בן-זקן משתלט על מנופים: ישקיע 712 מיליון שקל ברכישה

(עדכון) - ירכוש 68.94% ממניות החברה, במחיר של 1.1 שקל למניה ■ המניה המריאה היום ב-14% במהלך המסחר, אך חתמה בשיפור של 1.3% בלבד

אחרי שמניית מנופים פיננסיים זינקה ב-50% מתחילת השנה, בעיקר על רקע כניסה צפויה לתחום חיפושי הנפט ברישיון "ים אשדוד", פורסם אמש על אודות עסקה מפתיעה, שלפיה ירכוש ג'קי בן זקן את מניות שותפיו לשליטה בחברת ההחזקות - מרקוס וובר ואברהם נניקשווילי (68.94% יחד) - תמורת 712 מיליון שקל. העסקה המתוכננת, במחיר של 1.1 שקל למניה, משקפת את שווי השוק של מנופים - מיליארד שקל. בתגובה לידיעה עלתה היום מניית מנופים ב-14% אך סיימה את המסחר בעלייה של 1.3%.

מנופים מדווחת כי בחודש הבא ייחתם מזכר הבנות לעסקת ההיפרדות בין בעלי השליטה והכוונה היא להשלים אותה בתוך חצי שנה. במקביל ניתנה למוכרים - נניקשווילי ווובר - אופציית call לרכוש את מלוא ההחזקות של בן זקן ושותפו, כדורגלן העבר חיים רביבו(סה"כ 20.85% מההון), במקרה שבן זקן לא יצליח לבצע את הרכישה. במקרה כזה יהיה המחיר שישולם למוכרים נמוך משמעותית - 0.85 שקל למניה.

"רציתי להחזיר לעצמי שליטה בחברה, ואני לא מתכוון להחליף שותפים בשותפים", הסביר היום בן זקן את מהות המהלך בשיחה מניו-יורק. "אני הקמתי את החברה, מכיר אותה ומאמין בה. מנופים היא חברה מאוד אטרקטיבית ואחת מהחברות הבודדות שנכנסה למשבר ויצאה ממנו מחוזקת".

פנייה לגופים בשוק

בן זקן, שלדבריו איננו מוטרד מיכולתו לממן את עסקת הענק, מציין כי מלבד הון עצמי בכוונתו לפנות לגופים בשוק ההון ולמשקיעים חדשים להצטרף לעסקה, אך בכל מקרה להחזיק במניות השליטה: "חיים רביבו הוא שותף לכל המהלך ויחד נחזיק לפחות 50% במנופים".

מקורבים לבן זקן הסבירו היום שהסיבה לפרידה היא תפיסה שונה לגבי השקעותיה של מנופים בעתיד: בן זקן מאמין בתחומי הנדל"ן המניב וחיפושי נפט בעוד שנניקשווילי ביקש להפנות משאבים גדולים לתחומי האנרגיה הירוקה והתפלת מי ים - מיזמים הדורשים השקעות גדולות שהיו מדללות את חלקו של בן זקן, העומד כיום על פחות מ-13% מהון המניות.

בית ההשקעות דש איפקס מעורב במהלך, ועשוי לבצע חלק מההשקעה, וכמוהו גם אנשי עסקים המקורבים לבן זקן, כמו אילן בן-דב ומאיר שמיר, באופן פרטי.

עוד קודם להשלמת העסקה מתכוונים בעלי המניות במנופים, המחזיקים כיום בכ-90% ממניות החברה, להפיץ כ-10%מההון, כדי להכניס את החברה למדד ת"א 100.

למנופים יש כיום שני נכסים מניבים עיקריים: קניון ארנה בהרצליה ומתחם ה"סטאר סנטר" באשדוד. מנגד רובץ על החברה חוב עצום של 1.3 מיליארד שקל. את המחצית הראשונה סיימה מנופים בהפסד של כ-4 מיליון שקל, לאחר שבשנים 2008-2009 רשמה הפסד מצרפי של 190 מיליון שקל.

מלבד הנכסים המסחריים של החברה, עשיר הפורטפוליו של מנופים בפרויקטים בישראל (נהריה, אשדוד, אילת) ובחו"ל (דאלאס, ניו יורק, קזחסטן) אך כל אלה טרם הניבו לה רווחים.

"פרמיה לוובר באהבה"

בתקופת המשבר נחלצה מנופים מסיטואציה מאיימת, בין היתר בעקבות קבלת הלוואה של 25 מיליון דולר שהועמדה לה ביולי 2008. המלווה, מרקוס וובר, על פי דיווחי החברה אזרח שוויצרי החי בסינגפור, הפך באוקטובר 2009 לבעל 45% ממניות מנופים, לאחר שהזרים לקופתה 342 מיליון שקל (סכום שממנו קוזזה ההלוואה שהעמיד לחברה). העסקה הייתה במחיר של 81 אגורות למניה. "מרקוס וובר השתתף בכל אסיפות הדירקטוריון, הוא הגיע למנופים לטווח ארוך ואני משלם לו באהבה פרמיה, כי מגיע לו", מסר בן זקן.

הזרמת ההון של וובר ומהלכים פיננסיים נוספים שבוצעו במקביל (מיזוג 75% ממתחם הסטאר סנטר כנגד הקצאת מניות לבעלי השליטה בחברה והשקעה נוספת בהון של ויקטור פדוטוב מיכאילוביץ'), הפכו את מנופים לחברה בסדר גודל אחר, עם הון עצמי של 591 מיליון שקל.

בן זקן, בן 43, התחיל את דרכו העסקית בניהול דיסקוטק וחנות למשחקי חלל באשדוד, המשיך לפוליטיקה עירונית, שממנה קפץ לעסקים בקנה מידה משמעותי. כיום חולש בן זקן על שורה ארוכה של עסקים, כולל קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד. בן זקן התחייב במסגרת העסקה המתוכננת גם לקחת על עצמו את התחייבויות וובר להעמיד הלוואות בעלים בסך של 15 מיליון דולר למנופים.

בפברואר השנה הודיעה מנופים לראשונה על כניסה לתחום חיפושי הנפט: בן זקן ונניקשווילי שותפים באופן פרטי ברישיון החיפושים "שמן" (לשעבר "מד אשדוד"), הנמצא במרחק של 16 ק"מ מערבית לרצועת החוף שבין פלמחים ל אשדוד. השניים הציעו למנופים מחצית מהחזקותיהם - אופציה שהוארכה אתמול ב-40 יום עד ל-20 בינואר 2011.