לטיולים רגליים יפים לאורך הנהר.

הוא מציע חדרים גדולים ונוחים, ערוצי טלוויזיה במגוון שפות (כולל אנגלית וערבית, עברית עדיין לא הגיעה לשם), ארוחת בוקר עשירה, מכון כושר ועוד. העובדים בדלפק הקבלה ששים לעזור ודוברים אנגלית טובה, עניין שאינו מובן מאליו כלל בגרמניה. חבל רק ששירותי החיבור לאינטרנט במלון יקרים (8 אירו לשעה). הפתרון לחוסכים הוא לגלוש מחדר העסקים, על בסיס דקות (35 סנט לדקה).

למלון יש גם נקודה יהודית טראגית: ממש מול הכניסה האחורית שלו, ליד נהר הריין, נמצאים שרידי בית הכנסת שחרב בתקופת השלטון הנאצי. במקום יש כיום מצבת זיכרון מרגשת לקהילה היהודית שהייתה בעיר לפני המלחמה.

אתר המלון: http://www1.hilton.com/en_US/hi/hotel/BNJHIHI-Hilton-Bonn/index.do

סאבוי בון

אם אינכם מוצאים מקום בהילטון, מלון "סאבוי" יכול לשמש חלופה טובה. המלון נמצא מעבר לכביש מה"הילטון", ויושב על כביש ראשי קרוב מאד לעיר העתיקה.

גם הוא נמצא במרחק דקות הליכה ספורות מ"אולם בטהובן", בו מתקיימים מרבית אירועי הפסטיבל, וקרוב מאד לאיזור הבארים האופנתיים של בון.

צוות המלון סימפטי ואדיב, אולם גם כאן האינטרנט עולה 8 אירו לשעה. למי שסבור (כמוני) שזהו מחיר שערורייתי, עדיף ללכת ל"סטארבקס" ולהתחבר בחינם. יש סניף נחמד של הרשת האמריקנית ליד מצבת הזיכרון לבטהובן במרכז העיר העתיקה, וגם הקפה לא רע.

אתר המלון: http://www.hotelsavoybonn.de

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?