אסד וארדואן נפגשו בסוריה: "ישראל מדינה גזענית ופשיסטית"

ראש ממשלת טורקיה נחת הבוקר בדמשק לביקור רשמי בן יום בדרכו לאפגניסטן ■ מדובר בפגישה השנייה בין נציגי המדינות בתוך שבוע

ציר אנקרה-דמשק מתחזק: ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הגיע לביקור רשמי בן יום אחד בסוריה. ארדואן עוצר בדמשק בדרכו לביקור ארוך יותר בפקיסטן, שם הוא ידון עם הממשל המקומי בדרכי הסיוע הטורקיות לנפגעי השיטפונות הכבדים במדינה. ארדואן ואסד ערכו בדמשק מסיבת עיתונאים משותפת.

הנשיא הסורי פתח את מסיבת העיתונאים בהתייחסות לתיקון בחוק האזרחות שאושר אתמול בממשלה. "מדינת ישראל כל הזמן טוענת שהיא מדינה דמוקרטית, אך החוק מוכיח שמדובר במדינה גזענית ופשיסטית. חוק האזרחות מוכיח שממשלת נתניהו אינה פונה לשלום ואין אפשרות לעשות איתה שלום, למרות שאנחנו מעוניינים בכך", אמר אסד.

בהמשך עלה ראש הממשלה הטורקי לשאת דברים, ודיבר בעיקר על התוקפנות הישראלית כלפי הפלסטינים בעזה. כמו אסד לפניו, גם ארדואן גינה את העוצר על עזה ואת ההתעלמות של הממשלה הישראלית, לדבריהם, ממצוקת התושבים שם. בהמשך התייחס ארדואן כצפוי לתקרית המשט הטורקי, ואמר שחיילי צה"ל טבחו בפעילים הטורקיים שהיו על סיפון המרמרה מטווח אפס. "אחרי שנסיים את וועדת החקירה, נחליט על המשך יחסינו עם ישראל", אמר ארדואן.

עוד התייחס ראש הממשלה הטורקי למצב בעירק מאז השתלטות הכוחות האמריקנים על המדינה. שני המנהיגים הדגישו את הצורך בהקמת ממשלה עירקית על מנת להחזיר את השגרה לתושבים העירקים. קבלת פנים חמה לארדואן התקופה האחרונה מתאפיינת בהתקרבות והתחממות ביחסים בין הסורים והטורקים, במיוחד לאור המשבר העמוק ביחסי ישראל-טורקיה.

רק בשבוע שעבר התקיים כינוס בעיר לטקיה שבסוריה, בו השתתפו משלחות רמות דרג של שתי המדינות, בנוכחות בכירי הממשל הטורקי והסורי. בכינוס, הודיעו שתי המדינות כי הן מרחיבות את שיתוף הפעולה האסטרטגי והצבאי, בחתימה על שורה של הסכמים. בסוריה דווח כי בשנה החולפת נחתמו עם טורקיה למעלה מ-51 הסכמי שיתוף פעולה בתחומים שונים. מטרת הכינוס בשבוע שעבר הייתה להכשיר את הקרקע לפגישה של מנהיגי שתי המדינות, אך גם הן לא ציפו שפגישה כזו תצא לפועל במהירות כזו.

תחילה לא היה ברור אם יספיק אסד לשוב מכינוס הליגה הערבית שנערך בסירט שבלוב, אך הערב הודיעו בדמשק כי הוא יקבל מחר את פניו של ארדואן. על רקע הביקור הזה, הזירה המדינית נערכת גם לקראת ביקורו של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד בלבנון. הביקור האחרון של ארדואן בסוריה היה בדצמבר בשנה שעברה, בשיאו של משבר מדיני אחר בין טורקיה לישראל, שהתקיים על רקע שיחת ההשפלה שנערכה לשגריר טורקיה בישראל. חודשיים קודם לכן חתמו שתי המדינות על הסכם שיתוף פעולה צבאי, בו התחייבו לביצוע תרגילים צבאיים משותפים. ההסכמה על שיתוף הפעולה בין השתיים הגיעה לאחר שטורקיה הודיעה כי היא מבטלת את התרגילים הצבאיים עם ישראל.