הדולר בשפל של שנתיים - 3.645 ש'; פישר רכש עשרות מ' ד'

הדולר משלים צניחה של 6.3% מהשיא האחרון ב-7 ביולי ■ פריקו: "ההתערבות היום הינה קטנה בגלל מחזורי המסחר הדלים; ביום שני תהיה התערבות משמעותית יותר"

שוק המט"ח המקומי לא נרגע בעקבות העלאת הריבית ועדכון תחזית הצמיחה על ידי בנק ישראל בתחילת השבוע: הדולר המשיך היום (ו') בנפילה החופשית וירד הבוקר מתחת ל-3.64 שקלים - שפל שלא נראה מאז אוקטובר 2008.

עם זאת, בנק ישראל התערב היום בשוק מתחת לרמות של 3.64 שקלים לדולר, רכש עשרות מיליוני דולרים והצליח להרים את השער מעל 3.64 ש'. זו ההתערבות השנייה של הבנק השבוע בשוק (ביום ג' הוא רכש גם כן עשרות מיליוני דולרים), אך גם הפעם היא הייתה בהיקף מצומצם יחסית.

בצהריים נקבע שערו היציג של הדולר בירידה של 0.5% ל-3.645 שקלים והשלים בכך ירידה של 6.3% מאז השיא האחרון ב-7 ביולי. האירו היציג עלה ב-0.2% ל-4.9986 שקלים.

"בנק ישראל רואה ברמה של 3.64 שקלים לדולר רמה קריטית והיקף ההתערבות שראינו היום הוא נמוך בהתאם למחזורי המסחר הקטנים יחסית ביום שישי", סבורה מרים שיינבלום, מנהלת חדר העסקאות בפריקו. "ביום שני הקרוב, לאחר החגים, מחזורי המסחר בשוק המט"ח צפויים לגדול, ואנו נראה את בנק ישראל מתערב בהיקפים משמעותיים יותר של מאות מיליוני דולרים".

הסיבה העיקרית להיחלשות הדולר השבוע היא העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ביום שני. הנגיד סטנלי פישר העלה את הריבית ב-0.25% ל-2% בשל המשך העלייה במחירי הדירות ובהיקפי המשכנתאות. הייתה זו העלאת הריבית הרביעית מתחילת השנה והשישית במספר מאז החל בנק ישראל בתהליך העלאות הריבית באוגוסט אשתקד.

בעקבות העלאת הריבית נחלש השבוע הדולר ב-1.5%. העלאת הריבית לוותה בהעלאת תחזית הצמיחה לשנת 2010 (ל-4% מ-3.7%), מה שתרם גם כן להתחזקות השקל.

העלאת הריבית השבוע הרחיבה את פער הריביות בין ישראל לארה"ב ל-1.75-2%, כיוון שריבית ה'פד' ניצבת על 0-0.25%. ההערכות בשוק הן כי בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית בשנה הקרובה. התחזיות בשוק מדברות על ריבית של 3-3.5% בסוף 2011. מנגד, העלאת הריבית בארה"ב לא נראית כרגע באופק בשל ההאטה הכלכלית שם, מה שאומר שפער הריביות בין ישראל לארה"ב ימשיך להתרחב והמשקיעים סבורים כי הדבר עשוי לתמוך בייסוף השקל.

בינתיים בשוק המט"ח העולמי, הדולר נחלש היום על רקע העליות בשוקי המניות, מה שמספק רוח גבית נוספת להיחלשותו מול השקל. מדדי המניות באירופה עולים הבוקר בכ-0.8% על רקע עליות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט. זאת, לאחר שאמש סגרה וול סטריט את חודש ספטמבר הטוב ביותר מזה 71 שנים, עם עליות של כמעט 10% במדדים המובילים. הקורלציה ההפוכה בין המניות לדולר ממשיכה לשלוט בשווקים, והיום נחלש הדולר מול מטבעות מובילים בעולם, כגון האירו והליש"ט.

[לאתר המט"ח]