אחרי 25 שנה: יו''ר הכנסת הצליח לקצץ את חוק ההסדרים

לפי הסיכום אליו הגיע יו"ר הכנסת עם האוצר, תכונית ויסקונסין והרפורמה ברשות השידור תוסרנה מחוק ההסדרים, והן תידונה בכנסת בדרכים הקונבנציונליות

כנגד כל הסיכויים ובניגוד והערכות המוקדמות, הצליח יו''ר הכנסת ראובן ריבלין, לשנות את חוק ההסדרים לשנים לשנים 2012-2011.

מדובר בפעם הראשונה מאז הנהגת החוק ההסדרים ב-1985 שמשרד האוצר מסכים להסיר חלק משמעותית מההוראות הנכללות בחוק ההסדרים. יו''ר הכנסת מגיש מטעם הממשלה את הצעות החוק שלה לכנסת כך שבפועל, משמש היו''ר כחסם להצעות הממשלה.

"לא אאפשר לעקוף את הכנסת באמצעות חוק ההסדרים. החוק לא יונח במתכונת הנוכחית. הכנסת לא תשלים עוד עם ניסיונות הממשלה להכניס בדרך האחורית רפורמות משמעותיות ללא דיון ציבורי, ולבטל בהינף יד חוקים שכבר נחקקו או שהיו בעיצומם של דיונים בוועדות. חוק ההסדרים הפך לחוק המשילות מספר אחת" אמר ריבלין ל"גלובס" בתחילת השבוע והתחייב ש"לא אאפשר להפוך את הכנסת לחותמת גומי באמצעות חוק ההסדרים, המאלץ את הח"כים להצביע על תכניות רחבות היקף ללא דיון ציבורי ראוי".

לפי ההסכמות של ריבלין והאוצר, ריבלין הצליח להסיר את רוב הרפורמות שביקש. ריבלין דרש שיוסרו רפורמות מבניות מרחיקות לכת מטעמים שונים. לפי הסיכום אליו הגיע היו''ר עם משרד האוצר, תכונית ויסקונסין (אורות התעסוקה), והרפורמה ברשות השידור תוסרנה מחוק ההסדרים והיא תידונה בכנסת בדרכים הקונבנציונאליות.

ריבלין דרש את הסרת רפורמה זו שכן לטעמו היא דרשה דיון ציבורי מתמשך ומעמיק. עם זאת, ריבלין הסכים להשאיר את התקנות הנוגעות לאגרת הטלוויזיה, כך שהאגרה תעלה בחודש הבא כפי שתוכנן מלכתחילה.

עוד דרש ריבלין להסיר מחוק ההסדרים את הצעת האוצר בנושא הגברת האכיפה הקובעת קנסות מנהליים כבדים בעקבות הונאות של הביטוח הלאומי ואת הפעלת הנתיב המהיר לתל אביב, שכן, רפורמות אלו כבר נמצאות בעיצומם של דיונים בוועדות השונות בכנסת והכנסתם לחוק ההסדרים פוגעות בכבודה ובסמכותה של הכנסת.

עוד שינויים שבוצעו בחוק ההסדרים: העברה לדווח מקוון, הקנס בגין ביטול תור לרופא ללא התרעה, הגברת הסמכויות של הממונה על שוק ההון, ההוראות הנוגעות להסדרה ורישוי של התחבורה הציבורית. כמו כן, הטבת המס הניתנת לספורטאי חוץ העומדת על 25% תישאר על כנה ולא תבוטל.