מכה למיזם חב' חשמל: לסקר לא יסייע בבחירת המשקיע

מנכ"ל חברת החשמל, שפורש מהוועדה לבחירת המשקיע, הבטיח לשר התקשורת משה כחלון שיעזור ככל שיוכל עד שיסיים את תפקידו כמנכ"ל החברה במארס

עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל, פרש מתפקיד יו"ר ועדת המכרזים לבחירת משקיע ובעל שליטה במיזם הסיבים האופטיים. פרישתו של לסקר באה על רקע הודעת הפרישה שלו מתפקידו כמנכ"ל חברת החשמל בחודש מארס הקרוב, ומשום שהחליט שלא יהיה נכון מבחינתו להוביל את תהליך בחירת המשקיע כאשר הוא עשוי לעזוב באמצע התהליך.

עזיבתו של לסקר את התפקיד בוועדה מעוררת דאגה רבה בקרב כל מי שהפרויקט חשוב לו ושמנסה לקדמו. לסקר דחף למימוש הפרויקט בכל כוחו - מהיום הראשון שנכנס לתפקידו בחברת החשמל - והשאלה היא האם יימצא מישהו בחברה שימשיך במלאכה באותה אינטנסיביות. לסקר הבטיח לשר התקשורת משה כחלון שהוא ימשיך לסייע בקידום הפרויקט עד סוף עבודתו בחברה.

את מקומו של לסקר בוועדה ימלא צביקה חרפק, סמנכ"ל לוגיסטיקה ונכסים בחברת החשמל, והיא תכלול ארבעה חברים בלבד: מלבד חרפק יהיו חברים בה יוסי שנק, ראש אגף מערכות מידע ותקשוב בחברת החשמל, נציג של אגף התקציבים ונציג רשות החברות הממשלתיות.

מכשולים בדרך

בדרך להוצאת המכרז ישנן עוד כמה סוגיות שאמורות להיפתר ואשר מעיבות על הוצאתו. אחד הדברים הוא משך הזמן המינימלי שבו יחויב המיזם בפריסה אוניברסלית, והאם מדובר בחמש עד שבע שנים כפי שרוצה חברת החשמל, או בחמש שנים כפי שקבע רה"מ. חמש שנים הן זמן קצר מאוד לפריסה אוניברסלית (80% מהאוכלוסייה) והחשש הוא שאם לא יוארך משך הפריסה, הוא לא יהיה כלכלי עבור המשקיעים. נושא נוסף שעליו מתווכחים נוגע לאופן הרישום של המיזם בנפרד מדוחות חברת החשמל ולדרך שבה הדבר ייעשה.

ועדת המכרזים פירסמה בשבוע שעבר מכרז לבחירת חברת ייעוץ כלכלי שתלווה את הוועדה ותכין עבורה הערכת שווי למיזם. בעניין זה הוועדה רוצה שיהיו בידיה הערכות שווי מקצועיות כדי לאמוד את ההצעות שיוגשו במכרז שייערך. לעניין זה, העבודות שביצעה חברת החשמל ישמשו אותה לצורכי המיזם, אבל לא לצורך בחירת המשקיע.