גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יעצור את הפדרל ריזרב?

האינפלציה מקבלת רוח גבית מברננקי, השווקים גואים, והחוב נושק לגבול הקריטי

ביום פרסום סקירה זו, מתרחשים שני מאורעות מאוד חשובים בארה"ב: בחירות ה-Midterm, ותחילת מפגש הפד' אשר ימשך יומיים.

בבחירות ייקבע היקף התבוסה הדמוקרטית בבית הנבחרים, הסנאט, ומושלי המדינות. פגישת הפד תקבע את היקף תוכנית רכישת האגח"ים על ידי הדפסת כסף יש מאין (המכונה בקיצור QE2) המיועדת להמריץ שוב את הכלכלה, ובמיוחד להוריד את שיעור האבטלה.

לדעתי, לתוצאות הבחירות אין ממש משמעות לגבי העתיד הבינוני, והרחוק, של השווקים הפיננסיים. מה שחשוב כבר קרה. אנו רואים שינוי דרמטי בשיח הציבורי, ואפילו מועמדים דמוקרטיים מתחילים לדבר על ריסון בהוצאות, ודאגה לדורות הבאים.

חברי מפלגתו של הנשיא, אשר הצביעו בעד חבילת חילוץ הבנקים (TARP), תוכנית התמריצים (800 מיליארד דולר), רפורמת הבריאות, ואשר הביעו כוונה להצביע עבור תוכנית האנרגיה (Cap and Trade) נזנחו בפריימריז לטובת דמוקרטים יותר שמרנים ומרסנים.

תנועת "מסיבת התה" איננה רחבה מספיק כדי להכניס מספר חברי קונגרס לשינוי אמיתי (כמו זה הקורה באירופה ובבריטניה), אבל היא הייתה, והינה, גדולה מספיק כדי לשנות את האווירה של מה שניתן "למכור" לציבור. בסקירות האחרונות כתבתי מספר פעמים שהדבר היחיד אשר יכול לעצור את הפד, והממשל, מלהמשיך במדיניות ההזרמות יהיה שינוי פוליטי.

לדעתי שינוי זה צובר תאוצה לנגד עינינו. האם זה ישנה את המהלך המיידי, המתוכנן להיות מוכרז ב-3 לנובמבר? איני חושב, אבל אם ביל גרוס מכנה את תוכנית QE2 "הונאת פונזי", יש סיכוי שנראה צעד הרבה יותר מתון ממה שהיה מתוכנן מלכתחילה.

מדוע בכול זאת הפד יתעקש לבצע זאת? כי קיימות סיבות חזקות לכך:

מצב החוב החיצוני של ארה"ב הולך ונהיה מסוכן

למרות שארה"ב אינה בעלת החוב הגדול והמאיים ביותר, התקרבותו ל-100% ביחס לתוצר, בשילוב עם קצב גידולו המהיר, מהווה גורם נוסף בעיניהם של קובעי המדיניות להעדיף את שחיקת הדולר, ולהמשיך ולהחזיק הריבית באזור ה-0.

שני אלמנטים אלו מצוינים לניהול החוב: דולר חלש מאפשר להחזיר את החוב עם ערך ראלי מופחת ועם ערך נומינלי העומד בהתחייבות. הריבית הנמוכה מאפשרת לגלגל את חלקו הלאה, בעלות מימון כוללת הולכת וקטנה.

לפניכם טבלא המציגה מצב החוב של מדינות חשובות

משה שלום חוב


שימו לב למצבן העגום של בריטניה, צרפת, אירלנד פורטוגל וספרד: הן גרועות מיוון המושמצת ביחס חוב-תוצר. כמו כן, ניתן לראות שמצבה של ארה"ב מתחיל להתקרב לגבול הבעייתי כאשר היחס מתקרב ל-100%.

מה שמדאיג באמת את קובעי המדיניות הוא הגרף הבא, בו אנו רואים שכ-28% מהחוב מוחזק על ידי זרים (בכתום):

משה שלום חיצוני

המשק האמריקאי אינו מצליח להתאושש

אינסוף מילים כבר נכתבו על הצמיחה האדירה של המדינות המתפתחות. כיצד יצילו את הכלכלה העולמית, ויוציאו אותנו מהמיתון. אבל, מה שמעניין את הממשל, ואת הפד', הוא להביא לצמיחה מחודשת בתוך המדינה, ובעיקר לייצר מקומות עבודה.

