סין במוקד הפורום בדאבוס: "יש לסין עוד אתגרים"

שר המסחר של סין בופורום הכלכלי העולמי בדאבוס:"סין תרמה תורמה משמעותית לכלכלה העולמית" ■ מזכ"ל WTO: "מדינות מתפתחות לא מקבלות אותו יחס כמו המפותחות"

"סין תרמה תורמה משמעותית לכלכלה העולמית ושרדה היטב את המשבר העולמי", כך אמר היום (ה') שר המסחר הסיני, צ'אן דמינג, בועידת השנתית של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. שר המסחר הסיני מסר כי העולם חייב להתאושש מהמשבר, "ישנם נכסים רעילים במאזנים, חובות הציבוריים גבוהים, יש סכנה לאינפלציה ויש עוד סיכונים", אמר.

בדבריו תיאר שר המסחר הסיני את מהלכי המדינה בנושא המסחר "הורדנו מכסים אשר הצריכה שינוי חקיקה ורגולציה ארוכת שנים, אימצנו את השקיפות והאי העדפה בהתאם לנורמות של הארגון הסחר העולמי. הדברים הללו גרמו לשינויים מרחיקי לכת בסין. זה כבר 10 שנים של תרומות הדדיות. במהלך השנים הללו גדל היצוא פי ארבע והתמ''ג הוכפל בסין", אמר. בסיכום דבריו אמר שר המסחר הסיני כי סין הצטרפה לכלכלה הגלובלית ותורמת משמעותית לכלכלה העולמית.

"עכשיו סין מתחילה להשקיע ברחבי העולם, אנו שומרים על הקשר עם השווקים המתעוררים ואנו הורדנו מכסים למדינות העניות ואנו הפכנו ליבואנית הגדולה בעולם של המדינות העניות, יתרה מזו, סין הולכת להיפתח עוד יותר. זה ברור לנו כי קיבלנו את ההחלטה טובה כשהצטרפנו לארגון. להיפתח זה לא רק סלוגן- זה כרוך בהרבה מאמצים ושינויים", אמר.

מזכ"ל ארגון הסחר העולמי (WTO), פסקל לאמי, אמר "חשוב להבין שבתחום היחידי שסין הסכימה לוותר על הריבונות שלה זה בתחום המסחר עת כניסתה לארגון. זה שינוי עצום עבור סין", הדגיש. עוד הוסיף כי מצד שני, ההצטרפות של סין גם הגנה עליה ומנע משאר המדינות לנקוט כלפיה צעדים לא מקובלים. "השאלות שנותרו פתוחות הן: מי ניצח? סין או שאר העולם או שניהם. סין עדיין נהנית מעודף עצום בחשבון המסחר. השאלה השניה: האם סין עומדת בהתחייבות שהיא נטלה על עצמה. התשובה שלי: בגדול, כן. אך אחד בWTO נקי כפיים לגמרי", אמר.

מזכ"ל הארגון הבהיר "מה שכולנו רואים בטלויזיה: האולימפיאדה, הרכבת, היא סין סופר מתקדמת ופורחת. אבל עדיין היא מתפתחת ומדינות מתפתחות לא מקבלות אותו יחס כמו המפותחות. עדיין יש המון אתגרים עבור סין ואלה לא מופיעים בטלויזיה", אמר.