עובדי הכרמל, מקום עבודתכם נשרף? "לא תקבלו שכר"

כך קובעים משפטני חברת חשבים ■ היעדרות מהעבודה בשל אי-יכולת להגיע היא על חשבון העובד ■ ממליצים לחוקק חוק אירוע אסון המוני שבו יוגדרו המחויבויות כלפי עובדים ומעסיקים

"אין חובה לשלם שכר לעובדים שמקום עבודתם עלה בלהבות" - כך קובעים משפטני חברת חשבים למידע עסקי, ומסבירים כי "ניתן לראות בשריפה זו סיכול שאינו מאפשר לקיים את חוזה העבודה בין הצדדים, ולפיכך אין צורך לשלם בגינו שכר לעובדים, כי אין אפשרות כמובן לדרוש מהעובדים להתייצב במקום עבודתם ולהיות מוכנים לעבודה".

היועצים המשפטיים של חשבים ממליצים למעסיקים ולעובדים אשר מקומות העבודה שלהם נסגרו עקב השריפה, להגיע להסדר ביניהם בדבר תשלום השכר בדרך של יציאה לחופשה שנתית, וזאת אם לזכות העובדים עומדים ימי חופשה צבורים מראש.

ביחס לאפשרות שחלק גדול מבתי העסק יושבתו לתקופה ארוכה מאוד ואולי אף ייסגרו, משפטני חשבים אומרים כי במקרה זה יהיה על בעל בית העסק לפטר את עובדיו ולשלם פיצויי פיטורים. הוא יוכל גם להוציא את עובדיו לחופשה ללא תשלום עד למציאת פתרון לבית העסק, אך במקרה זה "יוכלו העובדים להתפטר ולדרוש פיצויים בשל הרעה מוחשת בתנאי עבודתם".

עובד שנחסמה דרכו בכביש למקום העבודה, או שפונה מביתו בשל הדליקה בכרמל ואינו יכול להתייצב במקום עבודתו, אינו זכאי לתשלום בגין ההיעדרות מהעבודה, והיא נחשבת ליום חופשה.

"יש מעבידים המתחשבים בעובדיהם ומפצים אותם בתשלום רגיל, בדיוק כפי שעושים מעבידים רבים שמעובדיהם נמנע מלהגיע לעבודה עקב פגעי מזג-אוויר", אומרים משפטני חשבים.

לדעת משפטני חשבים, הדליקה בכרמל מלמדת כי יש מקום לחוקק חוק אירוע אסון המוני, הכולל גם אסונות טבע, שיגדיר את מחויבויות המדינה לעובדים ולמעסיקים במקרים כמו הדליקה בכרמל ואסונות אפשריים דומים, כגון רעידות אדמה, סופות רוח קיצוניות וכו'.