את הדבר הזה לא הצליחה ההרחבה המוניטרית הנדיבה שבה נקט הפד' להשיג עד כה - שני טריליון דולר שפך ברננקי למשק האמריקני, ולא הצליח להחזיר אותו לצמיחה בקצב שביקש ולהוריד את שיעור האבטלה למידה שלא תדאיג אותו. תוכנית התמרוץ (800 מיליארד דולר) שאותה הנהיג הממשל ב-2009, גם היא לא הביאה את התוצאה המבוקשת.

המדד הבולט ביותר לכישלון תוכניות התמרוץ הכלכליות, הוא מצב תאוצת הכסף (Money Velocity) - נתון המודד את מהירות תחלופת מחזור כל הכסף הנמצא בתוך משק.

לפניכם גרף של זו ביחס לבסיס הכסף M1:

משה שלום תאוצה

הגרף שלמעלה מתאר את קצב תאוצת הכסף במשק האמרקיני והוא מדבר בעד עצמו - צאו וראו מאז השיא (2006-2007) ועד היום.

איך מייצרים "אפקט עושר" לקראת הבחירות?

מאז שבן ברננקי הודיע על רצונו לייצר "קצת אינפלציה" בכנס Jackson Hole האחרון, ומאז שמקהלת הנגידים האזוריים שלו הסבירו כמה היא חשובה כדי לשכנע את העם לשוב ולצרוך, ראינו דמיון מוחלט בהתנהגות רוב הנכסים הנסחרים כנגד הדולר: מניות, סחורות, ומטבעות שיקפו את אמונת העולם הפיננסי ברצינות כוונותיו ויכולתו של בן ברננקי לבצע את מה שהבטיח.

לפניכם גרף של היורו ושל מדד דאו ג'ונס המציג תופעה זו:

משה שלום דאו-יורו

בחלק העליון של התמונה נראים שני הנכסים (דאו משמאל ויורו מימין) והם דומים להפליא בתנועת המחיר שלהם. הקו האנכי הסגול מסמן את תנועת שניהם בתחילת חודש יולי. אולם כדי לאמת את מה שעינינו רואות, שמתי בחלק התחתון של הגרף את העוצמה היחסית ביניהם (Relative Strength).

ניתן לראות שעד יולי, הדאו היה יותר חזק מהיורו (קו סגול יורד), מאז יולי, חוזקם היחסי משתווה, ומוכל במלבן אופקי די צר. שיוני זה מצביע כמובן על הקורלציה החזקה והמתחדשת בין שניהם. בכך קיבלנו אישור למה שהגרפים עצמם רמזו לנו ויזואלית.

לסיכום

עד מתי השווקים יתייחסו לדולר יורד כדבר חיובי?
מתי יובן שמדובר בסכנה ליציבות המטבע המשמש כמטבע רזרבות?
עד מתי "אינפלציה במוצרים" תתקבל כדבר שולי בעיני הפד?
באיזו נקודה בזמן מדינות ספקיות חומרים גלם יבקשו לקבל תשלום ב"צורה אחרת"?
כל זה כנראה ייקח עוד הרבה זמן.

לעומת זאת, השלב הראשון במהפך לכיוון מדיניות שונה ומרסנת, כבר איתנו, ויתבטא כאמור בתוצאות הבחירות. אזכיר כאן שכל מעשי הפד נעשים בתאום עם הממשל. את תפקיד האיש הרע הוא לא יהיה מוכן לקחת לבדו, ולגרום לדולר מתמוטט לבדו. כאשר בוושינגטון לא יהיה גב חזק לכך, הפד לא ימשיך בכיוון זה.

זה השינוי הפוליטי אשר ישנה את מסלול המטבע האמריקאי לעלייה מחודשת, יכניס את המשק לסיבוב מיתון נוסף כדי "לנקות" מקצת מן החוב, ולייצר בסיס בריא יותר לעתיד כלכלי טוב יותר של המעצמה הגדולה (והיחידה עדיין) בעולם.

  1. משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" המספק שירותים למשקיעים וסוחרים בשיטת הניתוח הטכני.
  2. כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת תזכורות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל
  3. ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב בשורת הנושא או בגוף המייל את המשפט "אני מעוניין להצטרף".
  4. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה
  5. הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?