את מי מעניין הדולר

רכישת דירה הפכה לפתרון כמעט יחיד למשקיעים שרוצים להתרחק מהשפעת הדולר

"דולר אחד, כמעט מבהיל לומר, שווה הבוקר 3.64 שקלים" (הבוקר בגלי צה"ל).

אז זהו, שאת רובנו זה לא באמת כל כך מבהיל. התנודות והמחירים של המטבע האמריקני הפכו בשנים האחרונות בעיקר לבעיית מאקרו של נגידים ותעשיינים, והם כמעט חדלו לחלוטין להטריד את האזרחים הקטנים שחיים לגמרי בשקלים (למעט כשהם מחפשים דיל לחו"ל).

זה לא סוד שהשינוי המהותי התחולל בשוק הדירות הישראלי. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2005 היו 89.4% מחוזי השכירות נקובים בדולרים. חמש שנים אחרי, באוגוסט 2010 היו 89.8% מחוזי השכירות נקובים בשקלים.

כל השאר הם עדיין עודפים זניחים של חוזים ישנים. בשוק המכירה של דירות, שגם הוא התנהל לחלוטין בדולרים לפני חמש שנים, מדובר על קרוב ל-100% מהעסקאות שמתבצעות אך ורק בשקלים.

לא רק שהמעבר מסוג מטבע אחד למשנהו ביטל כמעט לחלוטין את מדדי ההשוואה והייחוס ההיסטוריים והיה לאחד הגורמים לנסיקת המחירים, אלא שבאופן אבסורדי, אם פעם הירידה בדולר הייתה לגורם העיקרי שטלטל וגרר ירידה במחירי הדירות, היום מדובר במגמה הפוכה לחלוטין.

רכישת דירה הפכה לפתרון קלאסי וכמעט יחיד העומד מול עיני המשקיעים שלא מעוניינים במתאם לדולר, מה שמגביר את הביקושים לדירות דווקא כשהדולר תנודתי או יורד - מה שגם הופך את מלאכת נגיד הבנק למסובכת פי כמה.