ת"א 75 סגר בשיא; ועדת הכלכלה הקפיצה שותפויות הגז

עליות חדות נרשמו בדלק קידוחים, אבנר, רציו וישראמקו בעקבות ההצבעה בוועדת הכלכלה ■ דויטשה בנק: הבנקים יהנו מתהליך עליית הריבית ■ המחזור כ-2.2 מיליארד שקל

בבורסת תל אביב התנהל היום המסחר (ג') במשך כמעט כל היום במגמה מעורבת, ברקע המגמה החיובית שחתמה אמש את המסחר בוול סטריט. אסיה נסחרה בעליות שערים וגם באירופה המגמה חיובית. החוזים העתידיים אותתו על צפי לפתיחה מעורבת בוול סטריט היום. השוק כולו בכלל, ומניות הגז והנפט בפרט, נסחר ברקע ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי. המוקד עובר, כך נראה, למניות השורה השנייה כשמדד ת"א 75 המשיך היום לשבור שיאים ומנגד מדד המעו"ף נעצר וסגר בירידה קלה. המחסור היה גבוה והסתכם בכ-2.17 מיליארד שקל.

יומה הראשון של שנת 2011 בוול סטריט נפתח כאמור בעליות נאות, המשך ישיר לחודש דצמבר. המדדים טיפסו לשיא של שנתיים, אם כי בשעה האחרונה של המסחר נרשמה התמתנות בעליות. העליות נתמכו בנתוני מאקרו חיוביים שפורסמו כחצי שעה לאחר הפתיחה, המראים כי המגזר היצרני ממשיך לצמוח.

ועדת הכלכלה תומכת בעמדת לנדאו

דוח ועדת ששינסקי הסופי הוגש אתמול בערב במשרד האוצר בירושלים, וההמלצה המרכזית בו הייתה העלאת חלקה של המדינה בהכנסות הנפט והגז משליש כיום ל-52%-62%. עוד המליצה הוועדה להנהיג היטל רווחי נפט וגז פרוגרסיבי בשיעור של 20%-50% ולבטל את ניכוי האזילה. שיעור התמלוגים יישאר בעינו - 12.5%.

עיון מעמיק בדוח מגלה כי קידוח "תמר" הוחרג דה-פקטו כמעט באופן מלא: תקופת המעבר, בה יהיה חלקה של המדינה 43%-59% בלבד, תחול לכל אורך חיי הפרויקט ובנוסף, המיסוי על "תמר" יחל רק לאחר החזר של 200% מההשקעה.

היום בצהריים התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לדון במסקנות הדוח הסופי. בסיכום הדיון החליטה ועדת הכלכלה לתמוך דווקא בעמדת משרד התשתיות ולא בעמדת משרד האוצר.

ישראמקו זוכה להמלצה חמה מדויטשה בנק

מניות ושותפויות הגז - דלק אנרגיה , דלק קידוחים , אבנר , ישראמקו , רציו , מודיעין , גבעות ועוד - ריכזו כאמור עניין רב ומרביתן רשמו עליות חדות.

בסקירה מיוחדת שהגיעה ל"גלובס" מציין האנליסט ריצ'רד גוסו מדויטשה בנק את "הטיפול המיוחד" שקיבל מאגר "תמר" במסגרת הדוח הסופי וממשיך להעניק למניית ישראמקו המלצת "קנייה" במחיר יעד של 67 אגורות ליה"ש, זינוק חד של כ-54% לעומת מחיר הבסיס הבוקר בבורסת תל אביב.

ניר זוננברג, מנהל מחלקת המחקר BUY SIDE בבית ההשקעות מיטב, אומר בעקבות פרסום מסקנות ועדת שישנסקי כי "מעיקרי הדברים עולה כי הוועדה ריככה מעט את מסקנות הביניים והעניקה הקלות מסוימות למאגרים שיפותחו עד 2014, בקריצה לתמר. למרות זאת, ההקלות לתמר הינן קלות עד בלתי משמעותיות והמסקנות המרוככות הן עדיין מעל להערכות השוק. ההקלות למאגר תמר יבואו לידי ביטוי בכך שהמס יתחיל להגבות בשנה או שנתיים עיכוב. לפיכך, הקלות אילו אינן משמעותיות. יש לזכור כי הועדה צריכה לעבור אישור הממשלה. כמו כן, פרופ' ששינסקי העיר ולא היה מוכן לפרט על מיסוי על תמלוגי העל. כנראה שבדו"ח המפורט (שיצא היום) תהיה התייחסות למיסוי על תמלוגי העל שמקבלים גורמים כמו כהן פיתוח, דלק אנרגיה ודלק, קבוצה וסביר כי גם אלו יהיו כפופים למיסוי. בשורה התחתונה - אין בשורות משמעותיות".

"בנק ישראל יעלה את הריבית במהלך 2011 ל-3% שיוביל לשיפור בתוצאות מרבית הבנקים במהלך השנה הקרובה", כך מעריכים כלכלני דויטשה בנק בסקירה מקיפה על הבנקים בישראל שפרסמו היום. אנליסט הבנקים של דויטשה בנק, דן הרוורד, מעריך כי העלאת הריבית תביא להתרחבות המרווחים, תשואה גבוהה יותר על תיק ההשקעות של הבנקים (תיק הנוסטרו) ועלייה בשווי ההוגן של נגזרים. בדויטשה בנק מעריכים כי בנק פועלים הוא יהיה המרוויח הגדול ממהלך העלאת הריבית.

שיבושים בחלק מהמפעלים של כיל . החברה דיווחה הבוקר כי מועצת העובדים של מפעלי ים המלח, ממגזר כיל דשנים, נוקטת בעיצומים המתבטאים, בין היתר, בהגבלת תהליכי הייצור והאחזקה המשפיעים על פעילות המפעל ומפעלים אחרים המצויים בחצריה. עיצומים אלה גורמים לשיבוש תהליכי הייצור עד כדי עצירת פעילות מתקני ייצור.

חברת ביוליין דיווחה הבוקר כי לשכת המדען הראשי במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת) האריכה בשנתיים נוספות את הזיכיון של החברה על החממה הביוטכנולוגית, הקרויה ביוליין אינוביישנס ירושלים.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]