המלונאים בים המלח מגבירים הלחץ על שר התיירות

מאות עובדים מבתי-המלון בעין-בוקק מחתימים עצומה נגד הריסת המלונות ■ האפשרות השנייה שעומדת על הפרק היא "קציר מלח"

גוברת הדריכות בקרב המלונאים בים המלח: עובדי בתי המלון באזור עין בוקק החלו להחתים בימים האחרונים עצומה הקוראת לשר התיירות סטס מיסז'ניקוב שלא לאמץ את האפשרות של הריסת בתי המלון בשל העלייה הקבועה של מפלס הים והצטברות מלח בקרקעיתו. על העצומה חתמו מתחילת השבוע מאות מעובדי המלונות באזור.

המלונאים חוששים כי יש בכוונת שר התיירות לאמץ את מה שמוצג כ"פתרון הזול ביותר" לעליית מפלס המים - הריסת המלונות ובנייתם מחדש במקום מרוחק יותר. האפשרות השנייה שעומדת על הפרק היא "קציר מלח", הליך שבמסגרתו יגורדו שכבות של מלח שהצטברו עם השנים בבריכה 5 המשמשת את מפעלי ים המלח ולחופה שוכנים 14 מלונות. קציר המלח עתיד להיעשות באמצעות מערך של דוברות ואמור להגדיל את נפח הבריכה באופן שימנע את הצפת המלונות. אולם מדובר בהליך יקר יותר, שהיקפו מוערך בכ-7 מיליארד שקל בעוד שהריסת המלונות ובנייתם מחדש מוערכת במחצית מן הסכום.

התאחדות בתי המלון, לצד ארגונים סביבתיים, המשרד להגנת הסביבה ומפעלי ים המלח מעדיפים לפתור את בעיית העלייה במפלס המים באמצעות קציר המלח, על פני האפשרות של הריסת בתי המלון שלחופי בריכה 5.

אולם, במשרד התיירות נשמעים קולות ולפיהם הריסת המלונות הקיימים ובנייתם מחדש תאפשר את חידוש התיירות באזור והפיכת הענף בו לרווחי יותר בשנים הבאות. בהתאחדות המלונות טוענים מנגד כי המהלך יסב לתיירות נזק בלתי הפיך ויבריח תיירים אל צדו הירדני של הים, זאת בנוסף לכך שמהלך זה לא יהווה פתרון קבע לעלייה הקבועה במפלס המים.

מדי שנה עולה מפלס המים בבריכה 5 בכ-20 ס"מ, בשל הפעילות המוגברת של מפעלי ים המלח, במסגרת הפקת האשלג. מפעלי ים המלח קיימו בשבוע שעבר מסיבת עיתונאים שבה הודיעו כי הם תומכים בקציר המלח, אך בתנאי שהמדינה תישא בעלויותיו.

בעצומה שעליה חתמו עד כה מאות מעובדי המלונות נכתב בין השאר: "בשמנו ובשם אלפי המשפחות המתפרנסות מהתיירות באזור, אנחנו קוראים לך לגלות אומץ אישי, אומץ ציבורי, היגיון ונשמה ולא להכריז על הרס המלונות בים המלח כפתרון לעליית מפלס מי הים. אנחנו מקווים שלא תתפתה לבחור בחלופה זו, שאינה הגיונית, לא שקולה, חסרת רגישות לטבע, לנוף למדינה ובעיקר הרסנית לתיירות בים המלח ולתעסוקה בנגב".

מיסז'ניקוב עתיד לגבש את החלטתו בנושא עד השבוע הבא ועד אז, לשכתו הפכה בימים האחרונים למוקד עלייה לרגל מצד בעלי עניין בסוגיה. ביומיים האחרונים הוא קיים מספר פגישות עם נציגי הארגונים הירוקים ועם בכירים בענף המלונאות בים המלח. אלה ניסו לשכנעו לאמץ את האפשרות של קציר המלח על פני זו של הריסת בתי המלון. בלשכתו של מיסז'ניקוב אמרו אתמול (ג') כי ההחלטה שיקבל תשקף את ההתחשבות בכלל הגורמים הפועלים באזור לרבות בתחומי התעשייה והתיירות.