גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סרט אימה באנדרומדה: רבנים הטילו קללה - משקיעים פשטו רגל, האדריכל נפטר וחומה קרסה על מכוניות

יזם נדל"ן קנה שטח מהכנסייה היוונית ובנה מתחם לעשירים בלב שכונת עוני ■ כשהתברר כי המבנה יושב על קברים עתיקים התחילו הצרות ■ רבנים הטילו "פולסא דנורא" - ושורה של אסונות פקדו את הפרויקט ■ צפו בתמונות: הסיפור המלא מאחורי "קללת אנדרומדה"

פסקול מגיע מאזור הדמדומים. ארבעה צלילים מתכתיים בלופ שהולך ותופס תאוצה. המתח גובר. הפנים נפערות בציפייה מבועתת למהלך הבא. ובום! חומת אבן מסיבית ועתיקה קורסת תחתיה, וטראח! קוברת חמש מכוניות שלתומן חשבו ששפת מדרכה כחול-לבן היא ערובה לשקט נפשי.

ברחוב ממול כבר מתקבצים מלחשי הלחשים ובקושי מסתירים את החיוך. הם לא מופתעים. התמוטטות החומה, לפני שבועיים וחצי, היא רק הוכחה נוספת למה שטענו שנים קודם לכן. דפי ההיסטוריה של המקום רצופים אירועים מסתוריים, שיותר סביר היה למצוא בספר מתח המתרחש באיזו אחוזת רפאים שקועה בערפילים ולא חמש דקות נסיעה (בלי פקקים) ממנטה ריי.

אז תגידו שמי שחונה ליד חומת אבן יפואית, שלא יתלונן אם הוא מתעורר בתוך גל הריסות. אבל לומר כזה דבר זה לוותר על כל הסיפור, להתעלם מהדרמה שמתעקשת להמשיך לרדוף את המתחם הסוער של גבעת אנדרומדה כבר יותר מ-15 שנה. הנה ההיסטוריה הקצרה של סיפור האימים הזה.

יפו גבעת אנדרומדה / צלם: איל יצהר

פרולוג: פוסידון רוצה את הקורבן שלו

עד לפני שני עשורים כונה שטח המריבה "הגבעה היוונית", אולי מפני שבעלי הקרקע המקוריים - הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית - לא ניחנו בכישורי השיווק הדרמטיים של היזמים הישראלים, שהתעקשו להדביק לאתר ארומה מיתית. אנדרומדה, שגויסה לטובת מיתוג מתחם המגורים, היא אותה בת מלך יפהפייה שנקשרה לסלע על חוף הים עד שפרסיאוס הציל אותה מהמפלצת ששילח בה פוסידון.

שם השטח לא עניין במיוחד את היזם היהודי-קנדי מוריי גולדמן, שב-1989 חתם עם הפטריארכיה על עסקת קומבינציה שלפיה 16.7 דונמים בין שכונת עג'מי לנמל יפו יהפכו לשכונת יוקרה, ובתמורה תיהנה הפטריארכיה מ-34% מההכנסות. גולדמן עצמו לא נשאר באזור כדי לראות את הבניינים מתרוממים ואת הבריכה מתמלאת. ב-1995 הוא מכר את בעלותו על הפרויקט שבדרך לחברת אילן גת השקעות.

אילן גת השקעות, בבעלות יואל גת ואודי אילן, נכנסה לפרויקט בהתלהבות, רק כדי לגלות כעבור זמן קצר שהשטח המצוין שעליו התעתדה להקים את הפנטזיה האוריינטלית מתובל בעצמות אדם. מכאן העלילה פחות או יותר כותבת את עצמה: נתקלתם בעצמות אדם במערכה הראשונה? מותר לנחש שלוחמי אתרא קדישא יופיעו במערכת השנייה, השלישית וכן הלאה. כך, עד שיתישו את היזמים.

מערכה ראשונה: היבריס ופולסא דנורא

יפו גבעת אנדרומדה הפגנות חרדים / צלם: צפריר אריוב

במקרה של אנדרומדה, מלחמת ההתשה כללה לא רק את הארסנל הקבוע של הפגנות חרדים, סגירת רחובות ומחאה חדורת להט קדושים. הגבעה היפואית זכתה מאתרא קדישא לטיפול מיוחד: בית הדין של העדה החרדית הטיל קללת פולסא דנורא נגד הפרויקט.

