"וושינגטון פוסט": "אהוד ברק שר החוץ של ישראל דה פקטו"

דניס רוס IN, ג'ורג' מיטשל OUT? ■ רוס מסתמן כערוץ תקשורת מרכזי בין הבית הלבן לממשלת ישראל ■ פקידים אמריקנים מעריכים: נראה שנתניהו נוטה לקבל הקפאה לעוד חודשיים

הדיפלומט האמריקני דניס רוס, שמילא תפקידים מרכזיים במו"מ הבלתי רציף בין ישראל לפלסטינים בממשלי בוש, קלינטון ואובמה, מסתמן עתה כערוץ תקשורת מכריע בין הבית הלבן לבין ממשלת ישראל, אולי על חשבונו של ג'ורג' מיטשל, הנציג המיוחד של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, למו"מ. במקביל, מעריכים פקידים אמריקניים, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נוטה לקבל את הצעת אובמה ולהסכים להקפיא את הבניה בגדה לעוד חודשיים, תמורת שורה של הטבות אמריקניות.

לפי ידיעה ב"וושינגטון פוסט", רוס הוא שעובד עתה באופן הדוק, מאחורי הקלעים, עם עורך-הדין האישי של נתניהו, יצחק מולכו, שמוביל את המגעים עם הממשל בנושא הפלסטיני, ועם שר הביטחון, אהוד ברק, במאמץ לגשר על הפערים בין עמדות ישראל וארה"ב.

פקידי ממשל ומקורות אחרים שמקורבים לתהליך השלום אמרו ל"פוסט", כי תפקידו החדש של רוס בתהליך הוא רגיש ביותר מפני שהוא עלול להצטייר כחתירה תחת שליחותו של מיטשל. אף לא אחד מהגורמים שהתראיינו לעיתון הסכים לדבר און דה רקורד בגלל רגישות הנושא.

גם מיטשל מדבר ישירות עם מולכו, אך היה זה רוס שניהל את השיחות עם מולכו וברק על חבילת תמריצים שממשל אובמה מוכן להציע לישראל תמורת הסכמתה להקפיא את הבניה בגדה לעוד חודשיים.

דובר משרד החוץ האמריקני, פ.ג'. קראולי, אמר: "תפקידו החשוב של דניס רוס במאמץ הזה ידוע היטב וזוכה בהערכה רבה. רוס עובד עם מיטשל בהנחיית שרת-החוץ הילארי קלינטון ומעודד את הצדדים להמשיך במו"מ לקראת הסכם שיוביל לפיתרון של שתי מדינות".

מקורות בישראל ובארה"ב אמרו ל"פוסט", כי רוס מביא עמו לזירה גורם שנעדר מהיחסים בין ישראל לארה"ב מאז כניסתו של אובמה לבית הלבן: פקידים ישראליים העדיפו מאז ומתמיד לעקוף את הסטייט דיפרטמנט ואת הנציגים האמריקניים לתהליך השלום ובמקום זאת לשאת ולתת ישירות עם מישהו בכיר בבית הלבן.

לדברי פקידים לשעבר בממשלי בוש וקלינטון, הישראלים מאמינים שבסופו של דבר הבית הלבן הוא שמקבל החלטות בענייני חוץ. חוץ מזה, הישראלים משוכנעים שהסטייט דיפרטמנט הוא פרו-ערבי מדי. וכך, בתקופת ממשל בוש, היועצת לביטחון לאומי קונדוליסה רייס עבדה באופן הדוק עם דב וייסגלס, מקורבו של אריאל שרון ומנהל משרד רה"מ אז. הם הסכימו על התנאים לפינוי רצועת עזה. בתקופת כהונתו השניה של בוש, עבד היועץ לענייני ביטחון לאומי, סטיבן הדלי, עם יום טורבוביץ, מנהל משרד רה"מ בתקופת אהוד אולמרט.

נתניהו "חיפש ערוץ כזה בהתחלה ולא היה יכול למצוא", אמר לפוסט מקור המקורב לממשל. תפקידו של רוס נעשה מודגש יותר לאחר שאובמה החליט לשפר את היחסים עם ישראל בעקבות השפל שאליו גלשו היחסים.

"שחקנים מעטים מאוד מעורבים בתהליך", אמר פקיד ישראלי, שביקש לא לנקוב בשמו. "ראש הממשלה אמר שחיוני שנפעל באופן דיסקרטי ושקט".

בתגובה אמר ל"גלובס" גורם ישראלי, כי רוס נמצא כבר זמן רב "על הקו" עם מולכו וברק, אך הוא יועץ בכיר לנשיא ולא סביר שיקדיש את כל זמנו לנסוע למזה"ת ולתווך בין הצדדים. "למרות מה שנרמז במאמר ב'פוסט', אין זה הכרחי שרוס אכן דורך על יבלותיו של מיטשל", אמר הגורם. הוא הדגיש, שמיטשל זוכה להערכה רבה מאוד בצד הישראלי.

באותו מאמר כותב ה"פוסט", כי שר הביטחון, אהוד ברק, מסתמן עתה כשר החוץ דה פקטו של ישראל מפני שפקידים אמריקנים אינם מוכנים לקבל את דעותו של שר החוץ הנומינלי, אביגדור ליברמן. "ברק הוא מישהו שהאמריקנים מכירים ובוטחים בו; מבחינתם, הוא האדם שפונים אליו", אמר מקור שמקורב לממשל.

פקידים אמריקניים אמרו ל"ניו יורק טיימס", כי נתניהו נוטה עתה לקבל את ההצעה האמריקנית להקפיא את הבניה בגדה לעוד חודשיים תמורת שורה של הטבות, לאחר שתחילה נטה לדחות אותה. הפקידים אומרים, כי נתניהו זקוק לזמן נוסף כדי לגייס מספיק תמיכה בקבינט.

בוושינגטון נשמעת ביקורות שההצעה האמריקנית לישראל נדיבה מדי. "זו חבילת (הטבות) יוצאת מהכלל תמורת מה שבעיקרו של דבר הוא לא כלום", אמר ל"טיימס" דייוויד קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל. "בהתחשב במה שהתרחש עד עתה, מי חושב שהארכת ההקפאה בחודשיים תספיק"?