מנורה-מבטחים מדווחת על ירידה של 23% מתחילת השנה

מנכ"ל מנורה-מבטחים: "העוצמה הניהולית שלנו תאפשר לקבוצה להעצים את התנופה" ■ ארי קלמן אופטימי למרות ירידה של 32% ברווח הנקי מתחילת השנה ל-203 מיליון שקל

קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה-מבטחים רשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2010 רווח נקי של 203 מיליון שקל. מדובר בירידה של 32% ברווחי החברה, שנגרמו בשל ירידה משמעותית ברווחים מעסקי ביטוח החיים. ברבעון השלישי רשמה החברה רווח נקי של 86 מיליון שקל - 159% יותר מהרווח הנקי שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

בחודשים האחרונים עברה מנורה-מבטחים שינויים רבים בהיבט הניהולי. מוטי רוזן, שזה לו דו"ח ראשון בקבוצה - שאליה הצטרף כמנכ"ל חברת הביטוח באמצע אוקטובר, אמר היום כי "מה שיפה כאן הוא שיש לנו כמה רגליים: הפנסיה, הפיננסים, שומרה, הגמל וכמובן עסקי הביטוח. מצאתי חברה מצוינת, משימתית ועם אנשים טובים".

בהקשר זה הוסיף יו"ר מנורה ביטוח ומנכ"ל הקבוצה, ארי קלמן, כי "העוצמה הניהולית במנורה כיום, מבחינת ניהול בכלל והבנת הביטוח בפרט, תאפשר לקבוצה להמשיך את התנופה מהעשור האחרון, שאף תמשיך ותתעצם".

ירידה ברווחים מהשקעות

בכל אופן, בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה מנורה רווח כולל, המשקלל גם רווחים שנזקפו להון, בהיקף של כ-239 מיליון שקל, לעומת 558 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ברבעון השלישי מדובר ברווח כולל של 107 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-24% ביחס לרבעון המקביל.

הירידה ברווח הכולל מתחילת השנה במנורה, כמו גם בשאר הענף, נובעת מקיטון ברווחים מהשקעות משוקי ההון, שפחתו מתחילת השנה בכ-53% לכ-1.57 מיליארד שקל.

רווחי פעילויות הפנסיה והגמל צמחו בכ-4% ובכ-32% מתחילת השנה, בהתאמה, וסייעו לחברה להציג ירידה של "רק" 52% בסופו של יום במגזר החיסכון לטווח ארוך - לסך של כ-130 מיליון שקל מתחילת השנה.

כך גם הגידול בהכנסות מדמי ניהול (החברה גבתה מתחילת השנה דמי ניהול משתנים בהיקף של כ-65 מיליון שקל) קיזז רק במעט גידול בהתחייבויות האקטואריות בגין חוזי ביטוח וגידול בתשלומים בגין מקרי ביטוח, תשלום קנס לאוצר בגין פרשת ההלוואות האסורות (שבוצע כבר ברבעון השני) וקיטון בהכנסות מהשקעות כתוצאה משינוי במדיניות ההשקעות בנוסטרו ביטוח חיים, בהתאם להנחיות המפקח.

בסך הכול נראה שיש בירידה בביטוח החיים גם מעין לקיחת "שלייקעס" מצד החברה ועיבוי הרזרבות לעתיד. בכל אופן, ביטוח החיים, הכולל גם את ביטוחי הבריאות, הניב למנורה מתחילת השנה רווח של 17 מיליון שקל - עשירית מהרווח שרשמה בתחום בתקופה המקבילה. ברבעון השלישי התמונה טובה יותר, והרווח בביטוח חיים ובריאות הסתכם בכ-40 מיליון שקל לעומת 15 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

לאחר צמיחה ניכרת במשך שנים רבות בביטוח האלמנטרי, גדלה החברה גם מתחילת 2010, אבל בשיעור סמלי למדי של 1%, כשהיא מציגה מתחילת השנה וגם ברבעון רווחיות בכל הענפים המרכזיים במגזר זה.

פעילויות הביטוח הכללי של מנורה ממשיכים להציג רווחיות נאה. פעילות הפיננסים של הקבוצה תרמה מתחילת השנה רווח של כ-36 מיליון שקל לעומת 40.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה.