שוחררו שני הקטינים שנעצרו בחשד לגרימת השריפה בכרמל

המחוזי: "העבירה המיוחסת לחשודים בקשר ישיר לשריפה אינה הצתה אלא רשלנות; אין להטיל על כתפיהם הצרות של שני קטינים בני 14 ו-16 אחריות לאסון לאומי"

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה הבוקר (ב') לשחרר בתנאים מגבילים את שני החשודים מעוספיה, בני 14 וחצי ו-16, שנעצרו במוצ"ש האחרון בחשד לרשלנות שגרמה לשריפת הענק בכרמל.

בכך קיבל השופט אברהם אליקים את הערר שהגישו שני האחים הקטינים החשודים בעבירות של גרימת שריפה ברשלנות וגרימת מוות ברשלנות, על החלטת בית משפט השלום מאתמול (א') לעצור אותם ל-4 ימים לצרכי חקירה. עם זאת, השחרור עוכב עד השעה 14:00, על מנת לאפשר למדינה להגיש ערר לבית המשפט העליון.

השופט אליקים הדגיש בהחלטת השחרור כי העבירה המיוחסת לחשודים בקשר ישיר לשריפה אינה עבירת הצתה אלא עבירת רשלנות, והוסיף: "הנני מדגיש זאת שכן מדובר בקטינים, ושילוב של רשלנות וגיל צעיר הוא שילוב שיש בו כדי להקל את האווירה הקשה שעולה כנגד העוררים במסגרת תיק זה".

השופט הבהיר עוד כי על מנת להיות מורשע בעבירת הרשלנות המיוחסת לאחים, לא נדרשת תוצאה אלא די בגרימת סכנה שריפה, והזכיר כי במקרה של קטינים בגילם ההלכה שיצאה מבית המשפט העליון היא כי יש להתחשב בקטינות בקביעת האחריות לעבירה.

לדבריו, על-פי הלכה זו הקטינים "אמנם אחראים למעשיהם, אך לא במובן המלא. ולכאורה, יש לראות מעמדם כבעלי אחריות מופחתת, שנובעת למשל מהתפתחויות פיזיולוגיות והיעדר ניסיון חיים. כאשר בבוא העת, אם תגיע העת, יצטרך בית המשפט לבחון את שיקול-דעתו של קטין רשלן - יש לזכור כי מדובר למשל בקטין בן 14 וחצי, על כל המשתמע מכך בעת בחינת רשלנותו".

עניין נוסף אותו הגדיר בית המשפט כ"לא פחות חשוב" הוא נושא החשד לגרימת מוות של 41 בני אדם שנספו באסון הכרמל. השופט ציין כי אין בסיס ראייתי לייחס חשד זה לקטינים. "בנושא זה לא מצאתי בסיס כלשהו לחשד שכן, כדי לייחס לעוררים ולו חשד שכזה, צריך להתקיים קשר סיבתי וגם צפייה של המתרחש ולא מצאתי בחקירות שנוהלו עד עתה", קבע.

השופט הוסיף כי אין מחלוקת שאירוע השריפה הינו אירוע המהווה אסון לאומי וטראומה לאנשים רבים, בוודאי למי שיקיריו נספו בכרמל, "אך עדיין אין להטיל על כתפיהם הצרות של שני קטינים בני 14 ו-16 אחריות לאותו אסון לאומי".

"יש לחקור זאת", ציין השופט, ושיבח את המשטרה שלדבריו עושה את מלאכתה נאמנה.

במאמר מוסגר ציין השופט כי יש להציג בהקדם האפשרי חוות-דעת מומחה מטעמו של חוקר שריפות באשר לקשר שבין הרשלנות המיוחסת לכאורה לקטינים לבין האירוע עצמו.

לבסוף קבע השופט כי כאשר הוא בוחן את גילם הצעיר של האחים, את העבירה המיוחסת להם ואת השפעת המעצר עליהם עד עתה, הוא סבור כי "ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של שחרורם בחלופת מעצר".

החשדות שמייחסים לשניים בלשי היחידה המרכזית של מרחב החוף הנם גרימת השריפה ברשלנות, לאחר שהשניים ישבו בתוך שטח מיוער בעוספיה, הדליקו מדורה, בישלו קפה ועישנו נרגילה.

בשום שלב לא נטען כלפי הקטינים כי היתה להם כוונה לגרום לשריפה, אך במשטרה חושדים כי הם עזבו את המקום שבו ישבו בלי לכבות את האש שהדליקו.

הקטינים יוצגו על-ידי עורכי הדין בוריס שרמן ועראף ויסאם מהסנגוריה הציבורית.