חברה על הכוונת: מצע פריורטק - מסמך ששווה קריאה

חברות-הבת של פריורטק לא נחות ■ קמטק רכשה שתי חברות, פי.סי.בי מובילה קונסולידציה בענף המעגלים המודפסים המקומי, ואמיטק מדגדגת את הפוטנציאל של השוק הסיני

לא פעם אנו משתדלים להקדיש מדור זה לחברות שיש להן שתי רגליים - אחת של פעילות יציבה, בעלת היסטוריה וקבלות, והשנייה - של פעילות שמצויה עדיין בחיתוליה אך טומנת בחובה לא מעט פוטנציאל - סוג של סטארט-אפ מבטיח. לחברת ההחזקות פריורטק יש שתי רגליים כאלו.

מה החברה עושה

פריורטק, שכבר חיה ובועטת 30 שנה, הייתה במקור מפעל קטן לייצור מעגלים מודפסים שהוקם במגדל העמק. בחלוף השנים, והודות לרוח היזמות של מקימיה, הפכה לחברת החזקות בעלת פעילויות שונות אך משיקות, שיחדיו חושפות את המשקיע כמעט לכל שרשרת הייצור של ענף האלקטרוניקה.

לפריורטק (Prior Tech) יש 3 מגזרי פעילות נפרדים - שניים מהם בשתי חברות-בת ציבוריות (אותה רגל יציבה) ואחד נוסף בחברה שעדיין לא הפכה לציבורית, ופעילותה החלה להתרומם לפני כשנתיים.

החברה הראשונה היא קמטק (Camtek), שנסחרת בנאסד"ק ובשוק ההון המקומי. קמטק מפתחת מערכות אוטומטיות לבדיקה אופטית ממוחשבת של מעגלים המשולבים על גבי פרוסות של מוליכים למחצה ומעגלים מודפסים ("המנוע" של מכשירי האלקטרוניקה למיניהם). המערכות של קמטק מזהות פגמים בשלבים שונים של תהליך הייצור וכך משפרות את תפוקתו.

קמטק השלימה באחרונה רה ארגון מקיף, ואף רכשה שתי חברות שאמורות להוות מנועי צמיחה, כפי שתיארנו כאן אתמול בראיון מקיף עם רועי פורת, מנכ"ל קמטק. פורת הבטיח בראיון כי קמטק תצמח באופן משמעותי במהלך השנתיים הקרובות ואף תשמור על שורה תחתונה חיובית - הצהרה שמחזקת את יציבות אותה רגל.

החברה השנייה היא פי.סי. בי טכנולוגיות (PCB Technologies) שנסחרת בשוק ההון המקומי. פי.סי.בי מייצרת כרטיסים אלקטרוניים ומערכות אלקטרוניות שנדרשים בכמויות קטנות ובינוניות ובמועדי אספקה קצרים. הצמיחה של החברה - ולאו דווקא רק מהשנים האחרונות - נובעת מהרצון של חברות אלקטרוניקה למסור כמה שיותר פעילויות ייצור למיקור חוץ, וכך להוזיל את עלויותיהן. חברת אלקטרוניקה מוסרת לחברה כמו פי.סי.בי מתאר לבניית כרטיס או מערכת אלקטרונית (הכוללת מעגל מודפס עליו מורכבים ומחוברים ביניהם הרכיבים האלקטרוניים), ופי.סי.בי היא זו שמזוודת אותו למוצר הסופי.

קמטק ופי.סי.בי מרכיבות את הרגל יציבה, ואילו הפעילות שיכולה לענות על ההגדרה של סטארט אפ היא הפעילות של אמיטק (Amitec). אמיטק הוקמה לפני 13 שנה אך רק בשנתיים האחרונה דרך כוכבה, וזאת הודות להתאוששות הכלכלית והשימוש הגובר בטלפונים חכמים ושאר התקנים ניידים. אמיטק פיתחה מצעים לרכיבים אלקטרוניים (Integrated Circuit) המיועדים לשוק חציי המוליכים והשבבים.

מצע הוא אותו חלק באריזה האלקטרונית הנושא מכנית את השבב/השבבים והמקשר חשמלית בינו לבין המעגל המודפס וכן בין שבבים המונחים על אותו מצע. התפקיד של המצע הוא לתווך בין הצפיפות הגבוהה של השבב לצפיפות הנמוכה יחסית של המעגל המודפס, וכך להבטיח שהאותות החשמליים בין השבבים וכן בין השבב ובין המעגל המודפס יזרמו ללא רעשים חשמליים. פריורטק חברה ליצרן סיני כדי להחדיר את הפעילות של אמיטק לשוק הסיני, וכרגע חבירה זו מוגדרת כהצלחה. החברה הבת של אמיטק - Access - מוחזקת בחלקים שווים על ידי אמיטק והיצרן הסיני.

אופי הענף והתחרות בו

פריורטק, על פעילותיה השונות, מושפעת ישירות מהמחזוריות של ענף האלקטרוניקה. מחזוריות זו קשה לצפייה מראש, ובעת הנוכחית, כששוקי ההון גואים אך יש כלכלנים החוזים שחורות לכלכלה העולמית, קשה עוד יותר לחזות מתי שוב יתהפך הגלגל.

