היועץ הבכיר של שטייניץ: "מדיניות בנק ישראל שגויה"

אבי שמחון בראיון בגלי צה"ל: "המדיניות של בנק ישראל הגיעה למבוי סתום. מדינת ישראל משלמת מדי שנה מיליארדי שקלים רק על הפרשי ריבית"

אבי שמחון, היועץ הכלכלי הבכיר של שר האוצר יובל שטייניץ, התראיין הבוקר בגלי צה"ל בנוגע למדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל.

"המדיניות של בנק ישראל הגיעה למבוי סתום. על כל דולר שבנק ישראל רוכש אנחנו משלמים כסף. בנק ישראל, לצורך העניין, לוקח לשם הרכישות הלוואה מהציבות ומפקיד את הכספים בפקדונות או ניירות ערך שנותנים ריביות נמוכות מאוד. מדינת ישראל משלמת מדי שנה מיליארדי שקלים רק על הפרשי ריבית", אמר שמחון.

בתשובה לשאלה האם יש קרע בין שר האוצר לנגיד אמר בן שמחון כי "אין קרע בין השניים. היחסים בסדר גמור. יש אמנם ביקורת וויכוחים אבל אין מאבק איתנים בין האוצר לבנק ישראל".

- מה היית מצפה מהנגיד לעשות בעניין שער הדולר?

"אני חושב שקודם כל בנק ישראל צריך להכיר בבעיה. ואז לבוא למשרד האוצר ולחשוב ביחד איך מתווים מדיניות בנושא הזה ובעוד נושאים חשובים ובוערים. באופן כללי זה ברור שהשקל הולך לקראת התחזקות בטווח הבינוני והארוך. למדינת ישראל יש כל שנה עודף בחשבון השוטף של כ-10 מיליארד דולר בכל שנה מכל מני סיבות. יש בסך הכל זרימה ריאלית, לא של ספקולטים, של הרבה מאוד דולרים לישראל, וזו תופעה מבורכת".

"אני חושב שבנק ישראל צריך להבין שזה לא משהו חד פעמי אלא זה הולך להשאר איתנו עוד מספר שנים. צריך לחשוב איך מתמודדים עם זה ביחד".