צפו בווידאו: מדינה בהפיכה - 80 הרוגים במהומות בתוניסיה

(עדכון) - טלטלה במדינה מאז נפל השלטון: אזרחים, מסתתרים בבתיהם מחשש להיפגע, הפרות סדר אלימות, ביזה מכל הבא ליד, ירי, הצתת מבנים וכאוס מוחלט

בתוניסיה מנסים גם הערב להרגיע את הרוחות ולהוריד את מפלס האלימות בעקבות ההפיכה האזרחית במדינה. כעת שולט הצבא על הנעשה ברחובות, זאת לאחר שאתמול הציתו ההמונים את ארמונו של הנשיא המודח זיין אל עבידין בן עלי.

במקביל, מתפרסמים עוד סרטוני וידאו שחושפים את הטלטלה במדינה מאז נפל השלטון. אזרחים, שמסתתרים בבתיהם מחשש להיפגע, מתעדים באופן שוטף את הפרות הסדר האלימות ואת דקות האימה: מהומות, ביזה מכל הבא ליד, ירי, הצתת מבנים וכאוס מוחלט.

באחד מקטעי הווידאו אף צילמו התושבים כיצד דולק רכב של אנשי הצבא בעקבות מכונית אנשי המליציה של הנשיא הנמלט במטרה "לסגור איתו חשבון". אחרים תיעדו את מובילי הטנקים ברחובות, מה שמעיד אולי יותר מכל על האווירה הצבאית השוררת בערים.

עד כה מצאו את מותם יותר מ-80 בני אדם במהומות האלימות, והמשטרה עצרה כ-50 בני אדם בחשד להפרות סדר. בין העצורים, שניים המחזיקים בדרכון שוודי שעל פי החשד מעורבים בחילופי האש ליד מטה מפלגת האופוזיציה. מוקדם יותר היום מת מפצעיו לוקאס מברוק דולגה, צלם צרפתי של שירות צילומי העיתונות האירופי EPA. דולגה נפגע ביום שישי ממיכל של גז מדמיע במהלך הפגנה.

הערב נחתו בארץ 20 המטיילים הישראלים ששהו בתוניסיה בזמן המהומות. חברי הקבוצה הוברחו לישראל דרך מדינה אחרת.

דריכות בירדן ובמצרים

דריכות בירדן ובמצרים בעקבות ההפיכה העממית בתוניסיה. כך דווח היום (א') ברשת ב' של קול ישראל. לפי הדיווח, ראש ממשלת ירדן קורא לשריו לפקח על המחירים בשוק הירדני ולהבטיח כי לתושבי הממלכה יהיו די מוצרי מזון בסיסיים בשוק. בינתיים, בתקשורת בירדן מדווחים כי הממשלה שוקלת להוזיל את מחירי מוצרי החלב ב-9% ובכך לסגת מהחלטה קודמת להעלות את מחירי מוצרי החלב.

גם במצרים עוקבים אחר האירועים בתוניסיה ושר המסחר והתעשיה, ראשיד מוחמד ראשיד, אמר כי אין צורך בצעדים מיוחדים כדי לשמור על רמות המחירים בשוק המצרי. לדבריו, מחירי המזון במצרים כבר נמצאים בפיקוח.

בתוך כך, שתי קבוצות של מטיילים ישראלים חולצו בימים האחרונים מתוניסיה, זאת בעקבות חשש כבד לחייהם בשל המהומות הקשות שפרצו במדינה. בראיון לאיתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות" שיחזרו חלק מהישראלים את מעצרם על ידי אנשי הצבא המקומיים: "כיוונו עלינו נשק דרוך", הם מספרים.

עם פרוץ המהומות התברר כי בתוניסיה נמצאות שתי קבוצות של מטיילים ישראלים שהגיעו למקום בטיולים מאורגנים. אחת הקבוצות חזרה לארץ לפני מספר ימים, אך 20 מטיילים נוספים נעצרו על ידי הצבא המקומי, לאחר שהפרו את העוצר שהוטל. אמש הצליח משרד החוץ הישראלי לחלץ את הישראלים והטיסו אותם מהמדינה ברגע ששדות התעופה נפתחו לפעילות.

אתמול, 5 שכונות מרכזיות בתוניסיה נבזזו לחלוטין ועוצר הוטל על העיר, לאחר שהממשל איבד שליטה על ההמונים. לפחות 42 בני אדם נהרגו בשני בתי כלא, כשמאות אסירים ניסו להימלט.

האירועים האלה הצטרפו לשורה של מהומות אלימות בשבועות האחרונים שהגיעו לשיא כשנשיא המדינה ברח עם משפחתו. מי שתפס את מקומו הוא יושב ראש הפרלמנט שיחזיק בתפקיד עד לקיום בחירות חדשות בעוד חודשיים.