אדריכל הפרויקט, בחור בן 37 בשם איל רגוניס, לא התרגש. הוא היה מושקע כל כולו בתכנון מתחם המגורים, וחיכה לרגע בו יוכל לגור שם בעצמו. מהומות החרדים, שעיכבו את העבודה, מאוד תסכלו אותו. אבל לא קצין בסיירת מטכ"ל ירים ידיים. הוא עמל למצוא הוכחות שהקברים במקום אינם של יהודים, מצא בין הקברים עצמות של בעלי חיים, והתעקש שנוכחותם מוכיחה את טענתו, כי על-פי ההלכה אסור לקבור בעלי חיים בין בני אדם.

בית המשפט קיבל את עמדתו, אבל זה היה מאוחר מדי. יום לפני פסיקת בית המשפט התמוטט רגוניס הצעיר ומת מהתקף לב פתאומי. בראיון שנתנו לאחרונה הוריו, רעיה וחיים רגוניס, למקומון של ראשון לציון לרגל 15 שנה למותו, הם סיפרו כי הם עצמם לא מאמינים בקללות, וכדי להוכיח זאת אף רכשו את הדירה שרגוניס תכנן לקנות לעצמו באנדרומדה. "מבחינתנו זו הצוואה שלו", אמרו ההורים, "אנחנו לא מפחדים מכל האיומים חסרי השחר של אותן קבוצות קיצוניות שחושבות שהן פה אלוהים".

מערכה שנייה: נקמת המדוכאים

העיכובים בבנייה ומותו של האדריכל לא היו הסוף. תביעות על-גבי תביעות, קיטורים ותלונות דבקו בפרויקט, שכבר החל לעשות את צעדיו הראשונים. ערביי יפו, ובעיקר אלה השייכים לקהילה היוונית-אורתודוקסית, לא הבינו מדוע קרקע השייכת לקהילה עוברת לידי יזמים יהודים ישראלים בלי שהם יגזרו קופון בדרך. רק לפני כמה חודשים, אחרי מאבק משפטי מייגע, נחתם בבג"ץ הסכם שלפיו הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית תיתן לקהילה המקומית מגרש חלופי כפיצוי על עסקת הקומבינציה שעשתה.

אבל גם תושבי יפו שאינם נמנים עם הקהילה היוונית-אורתודוקסית לא ממש התלהבו מהמתחם שהתמקם בטבורם. הם פיתחו חשדנות מיידית כלפי הדאווין של אנדרומדה, כ"עיר בתוך עיר", שכונה מגודרת וממונעלת, שרוצה להריח את הניחוחות האותנטיים של יפו העתיקה, אבל לא בין שתיים לארבע, ורק מבעד למזגן. הם לא הבינו איך במרכז העיר שלהם התרוממה חומה, והשאירה אותם בחוץ.

האינתיפאדה השנייה והמהומות ביפו חיזקו אף יותר את התחושה שמדובר במובלעת תלושה של יהודים עשירים ומנותקים בלב אוכלוסייה ערבית ענייה ומתוסכלת, שהמגע היחיד שלה עם אנדרומדה הוא דרך סמרטוט הרצפה והאקונומיקה לשירותים.

מערכה שלישית: הקללה מוסרת. או שלא

יפו גבעת אנדרומדה הפגנות חרדים / צלם: צפריר אריוב

בינתיים נכנסה אילן גת השקעות לחובות: החברה נתקעה עם מלאי דירות גדול בזמן שפל כלכלי כללי, ועם בעיה תדמיתית קשה ליפו של אחרי מהומות אוקטובר. לתמונה נכנס היזם חיים גייר, שרכש את הפרויקט בשקל אחד, אבל גם קיבל את נדוניית החובות הכבדה בסך עשרות מיליוני שקלים.

שמועות קונספירטיביות במיוחד העלו את ההשערה שגייר הסיר את הקללה בטקס משלו, ליתר ביטחון. אבל בטוח שגם היציאה מהמשבר הכלכלי תרמה להחזרת הפרויקט היוקרתי למסלולו. גייר הוסיף לארבעת הבניינים הקיימים עוד אחד, והגיע ל-150 דירות במתחם. שני השלישים שבבעלותו נמכרו. השליש שבידי הפטריארכיה מושכר.

הפעם הבנייה עברה בדממה. גייר ירש את הקרקע כשהיא כבר חפורה, מה שחסך ממנו את ההיתקלות עם החרדים. גם הבניינים שעוד עתידים להיבנות בפרויקט, כנראה בשנה הבאה, יקומו על קרקע שקיבלה את תעודת ההכשר החרדית.

