המחוזי: עובדי רשת ג'אמפ יקבלו פיצויי פיטורים פטורים ממס

השופטת ורדה אלשיך: "אין ולא יכול להיות ספק כי כאשר יחסי עובד ומעביד מנותקים, הרי שקמה הזכות לפיצויי פיטורים שנהנים מפטור ממס"

ניצחון ל-181 עובדי רשת האופנה ג'אמפ, הנמצאת בהקפאת הליכים. בניגוד לעמדת מס הכנסה, קיבל אתמול (ב') בית המשפט המחוזי בתל-אביב את בקשת העובדים וקבע כי העובדים זכאים לקבל את פיצוי הפיטורים שלהם מהחברה עם פטור מלא ממס הכנסה.

"לא מדובר בענייננו בסוגיה פרשנית שהסדר הנושים לא הביא בחשבון. ההסדר קבע במלים מפורשות כי יחסי עובד-מעביד בין הצדדים מנותקים, והדבר הינו חלק מהותי מסעיפי ההסדר העוסקים בעובדים", כתבה סגנית הנשיאה, ורדה אלשיך, בהחלטתה והוסיפה: "אין ולא יכול להיות ספק כי כאשר יחסי עובד ומעביד מנותקים, הרי שקמה הזכות לפיצויי פיטורים שנהנים מפטור ממס".

באוקטובר 2009 רכשה קבוצת ריטייל ישראל, שבבעלות איש העסקים אבי מלכה, 50% מרשת ג'אמפ שקרסה. במקביל, אישר בית המשפט את הסדר הנושים של ג'אמפ, שלה יותר מ-50 סניפים ברחבי הארץ, שבמסגרתו הפכה ריטייל לבעלים מלאים של ג'אמפ.

בהסדר נקבע, בין היתר, כי יחסי העבודה בין העובדים לבין החברה מנותקים, וזאת גם בנוגע לעובדים שריטייל הסכימה לחזור ולהעסיקם, וכי העובדים זכאים לקבל פיצויי פיטורים. ואולם, רשות המסים טענה כי פיצויי הפיטורים אינם פטורים ממס לגבי העובדים, מכיוון שבפועל לא נותקו יחסי עובד-מעביד בין החברה לעובדיה.

השופטת אלשיך מתחה בהחלטתה ביקורת נוקבת על התנהלות מס הכנסה, שטען כי ניתוק יחסי העבודה בין העובדים לבין החברה היה פיקטיבי בלבד, זאת, בניגוד לאמור בהסדר הנושים, עליו חתם.

"במלוא הכבוד, לא אוכל לקבל את התנהלות מס הכנסה, שנטל חלק פעיל בדיונים על הסדר הנושים ובסופו של דבר אף הסכים לו. על מס הכנסה חלה חובה לשקול את עמדתו מבעוד מועד, ואם סבר כי ההסדר מהווה כסות להתחמקות פסולה ממס - היה עליו להתנגד מבעוד מועד לאישורו, ואין הוא יכול 'להיזכר' בדיעבד בבעייתיות בסעיף כזה או אחר", כתבה השופטת.

בתגובה להחלטה מסר איש העסקים אבי מלכה, בעלי רייטיל: "אני שמח על החלטת בית המשפט, שפותחת פתח להתגייסות של העובדים לחיזוק הרשת, מתוך ביטחון כי הנהלת ג'אמפ שותפה להגנה על זכויותיהם".

את העובדים ייצגה עו"ד גלילה הורנשטיין.