עיני: "אם לא תוקם ממשלת אחדות - על העבודה לעזוב"

הבליץ הפוליטי של עיני: רומז כי אם ראשי המפלגות לא יפנימו את דבריו "בין השורות", הוא בעצמו יוביל למהלך של פרישת העבודה מהממשלה ■ "שלום אזורי - הערובה לכלכלה נכונה"

לראשונה מאז שהוביל את מפלגת העבודה אל ממשלת נתניהו, הודיע היום (ה') בפומבי יו"ר ההסתדרות עופר עיני, כי בכוונתו להוביל למהלך פוליטי שיוציא את מפלגת העבודה בחזרה אל האופוזיציה, אלא אם תקום ממשלת אחדות יחד עם "קדימה" שתביא לחידוש התהליך המדיני.

"בזמנו תמכתי בכניסת מפלגת העבודה אל הממשלה בגלל המשבר הכלכלי הקשה ואני עדיין עומד מאחורי ההחלטה הזאת, אבל היום אנחנו מדשדשים וכשיתקיים דיון במפלגת העבודה ויתקיים דיון כזה, מפלגת העבודה תהיה חייבת להודיע על יציאה מהממשלה אם אין תהליך מדיני", הבהיר עיני. לדבריו, אם ראש הממשלה רוצה להוביל תהליך מדיני, הוא חיב להכניס את סיעת קדימה אל הממשלה. "העם הזה רוצה אחדות, הוא רוצה תהליך מדיני. מפלגת העבודה צריכה להציב תנאי להישארותה בקואליציה - ממשלת אחדות עם מוטיב מרכזי של הובלת שלום, כי הערובה הטובה ביותר לכלכלה נכונה היא שלום אזורי - אין דבר חשוב מזה". עיני, שנחשב חזק מאוד לא רק במפלגת העבודה, רמז כי מוטב שראשי המפלגות יובילו את המהלך הפוליטי, אחרת הוא יידע לעשות זאת: "אני מקווה שמי שאמור להבין בין השורות את מה שאמרתי באמת יבין, אחרת לטעמי צפוי שינוי במערכת הפוליטית".

עיני אמר את הדברים בפתחה של ועידת החיסכון הפנסיוני של "מגדל" ו"כלכליסט", כשהטריגר לדברים הוא האסון בכרמל והדו"ח החמור שפרסם מבקר המדינה בעניין מערך הכבאות בישראל. "כל מה שנכתב ונאמר בדו"ח המבקר ואפילו מעבר לזה אנחנו כבר ידענו, אבל אף אחד לא עשה שום דבר", הוא אמר. "למזלנו יש גיבורים אמיתיים בסיפור הזה והם הכבאים, שבתת-תנאים מטפלים בכל שריפה ושריפה, וביום הזה אני גאה להיות זה שמייצג אותם". עיני הבהיר כי הוא מקווה שלראשונה יקשיבו באמת לכבאים כשיגבשו את הרפורמה המיוחלת כדי לבנות שירות כבאות טוב יותר - ועקץ בהזדמנות זאת את מקבלי ההחלטות בירושלים כשאמר: "במדינת ישראל יש עוד שרותי כבאות, וזו הממשלה. כי במקום להוביל תהליכים היא מכבה שריפות. כך שמענו אתמול שנפל התהליך המדיני, ואני שומע את הייאוש מקרב כל האזרחים וכל השכבות".

עיני טען כי מחדלים אפשר למצוא לא רק במערך הכבאות, אלא בגופים ציבוריים אחרים שמוזנחים לדבריו בשל מדיניות הממשלה. "במערכת הבריאות אולי קשה לראות את המחדל, אבל מספיק שיש שפעת חריגה ואין כבר איפה לאשפז חולים. אתם חושבים שעובדים סוציאליים שרצים מבית לבית עם חוסר בכוח אדם ומשכורת של 4,500 שקל בחודש משקפים מצב טוב יותר? הרשימה עוד ארוכה, אבל עד שלא קורה זעזוע אף אחד לא טורח להתיישב ולתקן".

יו"ר ההסתדרות הודיע לראשונה בפומבי כי הוא תומך בהבאת עובדים זרים נוספים לענף הבניין - זאת בדומה להערכות קודמות ב"גלובס". עיני חשף כי ראשי הקבלנים מוכנים להבטיח לממשלה לקצר את הליך מסירת הדירות החדשות לרוכשים מ-30 חודשים כיום (מרגע חתימת החוזה) לכדי 18-20 חודשים - וזאת בתנאי שהמדינה תגדיל את מכסות העובדים הזרים בתחום מה שמכונה "העבודות הרטובות" בענף הבניין. עיני ציין כי קיצור הליך מסירת הדירות מהווה את אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להורדת מחיריהדיור. לדבריו, תוכניות שונות להכשרת עובדים ישראלים בענף נכשלו, ולכן הממשלה חייבת להקשיב בעניין לקבלנים.

אייל גבאי: השלטון המקומי אשם

מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי, התייחס גם הוא לדו"ח מבקר המדינה וטען כי מי שאשם בטרפוד הרפורמה במערך הכבאות הוא השלטון המקומי. "לראשי הרשויות היה רצון להנציח את המנה הקיים כי הוא מהווה מקור לתקציבים ולמשרות. שני שרי הפנים האחרונים דיברו על הקמת רשות לאומית, אבל בפועל שניהם לא היו מסוגלים להניח על שולחן הממשלה הצעת חוק, כנראה בגלל לחץ השלטון המקומי".