כך או אחרת, חברות הבת של פריורטק פועלת בשווקים מאוד תחרותיים, והתחרות מונעת מטיב הטכנולוגיה (ככל שעובר הזמן יש צורך בפיתוחים מתקדמים יותר) ומרמות המחירים (שתמיד יש צורך להוזילם).

במקרה של פי.סי.בי - יתרונה התחרותי הוא יכולתה המשולבת לייצר את המעגל המודפס, לרכוש את הרכיבים ולבצע הרכבה, והכול תחת קורת גג אחת בעוד מתחריה עוסקים בייצור ו/או ברכש ו/או הרכבה בלבד.

אך אליה וקוץ בה. פי.סי.בי ועמיתותיה הישראליות (ויש לא מעט מהן דוגמת ר.ה טכנולוגיות) סובלות בשנים האחרונות מהתיסוף בשער השקל מול הדולר. דולר נמוך מקטין את הכנסותיהן השקליות ומגדיל את הוצאותיהן השקליות, וכך גורם לחלקן להפסיד. פי.סי.בי החליטה באחרונה כי הדרך הכי טובה להתמודד עם בעיה זו היא להפוך לשחקן גדול יותר, ולכן בימים אלו עומדת החברה להתמזג עם העמיתה הישראלית מלתא אינטר.

במקרה של אמיטק - יתרונה התחרותי טמון בטכנולוגיה שפיתחה שמקורה בתעשיית חצאיי המוליכים, והמאפשרת לייצר מצע השולט טוב יותר על חתך המוליכים ועל עובי החומר הדיאלקטרי. כך, מתכנן השבב יכול להעביר פונקציות מהשבב למצע ללא חשש מפגיעה בביצועי הרכיב. העברה זו רצויה מכיוון שעלות הסיליקון (החומר ממנו מייצרים את השבבים) גבוהה בהרבה מעלות המצע.

דבר היו"ר: "אמיטק חייבת להפוך לציבורית. זה קלאסי"

רפי עמית, יו"ר פריורטק ובעל המניות הגדול בחברה, עבר לפני 8 שנים להתגורר בהונג קונג ומאז הוא מתמקד בפיתוח הפעילות של אמיטק בשוק הסיני. אמיטק, כפי שהסברנו, מגלמת הבטחה לא קטנה אך היא אינה השחקן היחיד. שוק המצעים נשלט על ידי 10 יצרנים שהכנסותיהם נאמדות במאות ובמיליארדי דולרים, והמקור של רובם הוא יפן, קוריאה וטייוואן.

פריורטק הבינה כי סין צפויה להצטרף לשלוש אלו, ולכן חברה ליצרן סיני. ואכן, סין מעוניינת להפוך לשחקן מוביל בשוק ייצור המצעים וממשלתה - יחד עם גורמי חוץ - עושה לא מעט כדי להגשים מטרה זו. עם זאת, וכפי שמסביר עמית, מדובר בשוק של ענקים. "או שאתה שחקן של מאות מיליוני דולרים או שאתה לא קיים".

* ולאמיטק יש את היכולת להפוך לשחקן כזה?

"כרגע המגבלה של החברה היא כושר ייצור שהיקפו שווה ערך למחזור הכנסות שנתי של 100 מיליון דולר. אנו יכולים להגדיל אותו, וברגע שאכן נתקרב למחזור כזה, נבדוק איך להרחיב את מפעל הייצור. כבר עכשיו אנו שוקלים אפשרויות שונות".

* ובכל זאת, מחזור של 100 מיליון דולר עדיין לא מדגדג את המחזורים של היצרנים האחרים.

"בענף ייצור המצעים יש מספר תחומים, ואמיטק מתמקדת כרגע רק באחד מהם, והוא RF/Wireless בתעשיית הסלולר. תחום זה מגלגל מחזור שנתי של 350 מיליון דולר, ולכן גם אם נשתלט רק על מחציתו - עדיין יהיה מדובר במספרים יפים. יש לנו תוכניות להתאים את הפיתוח לתחומים נוספים - וכנראה עוד השנה - אך כדי לעשות זאת, נצטרך לגייס הון נוסף. עד אז, בנישה אותה בחרנו אנו רוצים לקחת כמה שיותר נתח שוק".

ואכן, כדי לחדור לתחומים נוספים מודה עמית כי החברה תאלץ לפנות לשוק ההון. "אמיטק זו לא חברה שכל חייה תמומן בידי בעליה, ולכן אנו מקווים לגייס עבורה הון דרך הנפקתה בבורסת הונג קונג. זו חברה שחייבת להיות ציבורית. זה קלאסי".

לאמיטק, כפי שמסביר עמית, יש יתרון בהיותה סוג של חלוצה בשוק הסיני. "אנו הראשונים שהקמנו בסין מפעל לייצור מצעים מתקדמים, וסביר להניח שבעוד מספר שנים יקומו בסין מפעלים נוספים".

* ואז תאבדו את אותו יתרון תחרותי.

"ייתכן אך עד שזה יקרה יחלוף עוד הרבה זמן. לאמיטק יש טכנולוגיה שייחודית רק לה, וייקח זמן עד שמישהו יחקה אותה. עם זאת, מבנה העלויות בסין - שהוא זול יותר מיפן, קוריאה וטייוואן - יגרום לכך שיותר חברות ייצרו מצעים בסין ואת זה לא נוכל לשנות. זה תהליך אבולוציוני. אני מקווה שעד שזה יקרה נצבור בסיס לקוחות ונתח שוק מספיק גדולים".