גוטמן-עמירה: "מזהים חולשות במנגנון השוק ובשומרי הסף"

מנהלת מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך: המוסדיים צריכים לעשות שימוש בכוחם כדי לוודא שעסקות בעלי שליטה יהיו הגונות לכלל ציבור המשקיעים ולטובת החברה

"אנו מזהים חולשות במנגנון השוק ובמערך שומרי הסף, שמחייבות אותנו למלא את החסר, הן בדרישות גילוי ענפי ושיפור דוחות, הן בחיזוק שומרי הסף כמו חתמים ודירקטורים, הן בפיקוח עליהם כמו על רואי חשבון ובהגברת הפיקוח השוטף על החברות" - כך אמרה היום (ד') עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, מנהלת מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, בכנס השנתי של המחלקה שהתקיים בתל אביב.

גוטמן-עמירה הוסיפה: "כשאנחנו בוחנים היכן להתערב, מה היקף הגילוי הנדרש, ואיך להסדיר את הגילוי - התשובה תלויה בשוק. ככל שמנגנון השוק יהיה חזק יותר, אנחנו נתערב פחות. במנגנון שוק, הכוונה היא למערך שומרי הסף - רואי חשבון, גופים מוסדיים, דירקטורים, חתמים, אנליסטים ונאמנים".

במהלך הכנס סקרה גוטמן-עמירה את הנושאים המרכזיים שמחלקת תאגידים תטפל בהם בשנה הקרובה: כמו פרוייקט שיפור הדוחות, גילוי ענפי ליצירת סטנדרטים כדוגמת ענף הגז והנפט, פיקוח על דירקטורים, הקמת מערך פיקוח על רואי חשבון והחייאת שוק החיתום.

לצד השינויים הצפויים ברגולציה, קראה גוטמן-עמירה לציבור המוסדיים, לעשות שימוש בכוחם כדי לוודא שעסקות בעלי שליטה יהיו הגונות לכלל ציבור המשקיעים ולטובת החברה, לדרוש חיתום בהנפקות שהם משתתפים בהם ולא לוותר על גילוי בהסדרי אג"ח. מתוך הנפקות ראשוניות בהיקף כולל של יותר מ- 3.2 מיליארד שקל בשנה החולפת, כמעט כולן נעשו ללא חיתום.

גוטמן-עמירה: "בשוק ההנפקות בבורסה הראשית של לונדון, וכך גם בארה"ב IT’S NOT DONE. החתמים מהווים שחקן מרכזי משום שהציבור לא מסכים להתקרב להנפקות ענק, הן בשוק ההנפקות הראשוניות אך גם במשניות, ללא חתם רציני. בישראל, בשל הדילול הניכר בביקוש לחיתום, במעט ההנפקות שיש חתם הוא נעדר כוח ממשי ומכאן לא ברור עד כמה בדיקת הנאותות שהוא מבצע, הינה מספקת. המצב הזה הוא כשל שוק, וכאמור בכוונתו לשנות אותו מהותית באמצעות הסדרה".

גוטמן-עמירה הדגישה את חשיבות השווי ההוגן בעידן ה-IFRS, וציינה כבעיה את הניפוח בהערכות השווי: "רואי החשבון חייבים לדרוש מהחברות לבסס את ההנחות ואת המספרים של הערכות השווי. גם ב-2011 נקדיש תשומות פיקוח משמעותיות לבחינת הערכות השווי".