הממשלה אישרה: חברת דואר ישראל תקים סוכנות ביטוח

לאחר כמה חודשי עיכוב, דואר ישראל מתקדמת בהעמקת פעילותה בתחום - הסוכנות תורשה לעסוק בביטוח פנסיוני ובביטוח כללי ■ עדיין לא ברור כיצד תוקם האופרציה

לאחר כמה חודשי עיכוב, חברת דואר ישראל מתקדמת בהעמקת פעילותה בתחום הביטוח. הממשלה אישרה לחברת הדואר להקים סוכנות ביטוח בבעלותה, אשר תורשה לעסוק בתיווך בביטוח בענפי הביטוח הפנסיוני והביטוח הכללי. נכון להיום, לדואר פעילות ביטוח כללי - מכירת ביטוחי רכב - באמצעות שיתוף פעולה מוצלח עם סוכנות הביטוח מזרח, שבשליטת גיא בר.

המיזם המשותף לדואר ולמזרח הוקם ב-2007 עם קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, לצורכי מכירת ביטוח רכב - רכוש (מקיף וצד ג') וחובה בסניפי הדואר. מבחינת הדואר ומזרח, מדובר בשותפות מוצלחת, ולפי הערכות, ההסכם בין הצדדים תקף כך ששיתוף הפעולה ימשיך גם לאחר הקמת הסוכנות של הדואר.

הסוכנות שתוקם היא חברה פרטית שתממן חברת הדואר, ותהיה זכאית לעמלות מחברות הביטוח בתמורה למכירת ביטוחים בסניפי בנק הדואר. עם זאת, קבלת הרישיון אינה סוף פסוק ועדיין לא ברור כיצד תקים חברת הדואר את האופרציה, ועניין זה - בעיקר בהתייחס למוצרי ביטוח מעבר לביטוחי רכב - ייבחן בהמשך. לדברי ששי שילה, יו"ר דירקטוריון הדואר, "זהו עוד נדבך במהפכה החברתית-פיננסית שמוביל בנק הדואר. שירותי הביטוח ניתנים על ידי דואר ישראל זה יותר משנתיים בהצלחה חסרת תקדים, והקמת החברה תהווה קפיצת דרך בהרחבת השירותים וברווחיות בנק הדואר".

התרחבות נוספת?

את ההתרחבות למתן מוצרים ושירותים פיננסיים, ובכללם מכירת הביטוחים באמצעות הדואר, הוביל המנכ"ל היוצא של דואר ישראל, אבי הוכמן. "ללא ספק הקמת סוכנות הביטוח תמשיך ותצעיד את חברת דואר ישראל כרשת קמעונאית פיננסית המספקת פתרונות פיננסיים בתחומים רבים, הנוגעים לחייהם של לקוחות הדואר", אמר היום (ג') הוכמן.

מטרתה של הקמת הסוכנות היא הרחבת היצע השירותים שמציע הדואר, באמצעות מכירת ביטוחים בסניפיו, כך שיוכל לקבל תמורת שירותים אלו עמלות מחברות הביטוח תוך הפחתת המגבלות והסרבול הקיים בפעולה בתחום שלא במסגרת סוכנות ביטוח. דירקטוריון הדואר אישר את המהלך בפברואר 2010, וכעת, עם אישור הממשלה, תוכל החברה הממשלתית להמשיך בהעמקה ובשינוי של פעילותה בתחום. ייתכן כי בכוונת הדואר להתרחב גם לתחומי ביטוח נוספים, בהם חיסכון פנסיוני (בקשר הדוק עם הסכם הפנסיה חובה), אם כי הנושא עדיין רחוק מלהתרומם. מכירת ביטוח עדיין לא מהווה מרכיב מהותי בהכנסות דואר ישראל, אבל מדובר בשירות חשוב המהווה מנוע צמיחה מבחינת החברה הממשלתית.

נציין כי הפעילות הפיננסית של בנק הדואר מתרחבת גם בתחומים נוספים: במרוצת 2011 יחל בנק הדואר להנפיק כרטיסי ויזה - באופן עצמאי וישירות מול חברת ויזה אירופה. כיום מנפיק בנק הדואר כרטיסי debit card ו-pre paid באמצעות ויזה כאל.