חנוכיה ב-100 אלף שקל: איפה קונים פריטי יודאיקה יוקרתיים?

בתקופת החגים יש התעוררות בשוק היודאיקה בכלל ובאינטרנט בפרט ■ הצרכנים הכבדים של פריטי היודאיקה היוקרתיים, המיוצרים ע"י חברות ישראליות, נמצאים דווקא מעבר לים

תחת כנפיו הרחבות של המונח "יודאיקה" מסתתר מנעד רחב של מוצרים: ממוצרי מתנה ממוסחרים, ספרי תהילים וחמסות להמונים, ועד אמנות לאספנים במחירים מרקיעי שחקים. התחום האפור כולל גם הוא טווח רחב של תשמישי קדושה ופריטי אמנות, בהם חפצי כסף יוקרתיים ועיצובים של אמנים שונים.

האינטרנט הוא זירה מצוינת לעוסקים בענף, גם אם לא כל המוצרים מוצעים לרכישה אונליין, ולא בהכרח לצרכן הישראלי.

"אנשים קונים המון יודאיקה באינטרנט", אומרת ד"ר שירת-מרים שמיר, מומחית ליודאיקה ומי ששימשה בעבר יועצת לענייני יודאיקה בבית המכירות הפומביות סות'ביס בניו-יורק. "גם חנויות קטנטנות ובלתי מוכרות מנהלות לפעמים אימפריה באינטרנט ומוציאות ארגזים של משלוחים לחו"ל, לארה"ב ובעיקר לאירופה. קהל זר משקיע, והרבה כסף. האינטרנט הוא הזדמנות נפלאה עבור אמנים לשווק את יצירותיהם לקהל".

יודאיקה פשוטה: הצפה של אתרים

המספרים מורים על התעניינות לא מועטה בתחום: באתר ההשוואות זאפ מדווחים על 40 אלף הקלקות וחיפושים בקטגוריה במשך השנה האחרונה. אולי לא מתקרב לתחומי הסחר הפופולריים כמו אלקטרוניקה ותיירות, אבל לא מעט ביחס לקטגוריות נישתיות אחרות.

באתר מופיעים יותר מ-1,800 מוצרי יודאיקה - תפילין, פמוטים, ברכות, מזוזות, גביעים, חנוכיות ועוד; 17 חנויות סחר אלקטרוני המציעות מוצרי יודאיקה רשומות כיום באתר, ובזאפ מספרים על עלייה של 45% בהתעניינות במוצרי יודיאיקה במהלך תקופת החגים ביחס לחודשים קודמים (התחומים הפופולריים ביותר - טליתות, מזוזות ופמוטים).

"תקופת החגים מתאפיינת בעלייה חדה בביקוש לפריטי יודאיקה, הן בקרב צרכנים יהודים בישראל והן בקרב יהודים מחו"ל", אומר גם עודד זהבי, מנהל אזור דרום אפריקה וישראל של PayPal. "כשמדובר בקניות אונליין של יודאיקה, ידוע כי הצרכנים בארץ ובעולם מעדיפים לרכוש את הפריטים מבעלי עסק ישראליים, בשל הזיקה היום-יומית שלהם לתרבות היהודית והישראלית כאחד".

גם באתר יד2 (www.yad2.co.il) קיימת קטגוריה פעילה למכירת פרטי יודאיקה, המכילה נכון להיום כ-500 מודעות תחת החלוקה הבאה: אמנות, כלי כסף, ספרים ומאמרים, ציוד לבית הכנסת ותשמישי קדושה.

תחת תת-קטגוריה תשמישי קדושה נמצאים תפילין במחיר של 300-20,000 שקל, חנוכיות ב-100-15,000 שקל, מזוזות בעשרות עד מאות שקלים ואפילו ספרי תורה במחירים של 20,000-100,000 שקל.

בין המוצרים היקרים ביותר במאגר הקיים באתר: תפילין חב"ד ב-3,770 שקל, חנוכייה ב-1,200 שקל ועוד.

גם ב-ebay ניתן כמובן למצוא לא מעט פריטים המשתייכים לקטגוריה בטווחי מחירים שונים - ממחזיקי מפתחות עם סממנים דתיים ועד יצירות של ציירים מפורסמים. כמו בכל רכישה מגורמים פרטיים, נדרשת זהירות יתרה - לפחות כשמתיימרים לרכוש מוצר בעל ערך ולא סתם פריט מוזל.

