הנקראות ביותר

"המשכנו להתנהג כאילו העולם לא השתנה וקיבלנו נבוט בראש"

JVP של אראל מרגלית מכרה בסוף 2010 כ-30% מאחזקותיה בחברת קליקטק, תמורת 112 מיליון דולר - הישג חסר תקדים ל"משוגעים מירושלים" ■ למי הוא מפרגן? לעמוס שפירא, מנהל שאפשר לסמוך עליו

אראל מרגלית
אראל מרגלית

אראל מרגלית, שותף מייסד בקרן ההון סיכון JVP, נכנס לרשימה שלנו בזכות לא מעט מזל. בסוף נובמבר 2010, מכרה JVP כ-30% מאחזקותיה בחברת קליקטק טכנולוגיות השבדית, תמורת 112 מיליון דולר.

בימים בהם מעיין האקזיטים בהיי-טק חרב, זה הישג יוצא דופן. האמת היא שזה אקזיט יוצא דופן גם בימי שגשוג: JVP רשמה החזר של כ-4,000% על השקעתה בחברה לפני שש שנים.

איך קרן הון סיכון מירושלים מגיעה להשקעה בחברה שבדית? במקרה, במזל.

בשנת 2004, JVP בחנה את נושא הבינה העסקית וערכה סקירה של החברות הפעילות בתחום העולם, במטרה לבחון כדאיות השקעה. כך התגלתה קליקטק השבדית, שהוקמה ב-1993 כחברת תוכנה בתחום הבינה העסקית. ביולי 2010 קליקטק השלימה הנפקה ראשונה מוצלחת בנסד"ק. שישה חודשים לאחר מכן, JVP מכרה 30% מאחזקותיה בחברה בחיתום יתר. JVP עדיין אחת מבעלות השליטה בחברה, עם אחזקה של כ-15% בחברה.

קרן JVP מנהלת כ-800 מיליון דולר, משקיעה בחברות בשלבים המוקדמים בתחומי המדיה, האינטרנט, המוליכים למחצה והתוכנה.

אראל מרגלית

- כיצד אתה קובע יעדים לארגון, לעובדים, לעצמך?

"אנחנו קובעים יעדים יחד. פעם בשלושה חודשים מתכנסים כל השותפים, מנסחים את היעדים העתידיים וסוקרים את התקדמות החברות המצליחות. זה הזמן שבו השותפים חושפים מהלך אמיץ במיוחד שהם רוצים לעשות. עם השנים למדנו שתמיד יש נטייה לדבר על המשברים, ולכן אנחנו משקיעים מאמץ ומדברים רק על החברות המצליחות. בחברות במשבר אנחנו עוסקים בנפרד. זה טוב מאוד גם למורל.

"בנוסף, זה יוצר תחושת שיתופיות ומעורבות בביזנס כולו. השותפים מספרים זה לזה על מה הם עובדים, ומתגבשות קבוצות עבודה. אנחנו מתנהלים כמו להקת ציפורים. ככה מצאנו את קליק. כל אחד מבין שיש לו לעשות עסקה אחת בשנה, ואחד מהיעדים הוא לרענן את נקודות המבט, להיות במגע עם התחושות הסובייקטיביות".

- איך אתה מגדיר איכות?

"איכות במקרה הזה היא היכולת לראות מיזם מעניין עם פוטנציאל וללוות אותו. גם אם זה תחום שחיפשת בו הרבה פעמים. לפעמים רואים מיזם ראשוני שיש לו אנרגיה. איכות במקרה של חברה צעירה הוא שילוב בין התחום שאליו היא פונה, הרעיון והחדשנות. לפעמים האיכות היא בניחוח של היזם, גם אם הוא לא מנהל טוב. במקרה שלנו גם האהבה קשורה לאיכות".

- איך היית מגדיר את החזון של הארגון?

"אנו ארגון מובהק מאוד בעשייה שלו. אנו נכנסים כמשקיעים לחברות, מחזיקים בהן נתח משמעותי ומתחילים לרוץ. מצד שני, החזון שלנו התחדש בשנים האחרונות: לחבר בין העולמות השונים לטכנולוגיה, להביא רעיונות שישנו את האופי שבו אנשים מתקשרים, לומדים, מבדרים ומעשירים את חייהם".

במקרה של JVP שינוי החזון לפני כארבע שנים לא היה פשוט: "בהתחלה אמרו שאנחנו 'המשוגעים מירושלים', אבל קיבצנו אנשים שהתלהבו לחבר בין טכנולוגיה לניו-מדיה: גדי תירוש, קובי רוזנגרטן, אורי אדוני וחיים קופנס. יצרנו סביבה שהדיאלוגים היו טבעיים והלהבנו אחד את השני. בגלל החלוציות הרגשנו כמו קיבוץ בנגב. לאט-לאט נוצרה תנועה".

- מהו ה"אני מאמין" הניהולי שלך?

"לנסח את ה'מה' לפני שמפריעים עם ה'איך'. אנשים מעכבים את עצמם ולא עושים את מה שהם באמת רוצים. צריך לזקק את מה שאתה רוצה. זה תהליך קשה, כי צריך להיות מחובר למציאות וגם לדעת להגיד לא. אני ללא חושש מכאוס כי יש פרוצדורות מובנות וסביבן אפשר לנוע בחופשיות".

- מהם הקווים האדומים שלך, של הארגון?

"להשקיע בחברה ולשכוח ממנה. אין דבר כזה שאנחנו לא יודעים בדיוק מה קורה בחברות הפורטפוליו שלנו. אנחנו לא רוצים להפתיע את עצמנו, ולכן המידע צריך לזרום ולהיות מדויק ואמין. מצד שני, זה בסדר גמור שחלק מהדברים לא הולכים כפי שציפינו".

- איזה שינוי ניהולי שעשית בקריירה אתה הכי גאה?

"כשהעולם השתנה מבחינה טכנולוגית והיה קשה לחלק מאיתנו לרוץ אחרי סוג מסוים של עסקאות, עשינו שינוי גדול: הפכנו צנועים יותר מבחינת הנוכחות בעולם. נפרדנו מאנשים שהלכו אתנו שנים ולא התחברו לכיוונים החדשים. בגלל המשבר נאלצנו להמציא את עצמנו מחדש. הגדרנו מחדש את הארגון והחלטנו להתמקד בחברות טכנולוגיה בישראל ובירושלים".

- מי מהמנהלים במשק ביצע השנה מהלך מוצלח?

"עמוס שפירא. בתקלה שהפילה את מערכות סלקום הוא השכיל לצאת לעיתונות עם היוודע היקף המשבר. הוא השתמש בכל במה אפשרית ולא הסתיר לרגע את אמיתות הבעיה. כמו-כן, הוא לקח על עצמו, כפי שמנהל מוצלח עושה, את האחריות המלאה ולא ניסה להתנער ממנה. מהלכיו הוכיחו, כי לסלקום יש מנהל שניתן לסמוך עליו שיוביל את החברה בגאות ובשפל".

- איזה מהלך ניהולי מעברך אתה מגדיר כטעות?

"בתקופת המשבר של 2001, JVP הייתה קרן בינלאומית בתחום הקומוניקציה. הטעות הייתה שהמשכנו להתנהג כאילו העולם לא השתנה וקיבלנו את הנבוט בראש מאוחר יותר, כי כל העולם השתנה. היה לנו קשה להיפרד ממה שהיינו, ממה שהעולם היה".

לפרויקט המלא

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות