צפו: חיזבאללה השלים ההפיכה; נסראללה: "ימים גורליים"

(עדכון) - תומכי ראש ממשלת לבנון המודח סעד חרירי זועמים על מינוי נג'יב מיקאתי שנתמך ע"י איראן, סוריה וחיזבאללה לראש ממשלה ■ ליל הפגנות סוער עבר על המדינה

מהומות אלימות בלבנון: הפגנה שהחלה הבוקר (ג') בעיר טריפולי התלקחה והתפשטה למהומות ברחבי המדינה, לאחר ההודעה על בחירתו של נג'יב מיקאתי, שנתמך גם על ידי אירן וסוריה, להרכבת הממשלה החדשה.

בצל המהומות פתח חסן נסראללה בנאום שנסב בעיקר סביב נושא הדת. את נאומו פתח בתפילות, ואמר: "זהו יום האבל השיעי לציון מותו של חוסיין - נכדו של הנביא שמת בקרב כרבאללה. אני פונה לצופים ומבקש מאללה לקבל את תחושות האבל שלכם על מותו של חוסיין ביום הזה. אתם שהגעתם מכל המקומות לעיר בעל בק כדי לציין את האירוע הזה, פונים לאללה לחזק אתכם ולקבל את פעולותיכם, את תפילותיכם ורצונותיכם". בהמשך אמר נסראללה כי "אלה ימים גורליים" ללבנון.

"הגיע הזמן לשים סוף למזימות האמריקניות והישראליות באיזור - כך צריך להנהיג יום זעם", אמר נסראללה בהתייחסו למהומות האלימות בלבנון היום. נסראללה שיבח את העם התוניסאי על ההפיכה, ש"מימש את זכותו אחרי שנים של דיכוי. גם בלבנון - לבנון של ההתנגדות, אנו שולחים את ברכתנו לאחים בתוניסיה".

"היום אנחנו מציינים את העם הפלסטיני שמתקומם ברצועת עזה, את אלפי הפלסטינים שמתקוממים בבתי הכלא, כולם מדברים על גלעד שליט אבל אנחנו זוכרים את האלפים בבתי הכלא. אנחנו זוכרים את ירושלים שם נמשכות החפירות מתחת להר הבית, ישראל מאיימת לפגוע במקומות הקדושים".

"בעניין כתב האישום בנוגע לרצח חרירי, שנועד לפגוע בהתנגדות - חברי הארגון שלנו התפטרו מהממשלה", אמר נסראללה והוסיף: "הלכנו לפרלמנט והבאנו לתוצאות ברורות, לפני זמן קצר נשיא לבנון הטיל על נג'יב להרכיב את הממשלה, אנחנו מבינים את הרגשות ואת המתיחות הפוליטית".

אחרי ההפגנות אמש (ב'), יצאו הבוקר מאות מתומכיו של ראש הממשלה המודח סעד חרירי לרחובות, על מנת להפגין נגד ההפיכה הפוליטית שביצעו חיזבאללה ותומכיו בשבועות האחרונים במדינה. כבר אמש יצאו עשרות פעילים לרחובות ביירות, חסמו צמתים והציתו צמיגים, אך היום מצפים להפגנות נרחבות יותר - כשברקע החשש מפני הדרדרותם לכדי מעשי אלימות.

מהומות בלבנון / צילום:רויטרס
 מהומות בלבנון / צילום:רויטרס

המחאה, שהחלה כמחאה שקטה הידרדרה במהירות למהומות אלימות. ההמון כילה את זעמו על ניידת שידור של רשת הטלוויזיה אל ג'זירה, שהביעה תמיכה במועמד חיזבאללה לראשות הממשלה. נג'יב מיקאתי, שנתמך גם על ידי איראן וסוריה, הוא זה שירכיב את הממשלה הבאה.

מלחמה הפגנות בלבנון לבנון חיזבאלה / צלם: רויטרס
 מלחמה הפגנות בלבנון לבנון חיזבאלה / צלם: רויטרס

"הדם הסוני בוער", קוראים המפגינים ששורפים את תמונתו של מיקאתי. הם אוחזים בדגלים כחולים, צבעה של מפלגתו של חרירי מפלגת העתיד, שטוענים כי לא יסכימו להיות כפופים לממשל שיעי.

המחאה החריפה באה על רקע מה שמסתמן כהקמתה של "ממשלת בובות" של חיזבאללה במדינה, שהצליח להשיג את הרוב הנדרש להקמתה - עם תמיכתו של מנהיג העדה הדרוזית בלבנון ווליד ג'ונבלאט.

ראש הממשלה הנכנס מיקאתי נאם בעקבות המהומות ואמר: "אשאף שהממשלה שלי תהיה מוסכמת על כולם. אנחנו נאמנים ללבנון, הממשלה שלי תהיה למען רפיק חרירי". מנגד, סעד חרירי, ראש הממשלה המודח הודה למפגינים "שיצאו להביע את העמדה הפוליטית שלהם".

חרירי התייחס לאלימות ואמר כי הוא "דוחה את מעשי האלימות. אסור לנו לתקוף אף גורם אחר, כבוד האזרחים חשוב יותר מכל". "אני מבין את זעקות הזעם שלכם, אבל הכעס יפגע בעתידנו", אמר חרירי והוסיף: "הדמוקרטיה היא הדרך היחידה שבה נוכל להביע את עמדתנו".

מלחמה הפגנות בלבנון לבנון חיזבאלה / צלם: רויטרס
 מלחמה הפגנות בלבנון לבנון חיזבאלה / צלם: רויטרס