בני-ערובה נדל"ניים

יותר מ-6,000 יחידות דיור במרכז הארץ לא נבנות כי הן נמצאות על קרקעות חקלאיות

אם ראיתם חקלאים לחוצים בשבוע שעבר, ממש לא בטוח שזה בגלל המחסור בעובדים - עילת השביתה שלפי שעה רק איימה להקפיץ לנו את מחירי הירקות והפירות. אפילו לא בגלל הגשם שאיננו, והעלייה של מחיר המים.

החשש הכי בוער של מחזיקי קרקעות חקלאיות ברחבי הארץ, גם אם הוא לא עשה בכלל רעש (אולי בניסיון לנטרל אותו בטרם עת), הוא מישיבת ועדת הכספים המיועדת להתקיים היום (א'), שבמסגרתה אמורה הממשלה לאשר את סעיף 64 בחוק ההסדרים, שעניינו תיקון סעיף 4א(א) בחוק סילוק פולשים.

נחזור 6 שנים לאחור: ב-2004 הפנימה הממשלה שבמדינת ישראל לא באמת ניתן לסלק פולשים שהתנחלו על קרקעות פרטיות ועל אדמות מדינה. הכלים הקלאסיים שעומדים לרשות הבעלים (בין אם מדובר במדינה ובין מדובר באדם פרטי) - פנייה לערכאות בתי המשפט, להוצאה לפועל ולמשטרת ישראל - לא ממש יעילים לסילוק הפולש.

בעקבות זאת, תיקון לחוק מ-2004 הרחיב את האפשרות של מי שמנהל מקרקעי ציבור לפנות פולש באמצעות צו בלבד, ללא פנייה לערכאות שיפוטיות. אבל רגע לפני שאושר התיקון, נוסף סעיף קטנטן, (א), שקבע כי הכללים החדשים לא יחולו על מי שמחזיק במקרקעי ציבור יותר משבע שנים.

יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט דאז, ח"כ מיכאל איתן (הליכוד), הכיר כבר בעת ההיא בכך שמדובר במהלך שקוף של הלובי החקלאי. בדיוני הוועדה הסביר איתן ש"הם (החקלאים) הלכו אחורה, וראו ששבע שנים יכסה אותם ב-99.9% מהבעיות שלהם. קודם הם זרקו את החץ, אחר כך הם סימנו את המטרה. הם ראו שבע שנים, כתבו שבע שנים מסביב - ונגמר העניין".

מהלך ברור

אם אהוד ברק/שלום שמחון/ישראל כץ, או נציג אחר של הלובי החקלאי בממשלה, לא ידאג להסדיר את העניין מאחורי הקלעים, תאשר ועדת הכספים את סעיף 64 בחוק ההסדרים המסיר את סעיף (א), וקובע כי "אפשר יהיה להפעיל את הכלים הקבועים בחוק כלפי כל חוכר שחוזה החכירה שלו בא לסיומו, בלא הגבלה התלויה במשך הזמן שבו החזיק במקרקעין".

מבחינת המדינה, המהלך ברור: יותר מ-6,000 יחידות דיור במרכז הארץ, עם תוכניות מאושרות, לא יוצאות לפועל כי הן נמצאות על קרקעות חקלאיות - כאלה שיושבים עליהם הרבה יותר מ-7 שנים גם אחרי שחוזה החכירה הסתיים מזמן.

עוד 6,000 יחידות דיור נמצאות בהליכי תכנון מתקדמים. מעבר לכך, יש מי שמאמין שמשקיעים לא נכנסים לפרויקטים להשכרה ארוכת טווח - אחד הפתרונות היעילים ביותר למצוקת מחירי הדירות בישראל - בין השאר בגלל הכוח שיש בידי השוכר אחרי 7 שנים.

רשמו ביומן:

היום עשוי לסמן את קו פרשת המים - אחריו יהיה קל בהרבה להגיע לפשרה מול החקלאים ולשחרר את ההיצע שהשוק כל כך צריך.