המחסור באשלג: חיפה כימ' מוציאה 800 עובדיה לחופשה

זאת, בשל הימשכות שביתת העובדים במפעלי ים המלח ■ חיפה כימיקלים: העובדים יקבלו שכר בהתאם להסכמים הקיבוציים

הנהלת חיפה כימיקלים הודיעה היום (ד') ל- 800 מעובדיה על הוצאתם לחופשה עד להודעה חדשה וזאת, על רקע הימשכות שביתת העובדים במפעלי ים המלח - שגורמת למחסור חריף באשלג המשמש אותה לתהליך הייצור. את ההחלטה מסרה הנהלת המפעל לוועד העובדים והבטיחה כי אלה, ימשיכו לקבל שכר בסיסי, כפי שסוכם איתם במסגרת הסכמי העבודה הקיבוציים.

שביתת העובדים במפעלי ים המלח נמשכת מזה כחודש, על רקע תביעות לתוספות שכר מצדם. על רקע המחלוקת בין העובדים לבין הנהלת כימיקלים לישראל (כיל), אלה משביתים לחלוטין את פעילות מפעל האשלג. כך, פעילות הייצור של חיפה כימיקלים, המבוססת כולה על הספקת האשלג ממפעלי ים המלח, השתבשה כבר לפני שבועות והמחסור בחומרי הגלם החריף, כשגם מלאי האשלג שאוחסן במחסני כיל ברחבי הארץ - אזל.

חיפה כימיקלים מייצרת דשנים לשימושים חקלאיים ומשווקת את תוצרתם ברחבי העולם. מדי שנה היא צורכת כ- 350 אלף טון של אשלג והספק הבלעדי שלו הוא מפעלי ים המלח, היחידים שמחזיקים בזיכיון לכרייתו.

אתמול, דן בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בשביתה והתיר לעובדי מפעלי ים המלח להמשיך בפעולות המחאה, לצד משא ומתן בין נציגיהם לבין כיל. על רקע החלטת בית המשפט והיעדר אופק ברור למועד סיום השביתה, התכנסה הבוקר חיפה כימיקלים כדי לדון בכדאיות הבאת העובדים מדי בוקר לעבודה, כשלמעשה אין לרשותם חומרי גלם שיכולים לשמש את קווי הייצור. מחיפה כימיקלים נמסר כי "המהלך נועד למזער נזקים והפסדים כספיים שכבר נגרמו בשל השביתה, ונאמדים במיליוני דולרים".

בהודעה שפרסמה טענה הנהלת חיפה כימיקלים כי בשבועות האחרונים עשתה מאמצים רבים כדי למנוע את הפסקת הייצור במתקניה וזאת, באמצעות הורדת תפוקות הייצור למינימום- כדי לאפשר למפעלים לפרוס ייצור על פני זמן ובכך לספק תעסוקה למאות העובדים. שם אמרו כי מלאי האשלג אזל לחלוטין לפני כעשרה ימים - מה שאילץ אותה להפסיק את פעילות הייצור: "החברה מיצתה את כל האפשרויות העומדות בפניה והיא מצרה על המצב שבו היא נאלצת לשלוח את עובדיה הביתה, בגלל שביתה של מפעלי ים המלח ובשל התלות הבלתי נסבלת באשלג שלה", נמסר היום מהנהלת המפעל.