תמיכה בשטייניץ: קצינים במיל' קוראים לפטור חרדים מצה"ל

חברי התנועה לצבא מקצועי מחזקים ידי שר האוצר להעניק פטור מלא לחרדים משירות בצה"ל ■ קוראים להעניק פטור משרות חובה לכל הנשים; "צבא מקצועי - ולא גיוס חובה"

על רקע המחלוקת בנוגע לרצונו של שר האוצר יובל שטייניץ להעניק פטור מלא לחרדים משירות בצה"ל וקיצור שירות החובה במסגרת חוק ההסדרים, מגיעה היום (ב') תמיכת ביוזמת שטייניץ מכיוון לא צפוי משהו. חברי התנועה לצבא מקצועי, קציני צה"ל במיל' וחיילים לשעבר שלחו מכתב לשר האוצר המחזק את ידיו במאבק לשחרור החרדים מכבלי הישיבות ושילובם במעגל העבודה.

תחת החתירה לשיוויון מלא בין אזרחי המדינה, הכותבים מציינים כי צה"ל אינו זקוק לעוד אלפי חיילים וניתן וצריך לצמצם את מספר החיילים שצה"ל מגייס כבר כיום. חברי התנועה מבקשים להסיט את הדיון מהפטור לגיוס החרדים, לשיפור התנאים של החיילים שצה"ל כן בחר לגייס. "כאשר יתבטל גיוס החובה יתקיים סוף סוף שיוויון מלא", כתבו במכתב.

חברי הוועדה סבורים, כי פטור מלא לחרדים ללא תגמול ופיצוי משמעותי של חיילי החובה יתקבל בזעם בקרב רוב הציבור, ובצדק. הם מציינים את שלוש הוועדות שבחנו את שרות החובה בעשור האחרון (שפר, בן בסט וברודט) שקבעו כי צה"ל סובל מעודף כ"א, וכמו כן המליצו להעלות את השכר לחיילי החובה ולקצר את השרות.

העלאת שכר לחיילי החובה - מהכספים שנחסכו משחרור החרדים

הכותבים קוראים לשר האוצר להקים ועדת פטור מטעמי דת אשר תהיה רשאית לפטור משירות ביטחון מי שהצהיר בפניה כי טעמים שבהכרה דתית מונעים אותו מלשרת בשירות ביטחון - דהיינו החרדים שלומדים בישיבות. הם קוראים גם להעלאת שכר משמעותית לחיילי החובה - כשהתקציב לכך יושג מהכספים שנחסכו משחרורם של החרדים מהישיבות, שילובם במעגל העבודה וביטול הפיקדון, המענק ונקודות הזיכוי ממס לחיילים משוחררים - בכך תועלה המוטיבציה של החיילים, ופריון העבודה יגדל, לדבריהם.

חברי הוועדה מבקשים סרוב מוחלט לתקצוב הצעות צה"ל לגייס חרדים בתנאים מפליגים לעומת שאר המגוייסים - שעלול להוות פגיעה אנושה בכבודם של שאר החיילים. כן הם כותבים, כי יש להעניק פטור משרות חובה לכל הנשים במדינה - שחלק לא מבוטל מהן מתבזבזות בתפקידים אשר אינם ממצים את יכולותיהן האמיתיות, כפי שהן יכולות לבוא לידי ביטוי באזרחות או לחילופין בגיוס התנדבותי לקבע.

צבא מקצועי והתנדבותי - ולא גיוס חובה

לבסוף, הכותבים קוראים לשטייניץ להקים ועדה שתבחן את ביטולו של גיוס החובה ומעבר לצבא מקצועי: "השנות האיומים ושדה הקרב העתידי עתיר הטכנולוגיה, מחייבים חיילים ומפקדים מקצועיים ומנוסים. רמת המקצועיות והניסיון הנדרשת אינה יכולה להיות מושגת בצבא המגוייס בכפייה. רק במעבר לצבא מקצועי אזרחי ישראל יזכו לקבל את הצבא החזק שהם ראויים לו.

החתומים על המכתב הם ירון לרמן - יו"ר (משותף) של התנועה לצבא מקצועי; סא"ל (מיל') אורי רמון; סרן (מיל') עפרי רביב; סרן (מיל') דוד שמעון; סמ"ר (מיל') אנטוני וולקוביצקי; סמ"ר (מיל') מאיר ברסלויער.

התנועה לצבא מקצועי היא תנועה שתומכת בהפיכת צה"ל לצבא מקצועי והתנדבותי באופיו במקום המודל הנוכחי של גיוס חובה. התנועה מנמקת את הצורך בצבא מקצועי בכך שהטכנולוגיה עשתה קפיצת מדרגה, ואמצעים טכנולוגיים חדישים יכולים להוות תחליף טוב יותר למשאב האנושי.