מערכה רביעית: ניצני אלימות

לפסקול שוב מתגנבת מוזיקת הנושא של אזור הדמדומים, רמז לתפנית הבאה בעלילה: ב-12 בפברואר 2004, אחרי שכל המהומות חלפו והדירות נמכרו ורופדו בשטיחים בגוונים מקומיים, התגנב לפרויקט אנדרומדה צלו האפל של הפשע. למרות השמירה והמצלמות, השתחל לאזור עבריין שתקף את הדיירת הלית ישורון (בתו של המשורר אבות ישורון, משוררת ומתרגמת כרכי "בעקבות הזמן האבוד"), וערער את תחושת הביטחון של התושבים.

בהתחלה פורסם שדבר לא נגנב מדירת הפנטהאוז של ישורון, מה שרק העלה את רף החששות. התחושה הכללית הייתה שמדובר במישהו מוכר, ששלט בצפונות הבית, שנוכחותו במתחם אנדרומדה לא עוררה שום חשד. מאוחר יותר התלחששו סביב שאמנם תכשיטיה של ישורון לא נעלמו, אבל סכומי כסף כבדים במזומן, יש אומרים מאות אלפי דולרים, דווקא כן התנדפו. התעלומה בעינה.

מערכה חמישית: תסביך אלקטרה

כך או כך, השקט המתובל בצלצולי פעמונים ובקריאות מואזין חזר לשרור באנדרומדה. עד הקיץ האחרון, אז התעוררו השדים מרבצם, ורחובות יפת ולואי פסטר חידשו ימיהם כקדם, כזירת ההתגוששות בין יזמים לחרדים, והכול בגלל התוכניות להקים על בית החולים הצרפתי השוכן על אותה גבעת אנדרומדה, רק מעבר לכביש, פרויקט נוסף: 15 אלף מטרים רבועים של מלון, פרוסים על-פני 125 חדרים, ועוד 5,000 מטרים רבועים שיתחלקו בין ארבעים דירות למגורים. והכול בהשקעה של 60 מיליון שקלים.

סימנים ראשונים לתסיסה היפואית החלו להגיע באביב האחרון, בדיוק בשעה שאוזני כולם בערו מתדהמה לאור הפגנות החרדים נגד בניית חדר המיון של בית החולים ברזילי באשקלון. פתאום החלו לטפטף למהדורות החדשות דיבורים על בלגן נוסף המתרחש ביפו. התחושה הכללית הייתה שאין מקום לעוד מהומות חרדים על צלחת החדשות המקומית. זה לא הפריע לאתרא קדישא, הארגון שלקח על עצמו להגן על קדושת קברי היהודים בעולם. מיום ליום גייסה אתרא קדישא עוד מפגינים, וגם ייצאה את המחאה האלימה לרחובות ירושלים.

נגד מי כוונו ההפגנות? שאלה טובה, שגם לאתרא קדישא לא הייתה עליה תשובה מספקת בתחילת הדרך. סביר להניח שהחרדים חיפשו קורבן טוב ועסיסי להפנות אליו אצבע מאשימה ולעשות לו את המוות. אבל עלעול במסמכי רכישת הקרקע חשף בפניהם שני שמות: הראשון הוא RFR, שלוש אותיות אנגליות שלא ברור מה ומי מסתתר מאחוריהן; השני הוא אלקטרה נדל"ן. אלקטרה נדל"ן נשמע כבר מוכר יותר. אלקטרה? זה לא ההיא מהמזגנים?

וכך יצא שעיקר המחאה כוון נגד אלקטרה, החברה האם של אלקטרה נדל"ן, שהיא בכלל השותפה הזוטרה בפרויקט ומי שהצטרפה להרפתקה הנדל"נית רק ב-2008, שנתיים אחרי ש-RFR רכשה את הקרקע ממסדר האחיות סנט ג'וזף. הקריאות לחרם נגד מוצרי אלקטרה מיהרו להגיע, ואלקטרה פתחה בצעדי נסיגה טקטיים מהירים. היא התנערה מהפרויקט כולו בטענה שחברת RFR לא יידעה אותה שבמקום נמצאו עצמות אדם, ושהיא התנתה את מעורבותה בפרויקט בכך שזה לא יקלקל את יחסיה עם המגזר החרדי.

בימים אלה תובעת RFR את אלקטרה נדל"ן, בדרישה שזו תשתתף בפרויקט כפי שסוכם איתה. RFR טוענת שדוח רשות העתיקות היה גלוי וידוע לכל הצדדים, ושההחלטה להתקפל ולברוח היא "היסטרית ופוגענית". שני הצדדים ביקשו להימנע מלהגיב על הדברים כל עוד עניינם נדון בבית המשפט.

מערכה שישית: געלט, געלט, ועוד געלט

בינתיים הבינו עסקני אתרא קדישא שהם נבחו על הטרקטור הלא נכון. מי שמניעה את גלגלי פרויקט המלון החדש בגבעת אנדרומדה היא אותה RFR, ולא נותרה ברירה אלא לברר מי עומד מאחורי ראשי התיבות. התשובה גלגלה את ההפגנות אל מעבר לים, מרכז פארק אבניו במנהטן, בין רחוב 53 לרחוב 54.