פריטי אמנות: דוברי אנגלית

אולם במרבית האתרים הייעודיים למכירה, קל להבחין כי מדובר במוצרים שאינם משתייכים לרף היוקרתי יותר של יודאיקה. את אלה ניתן למצוא באתרים של יצרני כסף ידועים, כמו הצורפים ואחים חדד, באתרי גלריות (כמו גלריית אגוזי) ובאתרים פרטיים של אמנים ידועים יותר ופחות, כמו ארצ'י גרנות אמן נגזרות הנייר.

אלא שאלה, לרוב, כלל אינם פונים אל הצרכן הישראלי: נראה כי קהל היעד הברור נמצא מעבר לים - בקרב יהדות התפוצות, המרבה לרכוש פריטי יודאיקה יקרים ושעבורה רכישה מרחוק היא יתרון מובהק. אחרים כלל לא מציעים אפשרות רכישה, אלא רק את מבחר הפריטים והפניה למיקום הרכישה.

"בעתיד הקרוב נפנה גם לקהל הישראלי", אומר שלום גולדשמיט, סמנכ"ל השיווק של חברת הצורפים המציגה אתר מרשים במיוחד - כולו על טהרת האנגלית. "כיום", הוא מודה, "המשאבים מופנים לחו"ל. 80% מהחנוכיות הנמכרות בחו"ל הן של הצורפים, ומעל 70% מהרוכשים באתר שלנו חוזרים לרכישות נוספות.

"אנחנו לא בתחום האופנה, והמודעות למותג שלנו מוגבלת, אבל מי שכבר נחשף אליו 'נתפס' הרבה פעמים לרכישות מסוג כזה".

שיקול נוסף הוא שיקול המחיר: "לצרכן הישראלי עדיף לקנות בחנויות, במחירים 'ישראליים' ולא כאלה המיועדים לקהל הזר", טוענת האוצרת ד"ר שמיר. "גם עלויות המשלוח גבוהות בגלל המשקל ודמי העברה, ובגלל עלות הביטוח שנחוץ כשמדובר בפריטים בעלי ערך".

גולדשמיט, מנגד, מציין כי ברשת הצורפים קיימת הקפדה על זהות בין המחירים באתר ובחנויות. "מי שקונה בכמה אלפי שקלים יעדיף לרוב לקנות ביד", הוא מסכים, "התהליך מתחיל באתר ואחריו הלקוחות עוברים לחנות".

האם בעתיד, כשהאתר יופנה גם ללקוחות הישראלים, ישתנה הכיוון - ומבחינה מדוקדקת של הפריט בחנות, יעברו הצרכנים לרכוש במחיר מוזל באינטרנט? "בפירוש לא", אומר גולדשמיט, "ההקפדה בעניין אחידות המחירים תימשך, מדובר במוצרים יוקרתיים - גם אם לא תמיד יקרים - מכדי לעשות 'מסחרה'".

מי שבכל זאת מרבה לרכוש בארץ פרטי יודאיקה באמצעות האתר, הוא מספר, הם אנשי עסקים המבקשים בהתראה קצרה לרכוש מתנה בעלת משמעות בטרם טיסה בחו"ל לפגישות בענייני עבודה.

לקונה הישראלי הוא מציע, בטרם רכישה מקוונת, "לא לקנות ממקום שאתה לא יודע באמת מהו. תמיד חשוב לרכוש ממקומות מוכרים היטב, שנותנים שירות לאורך שנים, וגם אם מדובר באמן שמוכר פריט מיוחד - מומלץ לברר מראש במי מדובר ולא להתפתות לרכישה מיידית".

עתיקות ואספנות: למביני עניין

נישה נוספת היא זו היוקרתית, של אספנים המנסים להתחקות אחר פריטים נדירים של יודאיקה, עתיקות ופריטי אמנות יקרי-ערך.

עבור אלה עשוי האינטרנט לשמש לעזר רב במסעות החיפוש בשל המידע הרב המוצע בו כיום: הזיהוי במקרים האלה קשה ומורכב יותר, אך מביני עניין יכולים לסנן בקלות רבה יותר את המוצג מולם באתרים ולהמשיך בבירור סלקטיבי.

גם בתי מכירות פומביות מציעים כיום את מרכולתם מראש באתרים, תוך שהם מציגים את מלוא המידע על הפריטים המוצעים למכירה - וחלקם אף מאפשרים השתתפות און-ליין במכירה הפומבית.

"רוב האספנים לא מעוניינים שיידעו מי הם ומה הם", אומרת ד"ר שמיר, "הרבה מאוד פעמים הם מבצעים קנייה דרך הטלפון או באמצעות סוכן; היום, כשאפשר להיות נוכח במכירה באמצעות האינטרנט, לא צריך מתווכים. מנגד יש מי שמפחדים להיחשף ולא עושים כלום דרך האינטרנט, מחשש שנוכלים יתחקו אחר עקבותיהם".

האם בטוח לקנות באינטרנט? כאן יש לשלב זהירות עם אינטואיציה: "במקומות ידועים ניתן לרוב לסמוך על המידע המוצג", אומרת שמיר. "כשמדובר במקומות קטנים, "זה קצת יותר מסוכן - לפעמים עלולים לרכוש חתול בשק. כך או כך, חפצים עתיקים באמת לא יעלו פחות מ-5,000 שקל".

אתרי יודאיקה לדוגמה

* הצורפים (www.hazorfim.co.il): אתר מעוצב להפליא של חברת כלי הכסף. מאפשר התבוננות מדוקדקת בכל פריט.

* אחים חדד (www.hadadbros.com): גם כאן מוצג מידע רב על כל פריט, גם אם הוויזואליה מרשימה פחות.

* סילבר ארט (www.silverart.co.il): מתמחה בכלי כסף. גם כאן המחירים נקובים בדולרים.

* ריגל סילבר (www.regal-silver.com): מהאתרים המובילים על-פי נתוני זאפ במכירות מתנות יודאיקה.

* יודאיקה (www.jdaica.co.il): אתר המרכז גלריות ואתרים של אמני יודאיקה רבים ומגוונים.

* קדם יודאיקה (www.kedemjudaica.com): אתר המציע אמנות יהודית - ציורים, כתובות וברכות מעוצבים לרכישה.

* שקד עיצובים (www.shakeddesign.com): אתר נגיש גם לדוברי עברית המציע תשמישי קדושה ואמנות יהודית - לרכישה באמצעות pay pal.

* ארצ'י גרנות (www.archiegranot.com): אמן נגזרות הנייר מציע, באנגלית כמובן, מגוון מיצירותיו למכירה באתר הבית.

* כנען און-ליין (canaan-online.com), יור הולי-לנד סטור (yourholylandstore.com), יזראל בלסינג (israelblessing.com), איזראל יודאיקה (israel-judaica.com): אתרים המרכזים מגוון מתנות, תיירותיות באופיין.

* גלריה אגוזי (www.egozigallery.com): גלריה לעתיקות וחפצי אמנות. לא מאפשרת מכירה, אך מספקת הצצה למגוון מרשים של פריטים בעלי ערך ומידע על מכירות פומביות.

* יד2 (www.yad2.co.il), איביי (www.ebay.com): כמו בכל תחום, גם כאן ניתן למצוא הכול מכל כל, בתנאי שיודעים לחפש.

4 כלי הכסף היוקרתיים באתר הצורפים

* כסא מלכות, קולקציית בן דוד:

298,000 שקל (הוזמן במיוחד ונמכר לאוליגרך בולגרי, נצר למשפחת המלוכה)

* שולחן בן-דוד פרייבט קולקשן:

128,000 שקל (רגל כסף, משטח עגול מאבן קוורץ כחולה. הוזמן ונמכר מספר פעמים לעשירי הארץ).

* בקבוק יין, קולקציית בלאג'יו:

כ-6,000 שקל (עשוי כולו מכסף טהור).

* חנוכייה מקולקציית בן-דוד פרייבט קולקשן:

לפי הגובה הרצוי - המחיר נע בין 60,000 ל-100,000 שקל (לפחות אחת כזו נמכרת מדי שנה - בדרך-כלל לבתי-כנסת מפוארים בחו"ל. גובה חנוכייה כזו יכול להגיע ל-1.70 מטר ואף יותר).