לאומי בעקבות הפועלים: ייתן ריבית על יתרת זכות בעו"ש

הבנק נענה ללחצי ח"כ אקוניס: יעניק ריבית נמוכה מהריבית על פיקדונות - כדי לעודד חיסכון

בנק לאומי יוצא בעקבות בנק הפועלים , ויציע ללקוחותיו מתחילת ינואר ריבית על יתרות זכות בחשבון העו"ש (עובר ושב). הריבית תהיה נמוכה במקצת מהריבית על פיקדונות, הנמוכה לכשעצמה, כדי לעודד את הלקוחות לחסוך ולהפקיד. את התוכנית של לאומי הציג אתמול (א') המשנה הבכיר למנכ"לית, זאב נהרי, ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד).

על פי הערכות, הואיל והפועלים ולאומי מחזיקים כשני שלישים ממשקי הבית, לא תידרש כעת חקיקה שתכפה על הבנקים מתן ריבית זכות. צפוי כי בעקבות הבנקים הגדולים גם דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי ייצאו בתוכנית דומה. בתגובה נמסר מדיסקונט והבינלאומי כי "הנושא בבחינה". מזרחי טפחות, שלא הגיב, מפעיל כיום תוכנית דומה - אך ללקוחות במגזרים ספציפיים בלבד.

החיים בזיגזג

כבר ביוני הציג בנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, תוכנית דומה בתפיסתה אך שונה במרכיביה. הפועלים הציע לאפשר ללקוחותיו הנמצאים ביתרת חובה קיזוז בין יתרות הזכות ליתרות החובה.

מנתוני בנק הפועלים עלה כי שליש מהלקוחות "מזגזגים" בין יתרת זכות ליתרת חובה, ולהם התוכנית תסייע. הואיל וריבית החובה גבוהה מריבית הזכות, הלקוחות ירוויחו בכך שלא ישלמו את ההפרש - ובכך יקטנו מאוד תשלומי משיכת היתר שלהם.

בנק ישראל הגדיר את התוכנית "פורצת דרך", ולאחר הצגתה הביע המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, באופן חריג תמיכה בה ואמר כי "אני רוצה לציין לשבח את יוזמת הפועלים לקזז ריבית זכות עם ריבית חובה על משיכת יתר למשקי הבית".

הציפיות של בנק ישראל היו כי בנקים אחרים ילכו בעקבות הפועלים.

לפני כשנה וחצי יזם אקוניס הצעת חוק, המחייבת את הבנקים לשלם ריבית זכות. "הואיל וכיום הבנקים גובים עמלה מהלקוחות על כל פעולה ומחייבים את חשבונם בריבית על יתרות חוב, יש לקבוע הסדר מקביל המחייב אותם לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות. הנגיד, לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת ובאישור שר האוצר, ייקבע את שיעורה המזערי של הריבית", כתב אקוניס בדברי ההסבר לחוק. הצעה דומה העלתה ח"כ אורית נוקד (העבודה) בכנסת הקודמת.

הצעת החוק נכנסה להקפאה

בעקבות יוזמתו של קינן, ולאחר התערבות בנק ישראל, הקפיא אקוניס את המשך הטיפול בהצעת החוק עד סוף השנה, אך עד לפני כמה שבועות נראה היה כי אף בנק לא הולך בעקבות הפועלים. בנסיבות אלו הודיע אקוניס בסוף אוקטובר לחזקיהו כי "על סף סיום שנת 2010 לא נראה כי הבנקים מתכוונים לעמוד בהסדר, והם אינם נרתמים ליישומו במועד קרוב. בשל כך, נראה כי לא יהיה מנוס מלקדם את הצעת החוק". בעקבות הלחץ של אקוניס הציג, כאמור, לאומי את תוכניתו, שבה התחבט במשך זמן רב.

55
 55