לשכת עורכי הדין: המדינה מתעלמת מפסיקות בג"ץ

ראש הלשכה, יורי גיא-רון, קורא למדינה ליישם את החלטות בג"ץ: "העניין הזה הוא אחד מבסיסי החיים בחברה הדמוקרטית; אם הוא לא יישמר, אנחנו יכולים להיגרר לאנרכיה"

"לבית המשפט אין לא חרב ולא ארנק", אמר פעם אחד מגדולי השופטים האמריקניים. הממשלה היא שאחראית על ביצוע ההחלטות השיפוטיות, אבל לפי חוות-דעת חדשה של לשכת עורכי הדין היא לא תמיד מקיימת את הכלל הזה. השבוע אישרה הלשכה הצעת החלטה שקוראת למדינה ליישם את החלטות בג"ץ - כך דווח בגלי צה"ל.

"העניין הזה הוא אחד מבסיסי החיים בחברה הדמוקרטית שלנו", אומר יושב ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון. "אם הוא לא יישמר, החיים שלנו יכולים להיגרר לסוג של אנרכיה, ברמה כזו או אחרת".

לדבריו, אם המדינה לא תפעל בנושא - הלשכה לא תהסס לפנות לבתי המשפט בהליכי ביזיון בית המשפט.

כך, למשל, נכתב בחוות-הדעת כי המדינה לא מקיימת פסק דין שקבע כי יש לבטל את ההקצבות למוסדות המלמדים לימודי קודש שאינם עומדים בתנאים הנדרשים לצורך הכרה בהם כ"מוסדות מוכרים".

דוגמה אחרת מגלה כי המדינה אינה מקיימת באופן מלא פסיקה לפיה עליה לממן את חינוכם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים שנמצאו מתאימים לשילוב במוסדות חינוך רגילים.

"יש לעשות כל מאמץ להתגייס לקידום יכולת האכיפה של המערכת", אומרת נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, "יש לאפשר לה להיות נגישה ויעילה, כדי שנוכל ביחד להתמודד עם המשימות החשובות והקשות שרובצות לפתחנו".

תפקיד המערכת המשפטית על-פי ביניש ברור, אבל גם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין התגייס לשמירתו. לאחרונה הוא הוציא הנחיה המחייבת את המדינה לקיים פסקי דין, ובה כללים לפיקוח ואכיפה על ביצוע ההחלטות השיפוטיות.