דו"ח: לאן באמת הולכים הכספים שמיועדים לניצולי השואה?

דו"ח של מכון ירושלים, כפי שדווח בגל"צ, מצביע כי החברה לאיתור והשבת נכסים לניצולי השואה מקצה יותר לריהוט, מחשבים ומשכורות לעובדי החברה, מאשר להשבת הכספים לניצולים

דו"ח של מכון ירושלים לחקר שווקים, כפי שדווח בגל"צ, מצביע כי החברה לאיתור והשבת נכסים לניצולי השואה מקצה יותר סכומים על ריהוט, מחשבים ותשלום משכורות לעובדי החברה בשנתיים הראשונות מאז נוסדה, מאשר להשבת הכספים לניצולים.

בעוד 11 שנים על פי חוק תפורק החברה לאיתור והשבת נכסים לנספי השואה והכסף שאגרה, שמסתכם בכמיליארד שקלים, יחולק לרווחתם של הניצולים. על פי הדוח, נראה שהייעוד המרכזי של הקמתה - השבת הרכוש שנגזל לניצולים - לא מתממש.

לפי נתוני מכון ירושלים, החברה הוציאה 20 מיליון שקל על ריהוט, מחשבים ומשכורות, ולעומת זאת הצליחה להשיב באותה התקופה, רכוש בסכום של 5.5 מיליון שקל ל-10 יורשים בלבד, זאת לעומת אלפי פניות שהגיעו למשרדה.

בועז ארד, שחיבר את המסמך, קורא לשנות מיד את דפוס הפעילות של החברה: "התגמול צריך להיות רק עבור הכסף שהיא מצליחה להחזיר ליורשים על מנת לתמרץ אותה לפעול להחזרת הכספים ולא להחזקה בהם. יש להפסיק את הנוהל של עשיית שימוש בכספי ניצולי השואה כאילו זו קופה קטנה שניה של מדינת ישראל".

בארגוני ניצולי השואה סירבו להתייחס לדברים באופן רשמי, אבל שלא לציטוט קראו לחברה להעביר באופן בהול את הכספים לטובת הניצולים הנזקקים. הדו"ח סוקר את מצבם של הקשישים החיים כיום במדינה שמספרם עומד על פי הערכות על כ-200 אלף איש.

מנכ"ל משרד הגמלאים לשעבר, אבי ביצור, מפציר במדינה לתקן את "המצב המעוות": "אל תשליכני לעת זקנה, זו לא מנטרה של כוכב נולד. הגיע הזמן לעשות זאת הלכה למעשה, תנו לניצולי השואה וגמרו את הסאגה הזו, זה לא לכבודנו, זה מבייש".

מהחברה להשבת נכסים נמסר כי "מטרתה היא להשיב רכושם של יהודים שניספו בשואה. החוק קבע פרקי זמן ונהלים לפרסום ולחיפוש היורשים ונעשים מאמצים מדי יום לאיתורם. פונים רבים אינם יכולים לספק מידע מינימלי שיוכיח כי הם היורשים, ובתנאים כאלה אין החוק מאפשר להחזיר רכוש. מעל ל-300 מיליון שקל הועברו לסיוע לניצולים, ועתה נותר בידי החברה נכסים בשווי 800 מיליון שקל".