המערכת של הפועלים תתריע מדמי ניהול חריגים

הבנק משדרג מערכת דירוג קרנות הנאמנות: ממסמך שהפיץ למנהלי הקרנות, ושהגיע לידי "גלובס", עולה כי המערכת תציג שינויים היסטוריים וצפויים בדמי הניהול החל מ-2010

בנק הפועלים משדרג את מערכת דירוג קרנות הנאמנות שלו. כך עולה ממסמך שהפיץ הבנק לפני כמה ימים למנהלי קרנות נאמנות, שהגיע לידי "גלובס".

מערכת דירוג הקרנות של בנק הפועלים נקראת "סופר-פאנד", והיא נשענת בעיקר על פרמטרים כמותיים, כגון תשואה משוקללת וסיכון ב-3שלוש תקופות שונות. המערכת של הבנק נחשבת למתקדמת ביחס למערכות תומכות ההחלטה ברוב הבנקים האחרים, והיא גם משאירה גמישות ושיקול-דעת ליועץ ההשקעות שנעזר בה.

החידוש המרכזי שעליו הודיע הבנק נוגע לנתונים אודות שינויים בדמי הניהול של הקרנות. המערכת תציג שינויים היסטוריים וצפויים בדמי הניהול החל משנת 2010, והם יישמרו למשך שלוש שנים. כמו כן, במקרה של דמי ניהול חריגים, היועץ יקבל התראה מיוחדת.

"יפחית את תרגילי מנהלי הקרנות"

בכל קטגוריה ישנה קרן אחת, או כמה קרנות בודדות, שגובות דמי ניהול נמוכים מאוד, ובשל כך קרנות אלה מצליחות בד"כ לגייס הרבה כסף. אולם ברור כי דמי הניהול החריגים הללו אינם יכולים להתקיים לאורך זמן, ולכן לאחר שהקרן כבר התמלאה בנכסים, מועלים דמי הניהול בה.

כמעט כל מנהלי הקרנות פועלים בטקטיקה הזו, ובד"כ היא מצליחה. אולם כעת, לאחר שדרוג המערכת, אם יועץ השקעות בבנק ימליץ על הקרן הכי זולה בגלל דמי הניהול הנמוכים בה, הוא יצטרך לקחת בחשבון שבקרוב היא צפויה להעלות את דמי הניהול, ובכך לאבד את היתרון היחסי שהיה לה. יתרה מכך, ייתכן שמדובר בקרן שהמנהל שלה כבר עשה בה שינויים רבים בעבר, שיכולים להעיד על "תרגילים" שהוא מנסה לעשות כדי למשוך לקוחות, ולאור זאת כדאי אולי להימנע מהשקעה בה.

"אין ספק שהשינוי צפוי להקטין את התרגילים שעושים מנהלי הקרנות עם דמי הניהול", אמר היום בכיר בענף הקרנות בתגובה לשינוי.

שינויים נוספים שבכוונת הבנק לבצע במערכת סופר-פאנד הם ריכוז של כל העלויות בקרן - דמי ניהול, דמי נאמנות, עמלת רכישה, ושיעור הוספה. כמו כן יתווסף מידע אודות דמי ניהול ממוצעים בכל קטגוריה, והפער של כל קרן מהממוצע.