מגדל הזוהר של אפל לא תוכל להקים שכונה בגבעת-שמואל

החברה תכננה תוכנית משביחה בצפון-מערב גבעת-שמואל להקמת שכונה של 710 יחידות דיור ב-12 מגדלים בני 22 קומות ■ ביהמ"ש נענה לעתירת המועצה המקומית וביטל את התוכנית

תוכניתה של חברת נ.י.ל.י של דודי אפל ושל עו"ד דרור חטר-ישי לשכונה של 710 יחידות דיור במגדלים בגבעת-שמואל תבוטל, כך לפי החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים מחוז מרכז, שנענה לעתירתה של המועצה המקומית גבעת-שמואל.

‏חברת נ.י.ל.י היא חברה-בת של חברת מגדל הזוהר שבבעלות אפל וחטר-ישי. זו תכננה תוכנית משביחה בצפון-מערב גבעת-שמואל, סמוך לשכונת קריית-משה שבתחום המוניציפאלי של פתח-תקווה. שטח התוכנית מציע תגבור של ייעוד למגורים בהוספת 440 יחידות דיור ל-270 יחידות דיור מאושרות לפי תוכנית תקפה, כך שתיווצר שכונה של 710 יחידות דיור ב-12 מגדלים בני 22 קומות.

‏התוכנית המשביחה הופקדה ב-2006 בניגוד לעמדתה של המועצה המקומית גבעת-שמואל. המועצה הארצית אף החליטה לצרף שטח ציבורי פתוח של כ-10 דונם לתוך שטח התוכנית המשביחה, כשהשטח הפתוח הפך לשטח לבנייני מגורים.

המועצה המקומית הגישה התנגדות לתוכנית לידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, לצד התנגדותה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מצפה אפק. התנגדויות אלה נידונו בוועדה המחוזית, שדחתה את מרבית טענותיה של מועצת גבעת-שמואל, שעיקרן היעדר תשתית מתאימה למתן שירות למספר התושבים, שהוא פועל יוצא ממספר יחידות הדיור שנקבע בתוכנית המשביחה. בהמשך הוחלט על מתן תוקף לתוכנית, ומועצת גבעת-שמואל הגישה ערר למועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שהחליטה לדחות את טענותיה של מועצת גבעת-שמואל.

‏המועצה המקומית טוענת כי הפקדת התוכנית בתחום רשות מוניציפלית בניגוד לעמדת הרשות ולתוכנית-האב שלה, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם התכנון במקום, היא בלתי סבירה ושגויה מיסודה, במיוחד כשהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה לא תומכת בתוכנית.

עוד טוענת המועצה המקומית כי התוכנית שהופקדה שונה מאוד מהתוכנית שהוצגה בפני הוועדה המקומית. בנוסף, סבורה המועצה המקומית כי במסגרת פרסום הפקדת התוכנית המשביחה להתנגדויות נתגלו פגמים חמורים, שיש בהם כדי לבטל את הפקדת התוכנית המשביחה.

‏בית המשפט קיבל את עתירת המועצה המקומית, שיוצגה בידי עוה"ד אלי וילצ'יק ומירב ברנע ממשרד כהן, ויצ'יק, קמחי.

בעתירתה ביקשה המועצה המקומית לבטל את החלטת המועצה הארצית לדחות את הערר שהגישה ולבטל את התוכנית.

השופטת נגה אהד ציינה כי "בית המשפט לעניינים מינהליים לא מחליף שיקול-דעת מקצועי של רשויות תכנון... לפיכך התערבות בית המשפט בשיקול-דעתן של רשויות התכנון תיעשה בקיומה של עילות מובהקות, כדון חריגה מסמכות, חוסר תום-לב וחריגה קיצונית ממתחם הסבירות".