מה שהוסיף ויברציה הכרחית למחאה הוא זהות בעליה של חברת RFR: שני יהודים שעונים לשמות אייבי רוזן ומייקל פוקס. "כרישי נדל"ן מניו יורק", כפי שתוארו בעיתונות החרדית, שהפרויקט באנדרומדה הוא ניסיונם הראשון לעשות עסקים בישראל. ויש יגידו: נו טוב, רואים. הרי יזמים ישראלים לא היו נכנסים לשדה המוקשים הזה בעיניים מכוסות.

וכך, באמצע אוגוסט, כשאנשי העסקים של מנהטן כבר פוזלים לחופשה בהמפטונס, התמקמו מול הנהלת RFR בניו יורק כמה מאות חרדים (יש אומרים אלפים) וקראו לבוסים להפסיק לחלל את הקברים "בבית הקברות היהודי העתיק ביפו"; ייחוס שאין לו בסיס במציאות, מן הסתם. החרדים קיוו למצוא אצל פוקס ורוזן, שניהם בנים לניצולי שואה, מיתר חשוף יותר של זהות יהודית, שעליו יוכלו לפרוט להנאתם. אחד הנואמים אף טרח להשוות אותם לברני מיידוף, שכל מה שמעניין אותם זה "געלט, געלט, ועוד געלט".

בתגובתה הרשמית להפגנה הסבירה הנהלת RFR שהיא התנהלה לפי הפרוטוקול. היא פעלה בתיאום עם רשות העתיקות ומשרד הדתות, על-פי הפרוצדורה הידועה כשבונים באתר עתיקות מוכרז כמו העיר יפו. ההודעה גם הזכירה שהקברים שנמצאו במקום הם פגאניים ולא יהודיים. לא שזה עזר אי-פעם לבלימת תנופת המחאה.

אפילוג: רב הנסתר על הגלוי

חודשיים אחרי ההפגנה הגדולה בניו יורק, ושבועיים אחרי התמוטטות החומה ברחוב יפת, אהרל'ה יקטר, פעיל אתרא קדישא ומי שהיה ממונה מטעם הארגון על הבאת המפגינים ליפו, נאנח עמוקות. העובדה שהדחפורים המשיכו לנהום, ושהמחאה לא עצרה את החפירות, היא לדעתו כישלון ברור.

"זה סיפור עצוב, כי אדם קנה חלקת קבר, ואנשי נדל"ן מוציאים אותו מהקבר על כלום", הוא אומר. "לי יש תחושה קשה כי התברר שהעירייה פנתה לאתרא קדישא וביקשה הנחיות. לקראת סוף ההפגנות נודע לי גם ש-RFR פנתה לאתרא קדישא שנה וארבעה חודשים לפני שהתחילו לעבוד, אבל אתרא קדישא לא ענו להם. אם אתרא קדישא היו יושבים עם RFR באותו זמן, בתחילת העבודה, הכול היה היום בסדר".

- אז מדוע לא ישבו עם RFR?

"אתרא קדישא הוא לא גוף ממשלתי. יש בארץ עשרות חפירות, וצריך עשרות פקחים. צריך לדעת איך לנהל מאבק. האם ישבנו עם הבעלים והסברנו להם את חומרת הדבר? האם הסברנו איפה כן ואיפה לא? אני לא הייתי אז בתמונה, אבל מה שאני יודע זה שכבר חפרו והמצב כואב".

המסקנה של יקטר, שעזב בינתיים את אתרא קדישא, היא שצריך להקים ארגון חדש, שיסייע ליזמי נדל"ן להתמודד עם מציאת קברים בשטחיהם, בדרכי שלום והידברות. "שיבואו וישבו איתנו. שתהיה כתובת. אני רוצה שבכל מקום שיש בו קברים יצטרכו אישור ממשרד הדתות".

- אז הגוף הזה יהיה בתוך משרד הדתות?

"לא אכפת לי דרך מי. אם זה יהיה גוף ממשלתי, אז יהיו מספיק כוח אדם ויותר פקחים. זה יהיה מסודר. אז נצליח למנוע מקרים כמו מה שקרה ביפו, שהטיפול נפל בין הכיסאות. אתרא קדישא הוא גוף מסורבל, בלי מספיק כוח אדם. וכשמגלים שיש קברים אחרי שיש היתרי בנייה, מכרו דירות כבר והוציאו מיליוני שקלים, ואז זה כבר מאוחר מדי".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח